melf #50 said:
de dam moet dan ook teruggeschuurd worden en de zuiger kun je gaajes in maken voor de smering. normaal loopt ie niet zomaar vast hoor , heeft zeker een oorzaak
Ik neem aan dat je met De Dam de uitlaatportbrug bedoelt. De cilinder is door Joel Selder onder handen genomen, die poort was teruggelegt. Nou moet ik wel zeggen dat ik niet weet of Joel hem nou verder heeft teruggelegd of dat het bij de standaard uit de fabriek teruglegging is gebleven.
Gaatjes in zuiger had ik inderdaad kunnen doen, is toen tijdens de montage en testen niet meer bij me opgekomen, mede omdat ik al 2 jaar probleemloos en zonder gasten op die standaard evo reed. Ok toegeven, die was wel een stuk tammer.
Bij me LC evo neem ik iig het zeker voor het onzekere en komen er 2 smeergaatjes in de zuiger.
Kijkend bij de zuiger diagnostiek "guide" van Eric Gorr en na vergelijk met plaatjes, schat ik dan toch in dat de afstelling te arm is geweest, alhoewel ik dagen eerder, 'savonds een half uur had zitten rijden zonder probleem en dat tijdens de rit dat ie vastliep, ik amper 10~15 minuten reed, na etenstijd op een gemid. warme dag.
Het kan zo lees ik in diezelfde guide ook hebben gelegen aan te warme bougie (ik gebruikte een NGK 10 EGV) Wilde voor een Denso W31 gaan, maar nergens in de omgeving verkopen ze Denso's al moet die NGK 10 EGV toch koud genoeg zijn geweest.
Dan resteert nog een te hoge compressiewaarde (squish was dus 0.6. Als zoals ik heb gelezen de squish niets te maken heeft met de compressie?? Maar bij kleinere squish maak je toch ook de gehele ruimte boven de zuiger kleiner en zal je bij dezelfde hoeveelheid mengsel toch meer comprimeren??)
Ontsteking stond standaard.
De 110 sproeier waarmee ik reed (op D'O 21mm zonder luchtfilter) was mijn inziens al aan de ruimere kant, rekening houdend dat ik hem altijd wat ruiker afstel.
Anders is de zuiger toch veel sneller gaan uitzetten dan de cilinder (ik rijd altijd rustig warm)
De grote zuiger voor de cilinder kan het ook niet geweest zijn, er zat een A zuiger in, dus de kleinst mogelijke.
Waarmee ik dan toch het idee heb, dat de cilinder gewoon (veel) te warm is geworden en de warmloper ook niet vermeden had kunnen worden. (natuurlijk wel gebruik makend van het beschikbare vermogen.)
zal morgen nog wel foto van zuiger maken. Het komt iig overeen met Eric Gorr's: (ik heb niet dat gat erin, maar wel dus dat aan de uitlaatzijde de kroon van de zuiger weg is geslagen tot aan de zuigerveer (+ vegen aan kant uitlaatpoort op de zuiger))