Levensduur elektrische scooter (of fiets) accu verlengen

Aidix

Well-Known Member
Hoe lang gaat zo’n accu eigenlijk mee ? Ja “500 ladingen” of iets dergelijks krijg je dan als standaard antwoord, maar klopt dat wel ? Hoe houd je die accu zo lang mogelijk goed ?

De theorie​


Om de vraag of dat wel klopt te beantwoorden: Nee dat klopt niet. Je kan niet precies voorspellen hoe lang een accu meegaat, maar je kan wel een aantal zaken doen die de levensduur echt aanzienlijk verlengen of verkorten. Met die “500 keer opladen” bedoelt de fabrikant dat als je die accu achter elkaar 500 keer volledig oplaadt en ontlaadt in een laboratorium dat hij daarna als versleten kan worden beschouwd. Maar zo ga je normaal niet met een accu om.
Simpel gezegd kan je stellen dat als je een accu dagelijks gebruikt en weer 100% vol laadt je na 3 jaar wel aardige kans maakt op een versleten accu die flink aan bereik heeft ingeleverd en/of onbetrouwbaar begint te worden.


Een accu slijt zowel door een hele waslijst aan zaken.

1: Tijd en temperatuur: ouderdom. Als je een accu loskoppelt en laat staan wordt hij langzaam ouder en gaat de capaciteit achteruit. Deze ouderdomsslijtage gaat sneller naarmate de accu op een warme plek staat en ook naarmate deze voller zit. Een accu die lekker op 100% in een warme schuur staat holt achteruit (zo’n 8% per jaar), terwijl op 40% en in een koele ruimte die slijtage slechts een fractie is. Daarom zit een accu altijd zo'n 40% vol als je een nieuw apparaat koopt als een telefoon of smart watch.

2: Diep ontladen en ver opladen: stress. Zowel de bovenste als onderste 20% van de capaciteit zijn een lastig gebied voor de accu die extra slijtage veroorzaken als je die gebruikt. Een accu die je steeds van 25% tot 75% laadt en ontlaadt kan je heel veel langer gebruiken dan een die je leegtrekt tot 10% en dan tot de volgende ochtend aan de lader hangt zodat hij de hele avond en nacht op 100% zit. In dit geval heb je zelfs dubbele slijtage omdat je 1: oplaadt tot 100% and 2: de accu langdurig op 100% laat staan.

Misschien ben je sceptisch maar bovenstaande punten kan je zelf uitproberen op je telefoon accu. Laad/t je telefoon tussen 25 en 75% en je zal na 4 jaar zwaar gebruik constateren dat die accu ondanks talloze korte laadsessies nog steeds zo goed als nieuw is. Ik zelf gebruik dit principe al jaren en heb sindsdien nooit meer een accu hoeven te vervangen hier in huis.
Dit terwijl met een normaal ‘laadpatroon’ (snachts aan de lader) de accu na 2 jaar steevast rijp was voor de schroothoop.

Wat ook belangrijk is: Accus die ik zoals bovenstaand heb behandeld kregen geen last van het “plotseling leeg” effect. (Dat de laatste 35% bijvoorbeeld in een paar minuten leeg zijn)
Heeft zo’n accu dan het eeuwige leven? Nee natuurlijk niet, maar je zal er wel jaren langer mee kunnen doen.

Temperatuur en actieradius​

Ja in de winterkou kom je wat minder ver op een accu, maar dat heeft 2 oorzaken. Ten eerste levert de koude accu minder capaciteit, maar daarnaast laadt hij ook minder capaciteit. Dit telt op! Als hij 15% minder laadt en daar bovenop ook 20% minder kan ontladen, ja dan kom je een stuk minder ver dan wanneer je die accu op een warme plaats laadt en meteen voor het rijden in de scooter zet.
Dit koude effect heeft verder geen effect op de levensduur.

De praktijk​


Ok dus hoe doe je dat ?

  1. Probeer in ieder geval tussen de 15 en 85% te blijven, maar nog veel beter is 25-75%. Die laatste is ok het stuk waar de accu het snelst laadt. Dat heeft een rede ;)
  2. Laad je accu op vlak voordat je hem nodig hebt en koppel hem af wanneer je niet met de scooter rijdt. Alle tijd die hij 'volgeladen' in de schuur staat we wachten telt extra zwaar mee voor de veroudering.
  3. Zet hem op een koele plaats (10-20 graden). Is het 30 graden in je schuur, zet hem dan liever ergens waar het 22 graden is. In de winter omgekeerd, zet hem op een warme plek tot je hem nodig hebt, dan kom je nog verder op een lading ook.

Hulpmiddelen​


Op je telefoon heb je tegenwoordig apps die het laden van je telefoon stoppen of je een notificatie sturen. Voor je scooter doe je dat anders: Heel simpel met een “countdown timer”. Dat is een instelbare schakelklok die bijvoorbeeld na 2 of 4 uur de lader afschakelt. Of zet een alarm op je telefoon om de stekker eruit te trekken.

Ik heb bijvoorbeeld deze:

Countdown Socket Timer EU Plug

En deze:


Je hebt ook smart wifi stopcontacten die met een app werken.


Begin met een goede basis​


Natuurlijk doe je jezelf ook een groot plezier door een goede scooter te kopen. Dus geen gebakjes met een of twee kleine accutjes zoals een Piaggio ElektroZip, Yamaha ElektroNeos of Kymco ElektroAgility. Of vergelijkbare ellende van andere merken. Als je op een dag 30km moet rijden, koop dan een scooter met een actieradius van zo’n 60km en een makkelijk uitneembare enkele accu. Dan hoef je hem niet elke keer helemaal vol te laden en leeg te rijden, kan je de accu op een goede plaats zetten en ben je pas veel later aan een nieuwe accu toe. Dat bespaart je zo 1300 euro.

Dit zijn bijvoorbeeld

Horwin EK1 / SK1
IVA NCE
Sym Fiddle/Mio Electric


Scooters die heel populair zijn, maar die ik dankzij de dubbele kleine accus wat minder handig zijn voor bovenstaande methode:
Segway
NIU

Absolute afraders wegens echt veel te kleine accus:
Yamaha
Kymco
Piaggio
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Top om te lezen.. Een aanvulling is dat een accu net als wij extreme kou en hitte niet fijn vinden.

Edit, min of meer benoemd zie ik.

Verplaats een uitneembare accu ook altijd met beleid en laat 'm niet knikkeren.
 
Bedankt voor de moeite van het schrijven van dit artikel.
En hieruit blijkt dus ook maar weer dat het opvoeren van e scooters meer risico meebrengt dan bij een brandstof scooter.
Die extra warmte maakt de accu sneller onbetrouwbaar...
 
Dat hangt vooral van de begin actieradius af. Zo'n standaard Neos E trekt een accu binnen 45 minuten leeg. Dat is een veel hogere belasting dan een Horwin accu die 1.5 uur stroom levert. Opwarming is afhankelijk van hoe snel je de accu ontlaadt in tijd. Koop dus een scooter met een (1) grote accu, dan wordt hij automatisch minder belast.

Elektrisch scooter rijden is niet voor iedereen geschikt, maar als je snapt hoe het werkt kan je er heel lang mee doen. Mijn ebike uit 2017 heeft ook nog de volledige actieradius, terwijl die fietsen in zijn geheel gemiddeld na 5 jaar op de schroothoop belanden.
 
Dat hangt vooral van de begin actieradius af. Zo'n standaard Neos E trekt een accu binnen 45 minuten leeg. Dat is een veel hogere belasting dan een Horwin accu die 1.5 uur stroom levert. Opwarming is afhankelijk van hoe snel je de accu ontlaadt in tijd. Koop dus een scooter met een (1) grote accu, dan wordt hij automatisch minder belast.
Het hangt er maar vanaf wat de specs zijn van het geleverde product én hoe je ermee omgaat.
Ik rij al e-scooter (e-sourini) en e-motor (e-broh), en besteed nog wel es tijd hiero om anderen te helpen met hun e-scooter.

Mijn e-sourini is al een wat ouder model met twee accu's.
Zeker op lange afstanden (bijv. Toer ritten van 80-90 km) wissel ik af zodat de belasting over beide accu's gespreid word.
Als de ene stroom levert, koelt de andere af etc.
Dit draagt ook bij aan de levensduur..
Elektrisch scooter rijden is niet voor iedereen geschikt, maar als je snapt hoe het werkt kan je er heel lang mee doen.
Helemaal mee eens.
Mijn ebike uit 2017 heeft ook nog de volledige actieradius, terwijl die fietsen in zijn geheel gemiddeld na 5 jaar op de schroothoop belanden.
Idem dito voor mijn scooter.
Zie er al enkele minus accu (oud geworden) op marktplaats staan, maar de mijne heeft nog geen capaciteit ingeleverd.
Al heeft dat denk ik ook te maken met de rijstijl...
 
Ja Horwin SK1.

Was die piaggio liberty dan niet goed waarom die weer weg is?
Post automatically merged:

Dat hangt vooral van de begin actieradius af. Zo'n standaard Neos E trekt een accu binnen 45 minuten leeg. Dat is een veel hogere belasting dan een Horwin accu die 1.5 uur stroom levert. Opwarming is afhankelijk van hoe snel je de accu ontlaadt in tijd. Koop dus een scooter met een (1) grote accu, dan wordt hij automatisch minder belast.

Elektrisch scooter rijden is niet voor iedereen geschikt, maar als je snapt hoe het werkt kan je er heel lang mee doen. Mijn ebike uit 2017 heeft ook nog de volledige actieradius, terwijl die fietsen in zijn geheel gemiddeld na 5 jaar op de schroothoop belanden.

Wat mij tegenhoud is toch wel de snelle afschrijving van je scooter als de accu klaar is. Dan is je scooter ook niet veel meer waard.

Zie dan weinig mensen bereid zijn om je e-scooter over te kopen waarna ze ook nog een een heel duur accu pakket eraan moeten toevoegen.

Reperatie van een benzine scooter kan veel goedkoper.
 
Het was tijd voor wat nieuws want het ding was 7 jaar oud, en ik wil geen benzine meer.
Over de restwaarde van de scooter maak ik me geen zorgen of illusies. In het geval van alle chinese merken koop je een "goedkope kutscooter" met een afhankelijk van het model meer of minder luxe electrisch systeem. Bij juist gebruik gaat de accu langer mee dan de rest van de scooter vermoed ik. Tenzij je driftig de roest etc te lijf gaat en alle stekkers beter isoleert...
 
Dat verklaart denk ik ook wel de z.g.a.n. escooter minus accu op marktplaats etc.
In China gaan ze er zo lijkt t vanuit dat we met de dure e-scooter net zo raggen als met hun cheap as chips benzine krat scootertjes.
Oftewel: tegen de tijd dat de accu dood is, zal de rest van de scooter toch al weggerot zijn.

Maar feit blijft dat een dure scooter in ons landje vaak toch meer "liefde" krijgt dan een goedkoop barrel... ook al is t een chinees.
 
Denk dat de elektrische scooter flink veel competitie hebben aan de fatbikes. Die fietsen gaan sneller dan een snor, je hoeft niet te trappen en ook geen helm op. Tevens zijn de kinderen op deze fietsen vaak 13/14.
Ronduit belachelijk en slecht beleid als ik eerlijk moet zijn. We zijn het land van de regeltjes waarin stepjes semi worden geweerd, maar er is niet of nauwelijks handhaving op.
 
Het was tijd voor wat nieuws want het ding was 7 jaar oud, en ik wil geen benzine meer.
Over de restwaarde van de scooter maak ik me geen zorgen of illusies. In het geval van alle chinese merken koop je een "goedkope kutscooter" met een afhankelijk van het model meer of minder luxe electrisch systeem. Bij juist gebruik gaat de accu langer mee dan de rest van de scooter vermoed ik. Tenzij je driftig de roest etc te lijf gaat en alle stekkers beter isoleert...

Zo`n elektrische scooter is in aanschaf ook niet bepaald goedkoop.. Toch al snel 3500 euro.
Persoonlijk vind ik dat wel erg veel.. Als je ziet dat elk jaar de prijzen van een nieuw model weer omhoog gedrukt word. Heb ik zo geen zin om nog een scooter te hebben..
Voor dat geld heb je denk ik misschien een instapper voor een motorscooter.
Post automatically merged:

Denk dat de elektrische scooter flink veel competitie hebben aan de fatbikes. Die fietsen gaan sneller dan een snor, je hoeft niet te trappen en ook geen helm op. Tevens zijn de kinderen op deze fietsen vaak 13/14.
Ronduit belachelijk en slecht beleid als ik eerlijk moet zijn. We zijn het land van de regeltjes waarin stepjes semi worden geweerd, maar er is niet of nauwelijks handhaving op.

Wat wil je, de ene keer zijn het de bromscooters, dan weer de snor scooters, toen de fietsen met trap ondersteuning / spartamet

en nou weer deze fatbikes en noem het maar op.. Mensen zoeken gewoon toch elke keer weer iets nieuws op.

Van mij mogen die jeugdende van mij lekker op die fatbikes blijven rijden.. Denk dat gedrag aanpassing in het verkeer meer helpt.
Dat die bestuurders ook bewust zijn wat er kan gebeuren als ze te hard rijden.
 
Niu is de beste e merk.Geen beun,licht,ding is niet kapot te krijgen
Meest bekende E-merk, maar net als bij vespa betekent dat niet automatisch dat het ook de allerbeste is..
Met name de achterbrug en de kroonplaat zijn de achilleshiel van NIU scooters.
Uit kostenbesparing is de binnenzijde van de achterbrug niet gespoten.
Hierdoor kan corrosie buiten t zicht zn werk doen (helemaal in de pekelmaanden) en bladert de verf er na een paar jaar af.
Het kunstof is dan wel weer van "vespa kwaliteit" en de electronica staat bekend als betrouwbaar (logisch want is van bosch).
De motor is oerdegelijk maar de BMS kan soms kuren hebben en ben je zoals sparky aanhaalde een toch behoorlijke smak geld kwijt voor een nieuwe accu.
Accu pakket van een vespa electrica hoor ik dan veel minder klachten over...
 
Last edited:
De controller van Niu is toch geen Bosch? Ze gebruiken Lingbo. Niet dat Bosch automatisch betekent dat iets goed of slecht is overigens.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de Horwin SK1 bevalt tot nu toe? Ik heb die besteld en wordt eind januari geleverd. Ik zal zeker gebruik maken van je tips over laden, heb de countdowntimer al klaar liggen :)
 
Ik ben wel benieuwd hoe de Horwin SK1 bevalt tot nu toe? Ik heb die besteld en wordt eind januari geleverd. Ik zal zeker gebruik maken van je tips over laden, heb de countdowntimer al klaar liggen :)

Er staat nu 1200km op. Hij bevalt nog uitstekend. Ik heb de koplamp moeten afstellen want die scheen zo de bomen in, maar dat is een klusje voor de dealer eigenlijk. Ik heb ook een betere timer gekocht die je per 10 minuten instelt.


Deze week met lage temperaturen, ik vermoed dat je zo'n 20% bereik inlevert als het 5 graden vriest. Valt me alles mee.
 
Er staat nu 1200km op. Hij bevalt nog uitstekend. Ik heb de koplamp moeten afstellen want die scheen zo de bomen in, maar dat is een klusje voor de dealer eigenlijk. Ik heb ook een betere timer gekocht die je per 10 minuten instelt.


Deze week met lage temperaturen, ik vermoed dat je zo'n 20% bereik inlevert als het 5 graden vriest. Valt me alles mee.
Ok klinkt goed. Dan zit ik nog steeds redelijk safe. Ik moet 20 km heen en 20 km terug rijden en ik heb de 36ah batterij. Dus dan hoef ik niet helemaal vol te laden, ook al is het koud! Ik kijk uit naar de levering :)
 
Als je 40km gaat rijden met een scooter die 65km op een lading haalt dan heb je 75% van de accu nodig. Dan wordt het wel spannend als je tot minder dan 90% laadt.
 
Back
Top