Oudere EVT 168 elektrische snorscooter wat harder laten rijden.

MMS

New Member
Is er iemand die meer weet over het sneller laten lopen van mijn electra scooter? Het betreft een koolborstelloze motor. Momenteel loopt de scooter prima. In en buiten de controller zitten een aantal stekkers niet aangesloten. Ik heb de gedachte dat het een kwestie is van stekkers wisselen, ik weet niet welke. De scooter is van 2011.IMG_2200.JPG
 
Advertisement - register to remove this

Er loopt een enkele draad naar de aandrijving. buiten de draden die echt de motor aansturen. Haal de stekker tussen deze draad los. Bij mij was het een enkele zwarte draad. Bij het losnemen ervaar je direct dat de elektromotor sneller gaat draaien. Maar weet ook, de accu loop ook in gelijke verhouding de accu leeg raakt en veel minder afstand je kan rijden.
Bedankt, ik denk het ook, maar welke draad? Ik heb zo'n beetje alles los gehad, maar geen harder lopen. Een schema zou zeker helpen. Is er iemand die aan zo'n schema kan komen?
Bedankt, ik denk het ook, maar welke draad? Ik heb zo'n beetje alles los gehad, maar geen harder lopen. Een schema zou zeker helpen. Is er iemand die aan zo'n schema kan komen?
De draad is echt een single wire die vanuit de motor komt en weer teruggaat naar de controller. Bij mij was deze zwart en ca. 0,75mm dik. Puur een sensor draad. De bundel draden vanuit de controller naar de motor zijn dikkere draden en hebben een extra isolatie. In mijn geval althans. Maar gelet op mijn storing die ik heb met de gashendel en niet meer werkend heb en het rode achterlicht brand etc, ga ik morgen het zadel eraf halen en zal wat foto's voor je maken als hulpje. Trok gisteren aan een kabelboom en een gele draad kwam los van een stekker en het gashendel probleem en rode achterlicht was weg maar nu ook alle andere verlichting doen het niet meer. Ben dus van de regen in de drup en moet alles openmaken. Ik heb een NONOIZ retro uit 2015 25km/h en gaat nu 45-50 km/h (blauw kenteken ) zonder begrenzing. Maar let op, zonder begrenzing gaat de accu ook zeer snel leeg. ipv eerst 50km rij ik er nu 25-30km mee en dat zelfs met een bijna dubbele accu erbij die direct onder het zadel ligt en verwisselbaar is gemaakt. (28000mAh )
 
Ik heb u bericht alleen via de mail gekregen, waarin u praat over de bedrading naar de motor. Bij mij lopen er een paar dikke kabels en 7 dunne draadjes. Deze laatste gaan naar twee stekkers 5 draadjes en 2 draadjes. Ik ga het even verder uitzoeken, maar blijkbaar moet 1of2 draadjes worden los gemaakt. Ik hoop dat ik met meten en overpluggen verder kom. In ieder geval bedankt tot zo ver.
Vanmorgen weer even gewerkt aan de scooter, maar kom niet uit de kleine draadjes die naar de motor lopen. Wat ik ook doe de scooter blijdft 30 lopen ! Ik vroeg me af, ik zie ook een kastje met reais en die hoor ik ook schakelen tijden het optrekken. Weet je wat ik hiermee zou kunnen en wat te doen aan de draadjes van de motor. (de dikke draden bedoel ik niet) Ik heb een voor een los gehad maar maakte niet merkbaar iets uit,
Post automatically merged:

zo op het eerste gezicht (en met slechts deze foto) is niet te zien hoe of waar het nu eigenlijk om gaat.
zou je ook wat foto's kunnen uploaden van zowel de info op de behuizing van de controller als de electro motor??
de ene motor is de andere niet, anders loop je kans dat je naast de accu ook de motor frituurt.


+1, eerst daar achteraan.
maar dat hoeft niet het geval te zijn; veel van die scootertjes hebben een ´speciaal voor eu´ gemaakte controller die je zal moeten vervangen om m sneller te laten lopen.
maar het is effe afwachten wat TS in zn scoot heeft.
Wie is TS en kan ik deze persoon om raad vragen?
 
Dat is de afkorting van Topic Starter, jij dus ;)

Wat je scooter betreft ben ik zo'n beetje door alle ideeën heen.
Zonder technische schema/tekening over je controller is het giswerk waar de begrenzing zit
Ben ik met je eens, het is zoeken in een hooiberg. Ik heb inmiddels via deze site en de email veel bruikbare leads gekregen, maar een bruikbaar schema zat daar niet bij helaas. in iedergeval nog bedankt en hopeliujk is er toch nog iemand die verder kan helpen.
 
Sorry voor de pauze van mijn kant, maar helaas ziek geweest. Ik ben vanmorgen weer begonnen, na mijn werk en eureka ik ben eruit.
Naar de motor gaan ook dunne stuurdraadjes. Hierin zit de oplossing, want niet alle delen van de motor worden aangestuurd. Nadat ik dit wel deed bleek de motor aanzienlijk harder te gaan lopen. Bij het rijden bleek de scooter, naargelang de aansturing, van 40 tot bijna 60 te gaan rijden. Ik vond 45 hard zat. De actieradius bleek minder, maar nog altijd rond de 50 km. Zelfs de E&P knop blijft werken, alleen licht het aantal km wat hoger bij E of P.



Ik heb alleen het probleem dat de slag (270 graden) van de potmeter die de snelheid bepaald te groot is voor de verdraaiing van de stuurhandel. Weet u hier nog een oplossing voor? Met de hand kan de potmeter net verder en rijd de scooter harder. De bediening anders instellen zodat de potmeter als het ware eerder begint is niet mogelijk, want dan blokkeert de controller en gaan de display lampjes knipperen dat het “gasgeven” open staat. Dit laatste is logisch want je geeft eigenlijk als het ware al gas.



Vast bedankt voor uw meedenken en nog bedankt voor uw eerdere adviezen.
 
Naar de motor gaan ook dunne stuurdraadjes. Hierin zit de oplossing, want niet alle delen van de motor worden aangestuurd. Nadat ik dit wel deed bleek de motor aanzienlijk harder te gaan lopen.
hoe heb je dat gedaan? :D
bedoel je dat slechts een deel van t aantal spoelen op de stator stroom krijgt, en de rest niet?
hoe meer spoelen je activeert, hoe meer kracht idd.
maar ben wel nieuwsgierig naar wat je nu exact gedaan hebt en in welke volgorde :)
 
Zoals ik al eerder schreef, gaan er stuurdraden naar de motor. Eerst alleen gevolgd en ontdenkte na meting, dat een tweetal draden niet aangesloten zaten . Deze twee draden aangesloten op de open plekken bij de andere in de steker. Momenteel slechts 1 draad verbonden, scooter rijd voor mij hard zat. De draden waren afgedopt en zaten achter de controller. Ik heb het vermoeden dat, deze motor ook meer volt aan kan, want er zitten meer stekers, waarvan er ook 2 draden naar het relaisblok gaan. Ik zit alleen nog met de gasgever, die gaat ver genoeg. Ik vraag mij af of ik iets kan doen met weerstanden. Dit moet ik nog uitzoeken, maar de scooter rijd fantastisch !!
 
Is er iemand die meer weet over het sneller laten lopen van mijn electra scooter? Het betreft een koolborstelloze motor. Momenteel loopt de scooter prima. In en buiten de controller zitten een aantal stekkers niet aangesloten. Ik heb de gedachte dat het een kwestie is van stekkers wisselen, ik weet niet welke. De scooter is van 2011.View attachment 65095
Post automatically merged:

Inderdaad de zwarte single wire losmaken die vanuit de moor komt. Is de toerenbegrenzer en inderdaad de accu gaat heel snel leeg.
 
in mijn ogen wordt de snelheid van de scooter bepaald door de motor en niet door de controller. Ik heb hier trouwens nog motoren liggen voor de evt scooter. voor 25 Km/uur en voor 45 Km/uur. ik kan deze nieuw leveren aan een goedkope prijs.
 
in mijn ogen wordt de snelheid van de scooter bepaald door de motor en niet door de controller.
ben nu wel nieuwsgierig geworden naar jouw perspectief van t verhaal.

De controller bepaald wel degelijk de max snelheid (veel E-scooters mogen in het buitenland harder dan de max 45 bij ons).
De motoren en controllers zijn daar dan ook op berekend (buiten de EU rijd mijn type E-scooter max 70kmpu met dezelfde motor/controller).
als je de scoot wilt begrenzen op 45 door er een motor met lagere spec's in te monteren en daarbij de controller niet aanpast, kan deze meer stroom naar je motor sturen dan deze kan verwerken, en frituur je de boel.
andersom kan een controller nooit méér afgeven naar de motor dan waar ie voor geprogrameerd en geconstrueerd is.
daar merkt een (eventueel) krachtigere motor noppes van en draait als gevolg gewoon minder snel...
 
Back
Top