Actieradius elektrische scooter

Abé Linc

New Member
Hallo Mensen,
Ik heb een probleem met de actie radius van mijn e-scooter(la-souris /agm).
Het is een snor, rijd 25km en een actie radius van nog net 20km.
Vroeger was het rond de 50km.
Ik wilde graag weten hoe ik dit zelf kan oplossen door de storing te vinden.
Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.
De batterijen de zekeringen en relais, batterij controller, mosfet, motor.
Al sla je me dood.
Enig advies voor het storing vinden is welkom, inc. verwijzingen naar verdere info of zelf een monteur die heel goed is met elektrische scooters.
Excusus voor de weinige info over mijn scooter ik heb het pas aangeschaft, en weet er niet veel over.
Bij voorbaat dank, Abé
 
Advertisement - register to remove this

Tja... AGM en LS hebben meerdere e-scooters in hun assortiment.
Als je t type niet weet, loont het de moeite om eens wat fotos van de scooter te plaatsen.

En als je m pas hebt aangeschaft, hoe weet je dan dat ie vroeger wel 50km per accu lading reed?
 
Ik denk niet dat het een storing is maar dat de accu niet genoeg meer levert, ook het koude weer draagt daar aan bij.
Accu's zijn zeer gevoelig voor de juiste laadcycli. Niet geheel ontladen, niet volledig opladen.
Daar is zat over te vinden op het www.
En over Souris ook.
 
Zeer waarschijnlijk de loodaccu uitvoering, die claimen 50km per laadbeurt. Echter, nu is het winter en dan zakt het tot ongeveer 60% terug,
Maar 20km is weinig. Er zitten 6 accu"s in van 12 Volt. Als er een niet goed meer is, zakt de spanning al snel en zie je terug in de actieradius.
Ze verkopen alleen nieuwe set accu's voor dik € 500,00. Dus niet meer rendabel. Ik denk dan ook dat je niet naar een of andere storing moet zoeken, maar de individuele spanning per accu moet controleren.
En meer info over de scooter is welkom.
Heb je een uitneembare accu?
Als je wat foto's kan plaatsen van je scooter, weet ik wel welk model het is.

(ik zie nu dat broos ook in dezelfde richting denkt)
 
Zeer waarschijnlijk de loodaccu uitvoering, die claimen 50km per laadbeurt. Echter, nu is het winter en dan zakt het tot ongeveer 60% terug,
Maar 20km is weinig. Er zitten 6 accu"s in van 12 Volt. Als er een niet goed meer is, zakt de spanning al snel en zie je terug in de actieradius.
Ze verkopen alleen nieuwe set accu's voor dik € 500,00. Dus niet meer rendabel. Ik denk dan ook dat je niet naar een of andere storing moet zoeken, maar de individuele spanning per accu moet controleren.
En meer info over de scooter is welkom.
Heb je een uitneembare accu?
Als je wat foto's kan plaatsen van je scooter, weet ik wel welk model het is.

(ik zie nu dat broos ook in dezelfde richting denkt)
Post automatically merged:

Hoi Rowan,
Bedankt voor de advies en de snelle reactie.
inderdaad het zijn 6 lood accu's van 12v.
Ik zal hiermee aan de gang gaan.
Stel nou dat de batterijen goed zijn,
What next.
Bvd, Abe
Post automatically merged:

Tja... AGM en LS hebben meerdere e-scooters in hun assortiment.
Als je t type niet weet, loont het de moeite om eens wat fotos van de scooter te plaatsen.

En als je m pas hebt aangeschaft, hoe weet je dan dat ie vroeger wel 50km per accu lading reed?
Post automatically merged:

Post automatically merged:

Hoi Rowan,
Bedankt voor de advies en de snelle reactie.
inderdaad het zijn 6 lood accu's van 12v.
Ik zal hiermee aan de gang gaan.
Stel nou dat de batterijen goed zijn,
What next.
Bvd, Abe
Post automatically merged:
Ik denk niet dat het een storing is maar dat de accu niet genoeg meer levert, ook het koude weer draagt daar aan bij.
Accu's zijn zeer gevoelig voor de juiste laadcycli. Niet geheel ontladen, niet volledig opladen.
Daar is zat over te vinden op het www.
En over Souris ook.
Thxx,
Weet je toevallig ook welke websites the best advies geven over e-scooters.
bvd,Abe
 

Attachments

  • 20230305_194136.jpg
    20230305_194136.jpg
    277.4 KB · Views: 17
  • 20230305_194136.jpg
    20230305_194136.jpg
    277.4 KB · Views: 15
Last edited:
Hallo Mensen,
Ik heb een probleem met de actie radius van mijn e-scooter(la-souris /agm).
Het is een snor, rijd 25km en een actie radius van nog net 20km.
Vroeger was het rond de 50km.
Ik wilde graag weten hoe ik dit zelf kan oplossen door de storing te vinden.
Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.
De batterijen de zekeringen en relais, batterij controller, mosfet, motor.
Al sla je me dood.
Enig advies voor het storing vinden is welkom, inc. verwijzingen naar verdere info of zelf een monteur die heel goed is met elektrische scooters.
Excusus voor de weinige info over mijn scooter ik heb het pas aangeschaft, en weet er niet veel over.
Bij voorbaat dank, Abé


Misschien heb je de accu te vaak helemaal leeg gereden.. En dat is niet zo goed voor de accu..

Je moet er altijd ongeveer 8 - 10 % erin laten en dan weer opladen..


Daarom ben ik ook niet zo kapot van die e-scooters.

Nieuwe accus zullen vast wel 300 euro en of meer kosten.
 
Je moet er altijd ongeveer 8 - 10 % erin laten en dan weer opladen..
Bij loodaccu's is dit zelfs maar 50%.
Dus je kunt eigenlijk maar de helft van het aantal Ah van de accu gebruiken.
Ontlaad je dieper veroorzaak je schade aan de loodaccu.

Het is zelfs zo dat wanneer de accu's in serie staan je de Ah van elke accu niet kunt optellen maar dan geldt alleen de halve lading van 1 enkele accu, de slechtste accu wel te verstaan.

Hieronder de laad-/ontlaadtabel van loodaccu's.

Hierop zie je dus dat je de accu niet lager mag ontladen tot 12,10 Volt per accu.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat een goeie scooter hier rekening mee houdt en weet welke type accu gemonteerd zit echter of dit ook het geval is voor de budgetscooters, geen idee.
Ik denk eigenlijk van niet want dan zou je in de software van de stuurunit moeten kunnen aangeven welke type accu gemonteerd zit.
Persoonlijk denk ik, dat hier de crux ligt en E-scooters te vaak te leeg gereden worden waardoor de accu's snel verslijten lees, defect raken.
Dus wat ik persoonlijk zou doen is een voltmeter monteren en het zelf een beetje in de gaten houden.
Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat je niet 20 km actieradius hebt maar bijvoorbeeld maar 10 km, als je tenminste rekening gaat houden met het welzijn van je accupakket en portemonnee!

1678086390031.jpeg
 
Last edited:
Bij loodaccu's is dit zelfs maar 50%.
Dus je kunt eigenlijk maar de helft van het aantal Ah van de accu gebruiken.
Ontlaad je dieper veroorzaak je schade aan de loodaccu.

Het is zelfs zo dat wanneer de accu's in serie staan je de Ah van elke accu niet kunt optellen maar dan geldt alleen de halve lading van 1 enkele accu, de slechtste accu wel te verstaan.

Hieronder de laad-/ontlaadtabel van loodaccu's.

Hierop zie je dus dat je de accu niet lager mag ontladen tot 12,10 Volt per accu.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat een goeie scooter hier rekening mee houdt en weet welke type accu gemonteerd zit echter of dit ook het geval is voor de budgetscooters, geen idee.
Ik denk eigenlijk van niet want dan zou je in de software van de stuurunit moeten kunnen aangeven welke type accu gemonteerd zit.
Persoonlijk denk ik, dat hier de crux ligt en E-scooters te vaak te leeg gereden worden waardoor de accu's snel verslijten lees, defect raken.
Dus wat ik persoonlijk zou doen is een voltmeter monteren en het zelf een beetje in de gaten houden.
Misschien kom je zelfs tot de conclusie dat je niet 20 km actieradius hebt maar bijvoorbeeld maar 10 km, als je tenminste rekening gaat houden met het welzijn van je accupakket en portemonnee!

View attachment 69236

Dat is ook niet raar dat de accus veelste leeg worden gereden.

Je koopt immers een scooter met de verwachting dat die 50km aan afstand kan halen.. Niet dat je er feitelijk maar 20km ermee mag rijden.

Soms ook gewoon slechte of onbrekende informatie bij het verkoop punt zelf..
Stja dan weet je als gebruiker toch ook niet meer wat je zou moeten weten?
 
Alles wat accu aangedreven is haalt de opgegeven afstand niet.
Er zijn dan weer zoveel factoren die de actieradius beperken. Maar dat ervaart men achteraf.
Een LaSouris snor met een actieradius van ruim 50 km, wordt geleverd als brom.
Ding staat buiten, het is koud dan haal je hooguit 20 km.
 
Laten we duidelijk zijn, dat het geen typisch LaSouris probleem is. Hun scooter is ook maar een ZNEN kloon en wordt in diverse andere merken eveneens als E-versie verkocht met allemaal hetzelfde probleem.
Actieradius is en blijft afhankelijk van diverse factoren. In deze tijd is dat de temperatuur die veel bepaalt. Maar ook bandenspanning en wind.

En als antwoord op de vraag: welke site haal je de besten info? Weet ik niet. Ik heb deze kennis en kom bij de dealer niet veel verder dan dat zij de kennis evenmin hebben. Ze roepen wat als halve waarheid. Bij gebrek aan verdere inhoudelijke kennis geloofd de gemiddelde scooterrijder dat dan.

Overigens. De nieuwere modellen (ook bij LaSouris) hebben de Li-ion accu en die gaat net iets verder. De brom-uitvoeringen zijn 30 Ampere, de snor 20 Ampere.
 
Alles wat accu aangedreven is haalt de opgegeven afstand niet.
alles wat brandstof aangedreven is ook niet (laboratoruim tests, VW schandaal etc.)
fabrikanten overdrijven altijd bij het opsommen van de ´realistische afstand op een tank/accu)
wel ben ik het met je eens dat de opgegeven waarden bij E scooters verder van de waarheid afstaat dan bij benzine scooters.
Een LaSouris snor met een actieradius van ruim 50 km, wordt geleverd als brom.
brom met een blauwe plaat?
LS levert geen brom versie met lood accu's simpelweg omdat alleen hun lithium versie +40kmpu kan halen....
50km afstand kan die snor wel halen, maar alleen als de accu's nieuw zijn én je ze gelijk van 100% naar 0% rijdt...
slecht voor je accu's maar 50km range verkoopt beter dan hooguit 15 a 20km...

@abé: hoe zit het met de bandenspanning?
te zachte banden vreet stroom... een sportieve rijstijl ook overigens.
 
Last edited:
alles wat brandstof aangedreven is ook niet (laboratoruim tests, VW schandaal etc.)
fabrikanten overdrijven altijd bij het opsommen van de ´realistische afstand op een tank/accu)
wel ben ik het met je eens dat de opgegeven waarden bij E scooters verder van de waarheid afstaat dan bij benzine scooters.
is nogal een verschil of je 50 opgeeft en 20 haalt, of dat je 1 liter per uur opgeeft (en laat ik dan gemiddeld 30 km/u halen, wordt dat 30x5 = 150 met m'n 5 liter tank) is wel het verschil tussen "poe, ik ben weer thuis, hij heeft het gehaald, zal 'm maar gauw weer opladen en "ik zal deze maand weer eens tanken" (dat wordt dus deze week tanken èn m'n e-bike met 70 km actieradius aan de stroom hangen omdat ie op de helft staat)
@abé: hoe zit het met de bandenspanning?
te zachte banden vreet stroom... een sportieve rijstijl ook overigens.
goed punt, maar vergis je niet, te harde banden ook: precies juist is het beste.
 
Voor Znen. LS heeft geen loodaccu scooters meer.
En voor de liefhebbers: het is winter en daarmee nog slechts 60% capaciteit, los van windrichting, bandenspanning, rijstijl, gewicht bestuurder, kromme vering, niet uitgelijnd achterwiel, aanlopend lager, vastgelopen remschijfblokjes, klompen modder in spatborden en continue brandende verlichting
 
alles wat brandstof aangedreven is ook niet (laboratoruim tests, VW schandaal etc.)
fabrikanten overdrijven altijd bij het opsommen van de ´realistische afstand op een tank/accu)
wel ben ik het met je eens dat de opgegeven waarden bij E scooters verder van de waarheid afstaat dan bij benzine scooters.

brom met een blauwe plaat?
LS levert geen brom versie met lood accu's simpelweg omdat alleen hun lithium versie +40kmpu kan halen....
50km afstand kan die snor wel halen, maar alleen als de accu's nieuw zijn én je ze gelijk van 100% naar 0% rijdt...
slecht voor je accu's maar 50km range verkoopt beter dan hooguit 15 a 20km...
Alleen jammer dat de actieradius zo weinig is. Klopt het is er één met lithium accu's, en ze vertelde dat het een snor was en nu met gele plaat als brommert.
 
Alleen jammer dat de actieradius zo weinig is.
daar zijn meerdere redenen voor...
velen heb je zelf in de hand (zoals e-Jowan al opmerkte).
andere worden veroorzaakt door o.a. fabrikanten. (bezuinigen op accu kwaliteit, of re-gen als excuus gebruiken om een te kleine accu in hun model te stoppen).
er zijn gelukkig wel echte e-toerscooters te koop met een groot bereik, maar het prijskaartje daarvan is helaas ook vrij groot...
Klopt het is er één met lithium accu's, en ze vertelde dat het een snor was en nu met gele plaat als brommert.
als ie opnieuw gekeurd is, maar dan als brommer, is ie dus ook ´opgevoerd´ naar 45.
dan moet de motor harder werken, wat actieradius kost...
 
als ie opnieuw gekeurd is, maar dan als brommer, is ie dus ook ´opgevoerd´ naar 45.
dan moet de motor harder werken, wat actieradius kost...
Juist, opgegeven is iets van 50 of 60 km maar dat zal net iets meer dan 20 zijn , dus waardeloos.
 
maar om terug te komen bij de scooter van Abé: als dit een lithium versie is, én het is nu en brommer dan is een max van 20km juist heel vreemd. :nomouth:
m'n E-Sourini (brom-versie met lithium accu) haalt net boven 50km per accu.
dat zou die van Abé als ie lithium heeft dan toch +40km bereik kunnen halen lijkt me... :rolleyes:
 
maar om terug te komen bij de scooter van Abé: als dit een lithium versie is, én het is nu en brommer dan is een max van 20km juist heel vreemd. :nomouth:
m'n E-Sourini (brom-versie met lithium accu) haalt net boven 50km per accu.
dat zou die van Abé als ie lithium heeft dan toch +40km bereik kunnen halen lijkt me... :rolleyes:
Niet als hij van snor naar brom omgebouwd is door LaSouris, dus hij kan harder met als basis een snor, dus minder actieradius.
 
Back
Top