Elektrische snorfiets begrenzen via gashendel

Epic

New Member
Hallo, via de gashendel wil ik de snelheid van mijn snorfiets iets terugvoeren, daarvoor wil ik een potmeter gebruiken alleen twijfel ik welke potmeter ik moet gebruiken, ik dacht zelf aan een 5K potmeter, kan iemand mij hiermee helpen ?electric scheme 1.JPG
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Door aan de gashendel te draaien, wat in principe ook een potmeter is, regel je de spanning op het punt met de oranje pijl tussen 0 en 5 Volt.
Als je daar waar ik nu deze rode potmeter heb getekend een potmeter opneemt kun je de maximale snelheid regelen.
Of dit 5 kilo Ohm moet zijn weet ik niet dit kun je pas bepalen/uitrekenen als je de volgende zaken weet:
  • Hoe hard rijd de scooter nu.
  • Hoe hard wil je hem laten lopen in de begrensde stand.
  • Hoeveel Ohm meet de gashendel als je meet tussen de punten waar ik de Ohm-meter heb getekend.

electric scheme 1.JPG
 
Leuk schemaatje trouwens.
Wel jammer dat er geen draadkleuren op staan.
Van welke E-scooter is dit schema?
Dankje, nu moet ik alleen nog wachten op de Furukawa connectors die ik besteld heb om tussen de bestaande aansluiting te zetten. Schema is van een iva e-go s5.
Post automatically merged:

draadkleuren van de gashendel is zwart groen rood
 
By the way als je over de potmeter een schakelaar aansluit, parallel dus, kun je de begrenzer schakelbaar maken.

Maar ik denk wel dat je dat wel weet want ik vermoed dat je wel op de hoogte bent van elektro.
 
Heb eindelijk de tijd gehad om de kabel te solderen en het werkt prima.

Het is een 5k potmeter geworden en de "signal wire" is de groene.

De snelheid is teruggevoerd van 37 km/u naar 30 km/u. Echte snelheid is denk ik 27 km/u.

hopelijk kan ik hier iemand anders mee helpen met een Iva e-go s5.

Nogmaals bedankt Sparky.
 

Attachments

  • Screenshot_20210626-183359_Gallery.jpg
    Screenshot_20210626-183359_Gallery.jpg
    545.2 KB · Views: 49
  • Screenshot_20210626-182153_Gallery.jpg
    Screenshot_20210626-182153_Gallery.jpg
    62.9 KB · Views: 44
  • 20210624_160404.jpg
    20210624_160404.jpg
    189.5 KB · Views: 48
Ik heb een S8 besteld, wilde het op de zelfde manier doen. Met jou schema en bevindingen gaat me dat zeker lukken.
Ik hoef niet meer verder te zoeken.
Top bedankt.
 
Heb eindelijk de tijd gehad om de kabel te solderen en het werkt prima.

Het is een 5k potmeter geworden en de "signal wire" is de groene.

De snelheid is teruggevoerd van 37 km/u naar 30 km/u. Echte snelheid is denk ik 27 km/u.

hopelijk kan ik hier iemand anders mee helpen met een Iva e-go s5.

Nogmaals bedankt Sparky.
Hé Epic,

Wat goed dat het begrenzen is gelukt. Begrenst hij nu alleen je topsnelheid of werkt de begrenzing over de hele linie en trekt hij ook minder snel op?
 
Back
Top