LED knipperverlichting aansluiten voor dummies (fail)

Beunhaasbaas

Active Member
Beste forumleden,
Graag zou ik mijn knipperlichten achter van m'n aerox willen vervangen voor deze Sequentiële knipperlichten.


Hier moeten dus nog weerstandjes tussen.
Heb ik aan een 3Watt weerstanden genoeg wanneer de standaard knipperlichten 12v 10w zijn?
Verder, moet ik als ik weerstanden gebruik ook nog m'n knipperlicht relais vervangen? of zijn de weerstanden afdoende?
Alvast bedankt!

Mvg,
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb deze lichten op mijn grande retro gemonteerd , de relais zitten in de lichten gebouwd , je moet alleen constant 12 volt erop zetten.
Knipperlicht relais komt te vervallen , deze door verbinden zodat er constante + op je schakelaar komt
Post automatically merged:

Hier het relaas van mijn ombouw , heb alleen 2 relais besteld voor de indicatie lichten in het dashbord , deze blijven anders constant branden , naar links of rechts.
 
Ik heb deze lichten op mijn grande retro gemonteerd , de relais zitten in de lichten gebouwd , je moet alleen constant 12 volt erop zetten.
Knipperlicht relais komt te vervallen , deze door verbinden zodat er constante + op je schakelaar komt
Post automatically merged:

Hier het relaas van mijn ombouw , heb alleen 2 relais besteld voor de indicatie lichten in het dashbord , deze blijven anders constant branden , naar links of rechts.
Hey dank voor je reactie!

Hehe ze lijken er wel verdacht veel op, lekker zacht prijsje ook.
Ik heb K-parts een bericht gestuurd of deze ook met ingebouwd relais komen.
Laat nog even weten, als ik reactie heb gehad.

Nu is elektro niet m'n sterkste vak, maar ik ben wel zo ver dat ik weet dat LED's alleen lekker werken op gelijkspanning.
En mijn knippers op de aerox, zitten op gelijkspanning.
Mijn gedachte was eigenlijk, de relais gewoon tussen de bedrading en voor de knipperlichten aan te sluiten.
M'n originele knipperlichtrelais te laten zitten, en het zou gewoon moeten werken.. Is dit normaal wel de procedure?
Ipv wanneer je je relais zijn ingebouwd in de knipperlichten.
je moet alleen constant 12 volt erop zetten.
Knipperlicht relais komt te vervallen

Met dit bedoel je dus; alleen zwarte draad aansluiten en de andere kleur niet, omdat die vanaf het knipperlichtrelais komt.
En je nu als het ware een knipperlichtrelais ingebouwd in de knipperlichten hebt zitten?
En dus degene die via je ori knipperlichtrelais loopt nu overbodig is geworden?
Ik ga je relaas eens bestuderen, dank voor je hulp.

mvg,
 
Last edited:
Ja knipper relais is overbodig . Maar als je dus de knipperlichten via je schakelaar spanning geeft , zal ook je indicatie in je dashboard niet meer knipperen . kun je daarmee leven , hoef je niets te doen , anders zul je ( zoals ik ook heb gedaan ) twee relais , of als je èèn lampje in je dashboard hebt voor beide kanten , èèn led relais moeten plaatsen , vanwege de geringe belasting van het enkele lampje.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de chip in het licht gemonteerd zit , anders heb je nooit een looplicht effect.
En inderdaad mooie prijs daar , je hebt er 4 voor een stuk minder , ook daar de relais vandaan . De draden die nu aan je knl relais zitten moet je , behalve de massa aan elkaar door verbinden , dan heb je constante spanning op je schakelaar , voorop gesteld dat je een los relais hebt , en deze niet in de regelaar ingebouwd zit. Om wat voor scooter gaat het?
 
Ja knipper relais is overbodig . Maar als je dus de knipperlichten via je schakelaar spanning geeft , zal ook je indicatie in je dashboard niet meer knipperen . kun je daarmee leven , hoef je niets te doen , anders zul je ( zoals ik ook heb gedaan ) twee relais , of als je èèn lampje in je dashboard hebt voor beide kanten , èèn led relais moeten plaatsen , vanwege de geringe belasting van het enkele lampje.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat de chip in het licht gemonteerd zit , anders heb je nooit een looplicht effect.
En inderdaad mooie prijs daar , je hebt er 4 voor een stuk minder , ook daar de relais vandaan . De draden die nu aan je knl relais zitten moet je , behalve de massa aan elkaar door verbinden , dan heb je constante spanning op je schakelaar , voorop gesteld dat je een los relais hebt , en deze niet in de regelaar ingebouwd zit. Om wat voor scooter gaat het?
Ik denk dat ik wel mee kan leven, het is geen woon/werk verkeer scooter, wel goed om te weten.
Ja prijs scheelt enorm, echter speelt tijd voor mij ook een rol; maandje wachten, die 15eu meer betaal ik wel.
Het gaat om een 2002 Aerox die ik al gereviseerd heb, hij rijdt, elektronica heb ik ook allemaal werkend gekregen.
Er zit volgens mij wel een nieuwere kabelboom op die is niet van 2002.

Nu wil ik eigenlijk vóór wél mijn normale knipperlichten behouden, want die zitten verwerkt in de stuurkappen wil beetje standard look behouden.
Dat betekend dat mijn oude knipperrelais moet blijven zitten, kan dit uberhaupt samen?
Zouden er weerstanden in die sequentiële knipperlichten zitten, is het alleen een kwestie van achter 12v op de nieuwe sequentiële knippers zetten en de draden die van mijn originele knipperrelais NIET aan te sluiten zie ik dit correct?

Ik ga de set gewoon bestellen, en we gaan het gewoon laten werken!
Mogelijk doe ik nog een beroep op je hier mocht ik er niet uit komen:sweatsmile:
En uiteraard deel ik het eindresultaat
 
Last edited:
Je originele knipperlichten voor en die sequentiële knipperlichten achter, gaat niet zondermeer.
Zoals @trabiarie reeds zei, de originele knipperlichten hebben een knipperende spanning nodig om te knipperen,
De sequentiële knipperlichten hebben enkel een gelijkspanning van 12V nodig, de elektronica voor de aansturing van de ledjes in deze knipperlichten zit in de unit zelf.
MAW deze sequentiële knipperlichten mag je niet achter een knipperrelais zetten en de originele moeten wel achter een knipperrelais.

De makkelijkste manier om dit te doen is het originele knipperlicht te laten vervallen door de bruine en de bruin/witte draden van dit knipperrelais met elkaar door te verbinden.
Dan 2 knipperrelais aanschaffen die geschikt zijn voor LED en deze in serieschakeling opnemen in de bedrading van de twee knipperlichten voor.
Dus elke zijde krijgt dan z'n eigen knipperrelais.
Waarom knipperrelais aanschaffen die geschikt zijn voor led zou je denken, terwijl je gloeilampjes in de knipperlichten voor hebt, nou simpel.
LED knipperrelais zijn belasting onafhankelijk, maw de knipperfrequentie is altijd hetzelfde of je nu 3 Watt ledjes aanstuurt of 10 Watt gloeilampjes.
Dit is nodig want de standaard knipperrelais zijn wel belasting afhankelijk en je stuurt per zijde alleen de lampjes aan de voorzijde aan dus ipv 20 watt, nu maar 10 watt.

Ik weet niet of je kundig genoeg bent op elektrisch gebied maar dit heeft nogal wat voeten in aarde en ik betwijfel ff jij, je dit en de kabelboom wilt aandoen wilt aandoen.

By the way, die sequentiële knipperlichten hebben geen externe weerstanden nodig.
 
Je originele knipperlichten voor en die sequentiële knipperlichten achter, gaat niet zondermeer.
Zoals @trabiarie reeds zei, de originele knipperlichten hebben een knipperende spanning nodig om te knipperen,
De sequentiële knipperlichten hebben enkel een gelijkspanning van 12V nodig, de elektronica voor de aansturing van de ledjes in deze knipperlichten zit in de unit zelf.
MAW deze sequentiële knipperlichten mag je niet achter een knipperrelais zetten en de originele moeten wel achter een knipperrelais.

De makkelijkste manier om dit te doen is het originele knipperlicht te laten vervallen door de bruine en de bruin/witte draden van dit knipperrelais met elkaar door te verbinden.
Dan 2 knipperrelais aanschaffen die geschikt zijn voor LED en deze in serieschakeling opnemen in de bedrading van de twee knipperlichten voor.
Dus elke zijde krijgt dan z'n eigen knipperrelais.
Waarom knipperrelais aanschaffen die geschikt zijn voor led zou je denken, terwijl je gloeilampjes in de knipperlichten voor hebt, nou simpel.
LED knipperrelais zijn belasting onafhankelijk, maw de knipperfrequentie is altijd hetzelfde of je nu 3 Watt ledjes aanstuurt of 10 Watt gloeilampjes.
Dit is nodig want de standaard knipperrelais zijn wel belasting afhankelijk en je stuurt per zijde alleen de lampjes aan de voorzijde aan dus ipv 20 watt, nu maar 10 watt.

Ik weet niet of je kundig genoeg bent op elektrisch gebied maar dit heeft nogal wat voeten in aarde en ik betwijfel ff jij, je dit en de kabelboom wilt aandoen wilt aandoen.

By the way, die sequentiële knipperlichten hebben geen externe weerstanden nodig.
Thanks voor je reactie!

Je verhaal is vrij helder hoor; achterknippers alleen zwart aansluiten, het door verbinden van m'n oude relais ook tot dusver goed te behappen.
De LED knipper relais op gloeilampjes ook, alleen het in serie aansluiten niet helemaal.
Ik denk dat wanneer je het in paint voor me schetst ik een heel eind op weg kan komen.
Ik had de 3W LED knipperrelais wel mee besteld voor de zekerheid, mocht ik me ergeren aan het indicatielampje.
Dus heb in principe het juiste materiaal in huis.
Dan 2 knipperrelais aanschaffen die geschikt zijn voor LED en deze in serieschakeling opnemen in de bedrading van de twee knipperlichten voor.
Dus elke zijde krijgt dan z'n eigen knipperrelais.
Stel ik zou vóór ook ledlampjes in m´n originele knipperbehuizing willen plaatsen, is dat dan mogelijk op de manier die jij hier beschrijft?
(Niet de Sequentiële)

Elektronica is zeker niet m'n sterkste punt, maar toen ik de scooter kocht deden zowel knippers voor en achter het niet, alsmede achterverlichting dat heb ik wel allemaal op kunnen knappen.
Het is een projectscooter, dus het mag best wat moeite kosten en ik ben nooit te beroerd wat te leren.
Wanneer iets moeite kost is het resultaat alleen maar meer bevredigend.
En ik wil wel m'n naam een beetje eer aan doen natuurlijk;)

Ik ga achter eerst doen, als je me nog een beetje virtueel kan helpen met het aansluiten voor de voorzijde i.d.v. van een tekening o.i.d. tegen die tijd gaan we er echt wel wat moois van kunnen maken, ik heb iig al geleerd dat mijn manier niet de juiste was :tearsofjoy:

Mvg,
 
Last edited:
Als je " voor" je gewone wilt houden , en achter led , heb ik een schema voor je gemaakt. Als je zoals op de tekening de indicatie lampjes aansluit , werken deze met je voor knl mee. Als je de lampjes verwisselt voor led , zou ik een relais nemen die ik heb , werken bij een belasting van 0,5 w geloof ik , Je hebt maar 1 ledje , en een indicatie lampje hierop. ook zou ik twee relais voetjes nemen die je kunt vast schroeven , hangen die relais niet aan je kabelboom te bungelen. Wat misschien ook wel geinig is , is dat je met 2 diode en een schakelaar , alarm lichten kan creëren
Hier het schema , ik heb ook de alarm lichten hierbij getekend. Je kan dan de draad met zekering op je accu plus zetten , of op je geschakelde plus , achter je contactslot
 

Attachments

  • voor gewoon achter loop.jpg
    voor gewoon achter loop.jpg
    58.6 KB · Views: 11
Ik was deze morgen ook al even bezig geweest met het ontwerp wat ik in post#6 beschreven had.
Echter moest even weg dus had het niet helemaal af.
In principe hetzelfde schema als @trabiarie reeds hierboven getekend had, alleen de mijne is zonder alarmlichten maar op zich een goed idee van Arie.

1676457269511.png
Post automatically merged:

Ik kon het niet laten. :)

Hieronder het aangepaste schema, uitgebreid met het alarmlichten idee van @trabiarie .

1676459268754.png
Een andere mogelijkheid is om te kijken of het led/stuur-printje van die nieuwe led-knipperlichten niet op 1 of andere manier achter de glaasjes van de originele knipperlichten kunt knutselen, je bent dan klaar met enkel het originele knipperrelais te laten vervallen en een doorverbinding te maken tussen de bruine en de bruinwitte draad. (rode verbinding in de tekeningen hierboven.
 
Last edited:
Sparky , bij mijn scooter heeft elke kant een indicatie lampje , en zitten dus beide aan massa . Is dat bij deze scooter tussen links en rechts in?
Zou dit dan nog een probleem kunnen geven , als de knipperlichten Led lampjes worden , dat deze mee gaan knipperen , omdat daar massa vandaan getrokken wordt?
 
Klopt helemaal Arie.

De Yamaha Aerox heeft maar 1 controlelampje en de ingeschakelde zijde zoekt zich de massa door het lampje van die zijde die op dat moment niet is ingeschakeld.
Dus zoals je reeds goed opmerkte zal dit controlelampje niet of heel zwakjes nog oplichten als je ook de twee voorste knipperlichten zou voorzien van led-lampjes.
Het controlelampje zelf moet dan ook altijd een gloeilampje blijven anders werkt het sowieso niet of maar voor de helft.
 
Dan zou je om alles led te maken ook bij het controle lampje de zaak moeten ombouwen met diodes . Of de voorkant gewoon laten zitten.
Je zou dan het controle lampje helemaal los moeten koppelen , èèn kant aan massa , en aan de andere kant twee diodes van af de linker en rechter knl draad , sper kant bij het lampje . dat zou moeten werken denk ik .
 
Hey jongens wat een enthousiasme dat vind ik nou mooi:smiley:
Ik heb niet veel tijd, dus ik ga later nog in op jullie reacties.
Wilde alleen even het volgende laten zien.


Ben heel blij met het resultaat.
Echter moeten de knippers nog wat naar buiten, als ik de kap erop zet, valt deze nu op de knippers maar dat komt wel goed.
Voorkant nog niet mee begonnen, de dozenschuivers hebben maar één knipperrelais geleverd dus die houden jullie te goed.
Alvast bedankt voor de know-how!

mvg
 
Ben toch nog even aan het hobbyen geweest met de voorkant.
Ik had maar één knipperrelais die andere volgt nog, deze heb ik aangesloten precies voor de lamp van de rechter-voorknipper.
Dus niet voor "Controle lampje dashboard" zoals in de tekening van sparky.
Dan moet ik dieper graven in de kabelboom, en met een brandend controle lampje kan ik leven.

Maar er gebeurde niets geen continue licht en geen knipper, sterker nog wanneer ik de schakelaar bediende ging de scooter uit.
De reden waarom ik de scooter aanhad is omdat m'n accu leeg was.
Hierdoor deden de sequentiële achter knippers het ook niet goed maar dat komt waarschijnlijk omdat deze wisselspanning trokken.
Omdat de accu leeg was, heb de accu nu aan de druppellader morgen even verder kijken.

Waar gaat het mis?
Kan het zijn dat ik allebei de relais moet aansluiten om het werkend te krijgen in serie?
De knipperrelais zijn 3W, mogelijk toch te zwak? omdat ze 10W lampjes bedienen..Sparky had dit al toegelicht zou moeten werken.

Nu pas komt de leercurve :tearsofjoy:

mvg
 
Wissel spanning kun je eigenlijk niet aansluiten , alle knipperlichten lopen over de accu , en heeft daar geen verbinding mee .
Kun je een tekening maken hoe je het nu hebt aan gesloten? Je moet je controle lampje ook na het knipper relais zetten van de voor lichten , zoals op de tekening , en dan gewone lampjes gebruiken , anders brand je controle licht niet . In feite is een ledlamp ook een diode , die maar naar èèn kant stroom doorlaat . En die 3 watt is , wat die automaat minimaal moet hebben , heb je je oude lampje er nog in , even kijken hoeveel watt deze is + 2 watt voor je controle lampje , moet dus ruimschoots werken. Heb je led hierin wordt het te weinig belast denk ik . Mijn automaten zijn 0,5 watt als ik het goed heb , zal nog even kijken.
Post automatically merged:

Zijn deze , zijn zelfs 0,1 watt belasting minimaal.

 
Last edited:
De situatie was als volgt:
Ik had contact aan, knipperlichten deden het NIET alsmede claxon, elektrische start en remlicht.
Duidelijk accu leeg, op het moment dat ik met draaiende motor de knipperlichten bediende brandde linksvoor continue.
Rechtsvoor(waar ik het weerstand had aangesloten) brandde niet.
En achter knipperde met de motortoeren mee zo leek het, had geen sequentiële functie.

Wanneer ik rechtsvoor bediende (waar ik het weerstand had aangesloten) viel de scooter uit.
Zo was de situatie:
relaissssss.png
Ik ben natuurlijk wel eigenwijs geweest met aansluiten.
Heb trouwens voor wel aangesloten op de originele knipperlampjes dus geen LED
Heb alles weer terug aangesloten nu zoals het gister werkte, ik kom even m'n portie trial en error opeisen :sweatsmile:
Ik vind het lastig te bepalen waar de bedrading van het controle lampje nu precies loopt via mn kabelboom, om de relais op de juiste plek te monteren ik heb ze nu duidelijk te laat gemonteerd.

Mag ik ze bijv. aansluiten net na de schakelaar? Dan zou ik simpelweg de bedrading kunnen volgen.
mvg
 
Net na de schakelaar moet niet , want dan komen je achter looplichten hier ook op , en dat moet niet . Het indicatie lampje zit nu aan de verkeerde kant van het relais , en zal niet werken of nu hooguit èèn kant mee knipperen , maar ook verbind je met dit lampje nu de linker en rechter looplichten met elkaar , hierdoor kan iets vreemds gebeuren omdat ze ook spanning van het relais krijgen . En zoals je het nu hebt zou eigenlijk rechts voor moeten knipperen . heeft het relais ook een massa aansluiting , en heb je die aan gesloten? En links blijft nu constant branden , als je schakelaar naar links staat ?
Op mijn relais zijn 3 aansluitingen , de B + is vanaf de raw schakelaar , de L gaat naar de lamp , en de E is massa.
Dus nu even zoeken waar de draad splitst naar achteren , van de kn lichten , en pas daarna het relais . Dan zou alles goed moeten komen.
 

Attachments

  • knipper automaat.jpg
    knipper automaat.jpg
    11 KB · Views: 5
Ik was net hetzelfde aan het typen als Arie, dus dat kan ik achterwege laten.

Rechtsvoor(waar ik het weerstand had aangesloten) brandde niet.
Wat bedoel je met weerstand want rechts voor hoor je geen weerstand aan te sluiten.

Dat de sequentiele knipperlichten raar doen zonder dat je een accu in de scooter hebt kan te maken hebben met de spanning die uit de spanningsregelaar komt, deze is niet bepaald schoon maar zit vol pieken en stoorproducten.
Dit kan trouwens ook de reden zijn waardoor je led-geschikt knipperrelais ook niet wil werken.

Alleen onderstaande quote begrijp ik niet, waarschijnlijk zit er dan een kortsluiting in je relais of erachter.

Wanneer ik rechtsvoor bediende (waar ik het weerstand had aangesloten) viel de scooter uit.
Deze kortsluiting trekt de gelijkspanning die uit de spanningsregelaar komt naar massa en omdat jouw Aerox een DC-cdi heeft, krijgt deze geen spanning meer en je scooter valt uit.

Dus even controleren wat er hier mis gaat en of je het relais goed hebt aangesloten.
Want in deze led-geschikte knipperrelais zit ook elektronica dus als je hier draden verwisselt kan dit het einde van je knipperrelais betekenen.
 
Last edited:
Dus even controleren wat er hier mis gaat en of je het relais goed hebt aangesloten.
Want in deze led-geschikte knipperrelais zit ook elektronica dus als je hier draden verwisselt kan dit het einde van je knipperrelais betekenen.
Ik had het relais juist aangesloten; dacht ik...toen ik zag dat het niet werkte omgedraaid ook nog.
Toen heb ik inderdaad kortsluiting veroorzaakt, zag later pas dat m'n zekering doorgebrand was.
Verklaart ook (waarvan ik dacht) een lege accu, wat natuurlijk gewoon de zekering was.

Ik heb besloten het even over een andere boeg te gooien, en nog een keer sequentiële knippers gekocht.
Ik merk dat ik echt ernstig kennis te kort kom om dit juist te doen, iets met voeten en aarde :tearsofjoy:

Ik had de nieuwe sequentiële knippers direct aangesloten zoals ik achter ook had gedaan. dus constant 12V.
Echter waren de knippers dan helemaal van de wap, schakelde zowel op links als rechts continu, voor en achter.
Net een discobal :tearsofjoy: wel leuk, alleen niet zoals het moet.

Komt dit omdat ik het originele knipper relais heb doorverbonden?
Kan ik het werkend krijgen wanneer ik het originele knipperrelais weer terug monteer?
Of is hier iets anders aan de hand?
Het kan gewoon iets kleins zijn, maar ik kom kennis te kort, graag hulp.

Als dit niet werkt, meubelen we alles terug naar origineel en was dit het einde van m'n LED avontuur.
Tenzij iemand mij misschien kan helpen, ik kan zorgen voor vervoer en een mogelijke zachte vergoeding.
Ik ben woonachtig tussen Den bosch en Eindhoven.

mvg
 
Last edited:
Back
Top