Nieuwe led knipperlichten met nieuw knipperlichtrelais

Zip van Lau

New Member
Ik heb zojuist nieuwe DMP Sport 1 knipperlichten gekocht (voor en achter) voor mijn zip en hierbij zat een nieuw DMP knipperlichtrelais. Nu heb ik alles aangesloten (weerstanden zitten er al op bevestigd, alles zou plug en play moeten zijn). Bij het testen knipperen de lampjes heel snel waardoor ik ben gaan kijken naar het bijgeleverde relais en waar ik deze kon bevestigen (ik ben een leek en kon heel weinig vinden op internet). Hoever ik kwam was dat ik de draden van het huidige knipperlicht relais moest verbinden met de nieuwe maar in eerste instantie kloppen de kleuren die genoemd werden niet met de kleuren die bij mij met het oude relais verbonden waren en wanneer ik ze met het nieuwe relais verbind verandert er niks en slaat de zekering door als ik de scooter probeer te starten.

Hebben jullie enig idee?
 

Attachments

  • IMG_1727.jpeg
    IMG_1727.jpeg
    214.8 KB · Views: 12
  • IMG_1728.jpeg
    IMG_1728.jpeg
    104.4 KB · Views: 14
Advertisement - register to remove this

volgens mij heb je een start relais in je handen op de foto . Op een knipperlicht relais zitten meestal 2 of 3 draden . Hier zitten dikke accu kabels op
En ( maar dit weet ik niet zeker ) zit bij jou zip niet het relais in de spannings regelaar
Dat zal een hoop verklaren, heb je een idee waar ik die spanningsregelaar kan vinden?
 
Als het via de spannings regelaar loopt he , dat weet ik niet zeker , maar meestal zit het relais onder de voor kap , en de regelaar kan daar ook zitten , of bij de accu . Maar er komt vast nog wel een reactie , van iemand die het zeker weet. En ik zou je adviseren , om voor een paar euro , een relais te kopen voor led knipperlichten , hoef je ook niet met weerstanden te klote . Zit het relais in de regelaar , moet je toch je bedrading aanpassen .
 
1697176839894.jpeg
Dit is het DMP relais dat ik bij de led verlichting kreeg, hiervoor zocht ik het huidige relais om de draadjes hiervan met deze te verbinden. Bedoel je dat?
 
Als je het knipperlichtrelais als startrelais hebt gebruikt zal dat ook kapot zijn.
Je moet het huidige relais vervangen door het bijgeleverde relais.
Maar bij mijn weten zit het originele in de spanningsregelaar.

Dan moet je de bedrading aanpassen.
 

Attachments

  • Knipperlichtrelais.jpg
    Knipperlichtrelais.jpg
    153.3 KB · Views: 16
Beetje vreemd dat je een relais op de verkeerde plaats wilt bouwen en je het niet opvalt dat het totaal anders is maar toch verder gaat.

Dat Chinese spul is gewoon waardeloos en de service van de doosjesschuivers nog vaak veel minder dan waardeloos.
Als je er dan al een knipperrelais bijlevert, laat die vermogensweerstanden dan gewoon weg en lever er een led-geschikt relais bij!!!

Zips worden al tientallen jaren geproduceerd in verschillende uitvoeringen.
Alleen de heel oude 2-takts hebben een los knipperrelais, bij al de rest is dit knipperrelais verwerkt in de spanningsregelaar.

Trouwens als er losse weerstanden zijn meegeleverd hoef je helemaal het relais niet te vervangen.
Die weerstanden verbruiken dan het verschil aan vermogen tussen led en gloeilamp omdat de knipperfrequentie van een standaard knipperrelais afhankelijk is van het wattage lampjes die je erop aansluit.

Trouwens dit DMP-relais kun je waarschijnlijk al in de vuilbak smijten, maar nogmaals dit heb je toch niet nodig.

Vertel liever hoe je die weerstanden hebt aangesloten, met eventueel een goeie duidelijke foto.
 
Beetje vreemd dat je een relais op de verkeerde plaats wilt bouwen en je het niet opvalt dat het totaal anders is maar toch verder gaat.

Dat Chinese spul is gewoon waardeloos en de service van de doosjesschuivers nog vaak veel minder dan waardeloos.
Als je er dan al een knipperrelais bijlevert, laat die vermogensweerstanden dan gewoon weg en lever er een led-geschikt relais bij!!!

Zips worden al tientallen jaren geproduceerd in verschillende uitvoeringen.
Alleen de heel oude 2-takts hebben een los knipperrelais, bij al de rest is dit knipperrelais verwerkt in de spanningsregelaar.

Trouwens als er losse weerstanden zijn meegeleverd hoef je helemaal het relais niet te vervangen.
Die weerstanden verbruiken dan het verschil aan vermogen tussen led en gloeilamp omdat de knipperfrequentie van een standaard knipperrelais afhankelijk is van het wattage lampjes die je erop aansluit.

Trouwens dit DMP-relais kun je waarschijnlijk al in de vuilbak smijten, maar nogmaals dit heb je toch niet nodig.

Vertel liever hoe je die weerstanden hebt aangesloten, met eventueel een goeie duidelijke foto.

De weerstanden zaten al op de ledverlichting, zie foto 1. Ik heb de verlichting op de klemmetjes bevestigd waar de oude verlichting ook op zat geklemd, zie foto 2.
image.jpgimage.jpg
Post automatically merged:

Beetje vreemd dat je een relais op de verkeerde plaats wilt bouwen en je het niet opvalt dat het totaal anders is maar toch verder gaat.

Dat Chinese spul is gewoon waardeloos en de service van de doosjesschuivers nog vaak veel minder dan waardeloos.
Als je er dan al een knipperrelais bijlevert, laat die vermogensweerstanden dan gewoon weg en lever er een led-geschikt relais bij!!!

Zips worden al tientallen jaren geproduceerd in verschillende uitvoeringen.
Alleen de heel oude 2-takts hebben een los knipperrelais, bij al de rest is dit knipperrelais verwerkt in de spanningsregelaar.

Trouwens als er losse weerstanden zijn meegeleverd hoef je helemaal het relais niet te vervangen.
Die weerstanden verbruiken dan het verschil aan vermogen tussen led en gloeilamp omdat de knipperfrequentie van een standaard knipperrelais afhankelijk is van het wattage lampjes die je erop aansluit.

Trouwens dit DMP-relais kun je waarschijnlijk al in de vuilbak smijten, maar nogmaals dit heb je toch niet nodig.

Vertel liever hoe je die weerstanden hebt aangesloten, met eventueel een goeie duidelijke foto.
Post automatically merged:

Ik zie ook veel voorbij komen dat ik de blauwzwarte (rechts op foto) draad uit mijn spanningsregelaar moet verbinden met de witte draad.
Kan ik die gewoon hier in dit blokje met een draadje ertussen met elkaar verbinden?
image.jpg
 
Last edited:
De weerstanden zaten al op de ledverlichting, zie foto 1. Ik heb de verlichting op de klemmetjes bevestigd waar de oude verlichting ook op zat geklemd, zie foto 2.
View attachment 72752View attachment 72753
Post automatically merged:


Post automatically merged:

Ik zie ook veel voorbij komen dat ik de blauwzwarte (rechts op foto) draad uit mijn spanningsregelaar moet verbinden met de witte draad.
Kan ik die gewoon hier in dit blokje met een draadje ertussen met elkaar verbinden?
View attachment 72754
Net geprobeerd en als ik de witte en de zwartblauwe direct met elkaar verbind, blijven de knipperlichten constant branden. Haal ik de verbinding ertussen weg, gaan ze heel snel knipperen
 
Hier nog even wat de draden uit de gelijkrichter/spanningsregulator/clignoteur doen:

  • Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt:

  • dun blauw/zwart: die levert de stroom voor de knipperlichten, ook al loopt de motor niet. De clignoteur lijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten!
  • En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot. Aarde
  • Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. Een geschakelde plus die stroom levert ook al draait de motor niet. Alleen bij geladen accu.
  • Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden. Deze draad gaat eerder ook naar de bobine die dan werkt, ook al is de accu leeg.
  • Een geel zwarte: levert alleen stroom wanneer de motor draait. Voor de koplamp (groot en dimlicht), lichtjes achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter, het verklikkerlicht voor grootlicht, het achterlicht, en de choke.
 
Hieruit blijkt dus dat de weerstanden , niet van de goede waarde zijn . Als je toch de led lichten wil gebruiken , raad ik je aan om een relais te gebruiken , die voor led geschikt is . Dan de blauw zwarte door knippen , en de kant die van de regelaar komt isoleren , de andere kant aan het relais ( uitgaande kant) en dan aan de witte (geschakelde plus ) een aftakking maken , en aan de ingaande kant van het relais aansluiten . Let wel op de polariteit van de led lichten , deze hebben een plus en min kant. Ik denk dat de groene draad de massa is .
 
Ik zie ook veel voorbij komen dat ik de blauwzwarte (rechts op foto) draad uit mijn spanningsregelaar moet verbinden met de witte draad.
Dit geldt alleen wanneer je knipperlichten een soort van looplicht effect (Audi-effect) ingebouwd hebben, je hebt dan geen knipperspanning nodig maar een gelijkspanning direct van de accu. (witte draad)

Zoals @trabiarie hierboven al opmerkte, die vermogensweerstanden hebben niet de juiste waarde.
Ook zie ik een hele rare opmerking in de installatie beschrijving die waarschijnlijk dit nog bevestigd.
In de laatste zin staat: Het bijgeleverde relais hoef je alleen maar te gebruiken als je voor, ook zulke knipperlichten monteerd en dat is bij jouw het geval.
Dus het lijkt dat het bijgeleverde knipperrelais niet van het type led-geschikt is maar deze met een andere impedantie belast mag worden.

Wat je zou kunnen proberen is:
  • De ingang van het DMP-relais te verbinden met de witte draad van het contactslot.
  • De grijs/blauwe draad van de spanningsregelaar loskoppelen en deze draad dan aan te sluiten op de uitgang van het dmp-knipperrelais.
Als ik de beschrijving dan goed interpreteer, welke trouwens niet gemaakt is voor jouw scooter, zou het dan moeten werken, dat wil zeggen als het knipperrelais al niet gemold is door die actie bij je startrelais.

Of je koopt een led-geschikt knipperrelais zoals Arie reeds voorstelde.
De vermogensweerstanden zijn dan ook niet meer nodig dus deze kun je dan weglaten maar indien dit niet mogelijk is door het type aansluiting, kun je ze ook laten zitten.
 
Op de foto die ik geplaatst heb staat staat op het relais LED. Zo één moet je dan hebben.
Een zgn "lastonafhankelijk" relais.
Post automatically merged:

Op de foto die ik geplaatst heb staat staat op het relais LED. Zo één moet je dan hebben.
Een zgn "lastonafhankelijk" relais.
Zo trof ik het aan op mijn Primavera.
Relais zat naast het originele relais.
1697197088850.png
 
Last edited:
hallo. ik had een vraag of iemand mij kon helpen met alpha ledtjes aansluiten met matrix flow ik heb een zip uit 2016 e3 2v
ik heb ze vanaf de contact al aangesloten met een draad maar ze blijven snelknipperen en ik kan nergens anders vinden hoe ik dit zou kunnen oplossen alleen gehoord dat ik ergens vanuit de spannings regelaar draad moet kopelen maar weet nog steeds niet welke dus kom er zelf niet uit. als iemand wat meer informatie op heeft graag aub!
MVG Sin
 
Sin,

er zijn al heel wat topics over dit onderwerp.

Dus als je de zoekfunctie van dit forum had gebruikt, had je deze vraag niet hoeven stellen.
Trouwens Zandri heeft een hele Youtube video over dit onderwerp.

In deze knipperlichten zit elektronica die ervoor zorgt dat de leds knipperen zoals ze knipperen moeten.
Maw het knippersignaal dat uit je spanningsregelaar komt, heb je niet meer nodig, sterker nog dit zorgt ervoor dat de spanning naar de geactiveerde knipperlichten continue wordt onderbroken waardoor de knippersequentie niet volledig wordt afgemaakt.

Dus koppel de blauw/zwarte draad af van je spanningsregelaar en sluit deze draad aan op de plek waar je ook de dagrijverlichting van deze knipperlichten hebt afgetakt.
 
Back
Top