Scooter hapert met nieuwe LED Koplamp

Zip_2015_50cc

New Member
Ik heb een Piaggio Zip 2015 4T 2v. Ik had laatst een nieuwe LED koplamp erop gemonteerd. Ik deed dit door simpel weg de oude lamp eruit te halen en de nieuwe erin te zetten verder niks gedaan (Ik had er wel voor gezorgd dat de twee ijzertjes van de koplamp goed op de LED lampje kwamen). De scooter start verder goed en loopt normaal maar als ik weg rij hapert hij en stottert hij. Mijn Oude lamp was een gloeilamp van 12V en 35W. De nieuwe LED lampje is van Ledcustoms en is 12V hoeveel Watt weet ik niet precies. Dit zelfde probleem had ik ook toen ik een DMP Booskijker erop zette. Verder heb ik een 12V 5ah accu van LP batteries en heb ik Power1 LEDs voor en achter en remlichten(De voorste LEDs gaan aan als ik de contactslot aan doe en de achterste LEDs gaan aan als de scooter start) . Als iemand een oplossing of reden kan geven voor dit hoor ik het graag!:)
 
Advertisement - register to remove this

Dat de voorste led's aangaan als je het contact aan doet , en de achterste als de motor loopt , zou kunnen komen dat de voorste op het contact geschakeld staan , en de achterste over de stator lopen ( het alleen doen als de motor loopt)
Dat zou je zelf moeten meten of de bedrading nalopen . Verder zou je moeten kijken of de led koplamp op dc geschakeld is , over je accu / contact slot . Led's vinden wisselspanning niet zo lekker. Brand jou koplamp alleen als de motor loopt ? staat de led nu op wisselspanning waarschijnlijk.
 
Mijn Power1 LED knipperlichten heb ik de voorste expres op contact gedaan voor de dagrijverlichting. Ik heb de LED komlamp niet op contact of directe stroom ofzo ik had gewoon de oude gloeilamp eruit en de nieuwe erin. maar wat ik raar vond is dat me scooter dan stottert. De LED koplamp deed het gewoon al ging hij feller branden als ik gas gaf. Maar wat zou het stotteren zijn? ( dit had ik ook als ik me schakelaar van grootlicht naar normaal licht liet balanceren op het midden zodat de koplamp uit ging dan begon ie ook altijd te stotteren)
 
Zou je dan misschien met de schakelaar op èèn of andere manier kortsluiting maken , dat de motor zwaarder moet werken , omdat die spanning rechtstreeks uit de stator komt . En ik zou de koplamp in ieder geval over de accu laten branden , is beter voor je led
 
Oké ik wil wel de koplamp over de accu laten lopen maar hoe doe ik dat? ik hoorde van iemand door twee kabels van de spanningsregelaar met elkaar te verbinden ofzo?? en Ik heb vijf kabel die naar me spanningsregelaar lopen en zwart-gele, een zwarte, een witte, een grijze, en een blauwe
 
Heeft niets met je regelaar van doen. Je moet de draad waar spanning op komt van je contactslot , als je deze op contact zet , naar je lichtschakelaar brengen , daar de draad die van de stator komt eraf halen , en isoleren , en die van het contact slot komt monteren.
ik heb geen schema van jou scooter , en weet ook de kleuren niet van de betreffende draden. Maar waarschijnlijk reageert Sparky hier ook op , die heeft misschien jou schema
 
Ik kan me niet voorstellen dat dit probleem komt door de plaatsing van een led-lamp ook al is het geen goeie zaak om led op wisselspanning te laten functioneren.
Tenzij de led-lamp veel meer vermogen (wattage) heeft dan de originele 35 Watt halogeenlamp.

Maar goed, als je de koplamp en achterlicht ook over de accu wilt laten lopen even de volgende vraag:

Heeft jouw Zip een aan- en uitschakelaar voor de verlichting of brandt deze altijd als de motor loopt en kun je die dus niet uitschakelen?
 
Probleem was mijn begrenzer (CDI) . Ik had een Mezoly begrenzer met A - B afstandsbediening. Die was eraf gehaald en een doorgezaagde Ducati CDI erop nu ie loopt goed en trekt hij ook stuk sneller op. Bedankt nog voor de reacties!! :)
 
Die led koplamples geven nog minder licht en knippert wanneer de motor stationair draait.
je kan beter een veel sterker en goedkoper led koplamp bestellen op ali.helaas ba20 fitting die bijgeleverd past voor geen mtr dus moet je std fitting iets bewerken.Momenteel heb ik een 1750 lm led maar ik wil nog sterker nemen.Vroeger had ik xenon die was te gek.View attachment 70163
Laat die led over je accu lopen dan knippert ie niet
 
Dat is dan waarschijnlijk een gelijkrichter die erbij zit , als het ook een ledlamp is . Ik heb mijn verlichting omgebouwd naar led , en alles over de accu laten lopen , ben er erg tevreden over , veel betere lichtopbrengst , en ook vol licht bij stationair draaien.
 
Back
Top