Alpha led knipperen alleen wanneer ze zin hebben

StenB

Member
Beste leden,

Ik weet niet waar het door komt, misschien door de kou, misschien door een slechte massa. Maar mijn alpha knipperlichten knipperen soms wel en soms niet. Als ik bijvoorbeeld heel vaak het knipperlicht schakelaartje schuif, dan gaat het knipperlicht uiteindelijk wel branden, als dit dan gebeurd dan maakt hij de beweging maar heel kort, en het lijkt dan alsof deze dan weer opnieuw begint. Dit komt niet doordat het knipperlicht relais niet buitenspel staat. Want achter doet hij het nog wel zoals eerst. Het gebeurd alleen aan de voorkant links en rechts. Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor weet. (Hieronder heb ik een filmpje hiervan)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Probeer eens wat hij doet als je het knipper relais wel uitschakelt , in die lampen zit een chip die dit regelt , en die krijgt nu waarschijnlijk , door het relais wel/geen stroom , op de frequentie van het relais . Die looplichten zijn gemaakt om te werken met een constante plus .
 
Het heeft niks met het relais te maken denk ik, soms knipperen ze namelijk helemaal niet. Dan moet ik een paar keer schakelen aan de schakelaar, en dan gebeurd dit. Het lijkt dus dat hij niet goed contact maakt met de massa of dus het knipperlicht kabeltje. Ik ga maar is een multimeter kopen denk ik. Dan meet ik het even na of die wel/ geen stroom krijgt.
 
Als dat relais niet geschikt is voor led , gaat deze ook niet werken , om goed te werken moet hij een bepaalde belasting hebben
Ik zal morgen nog wel een filmpje maken waarbij je ziet dat het knipperlicht niet altijd aan gaat, maar dus op een random moment na heel vaak schakelen. En achter werkt het wel zoals het eerst was. Is toch raar dat het dan met het relais te maken heeft?

Ik heb zonet een multi meter gehaald. En ik snap niet precies hoe zo’n ding werkt. Zou je misschien exact uit kunnen leggen wat ik nu het beste kan meten?
 
Dit knipperrelais moet er gewoon tussenuit.
Als de timing van het knipperrelais en de knipperunits niet exact gelijk ligt, krijg je zulke problemen die je beschrijft.
Bovendien schakel je de elektronica steeds aan en uit terwijl deze elektronica gewoon een constante spanning moet krijgen.
Dit constant in- en uitschakelen kan de levensduur van deze units ook verkorten.

Denk er eens aan wat er gebeurt als je, je computer elke minuut uit- en inschakelt terwijl deze daarvoor niet gemaakt is.

Of de schakelaar naar behoren schakelt kun je makkelijk testen door een oude unit die er eerst op zat even tijdelijk weer aan te sluiten.
Als deze ook hapert, ligt het probleem niet enkel aan het feit dat je het knipperrelais er oneigenlijk nog hebt tussengeschakeld maar dan hoogstwaarschijnlijk ook nog aan een mottige raw-schakelaar.
 
Dit knipperrelais moet er gewoon tussenuit.
Als de timing van het knipperrelais en de knipperunits niet exact gelijk ligt, krijg je zulke problemen die je beschrijft.
Bovendien schakel je de elektronica steeds aan en uit terwijl deze elektronica gewoon een constante spanning moet krijgen.
Dit constant in- en uitschakelen kan de levensduur van deze units ook verkorten.

Denk er eens aan wat er gebeurt als je, je computer elke minuut uit- en inschakelt terwijl deze daarvoor niet gemaakt is.

Of de schakelaar naar behoren schakelt kun je makkelijk testen door een oude unit die er eerst op zat even tijdelijk weer aan te sluiten.
Als deze ook hapert, ligt het probleem niet enkel aan het feit dat je het knipperrelais er oneigenlijk nog hebt tussengeschakeld maar dan hoogstwaarschijnlijk ook nog aan een mottige raw-schakelaar.
Bedankt voor je reactie, ik heb deze lichten er vanaf het begin inzitten dus ik heb geen andere die ik ervoor in de plaats kan doen. En wat is een mottige raw schakelaar? Zoals beloofd zou ik ook nog een filmpje maken dus bij deze.
in dit filmpje is te zien dat ze het dus soms niet doen en als ik de scooter aan en uit zet dat hij het dan wel weer doet, maar soms dus alsnog niet helemaal goed. Ik zal morgen kijken hoe ik dat relais op gelijkspanning zet. Dit doe je door de zwart blauwe draad aan de geschakelde plus te verbinden toch? En dan is het trouwens toch alsnog wel raar dat het achter wel gewoon werkt?
Post automatically merged:

Kan iemand mij ook vertellen wat de 3e stap doet?
IMG_5153.png
 
Last edited:
ik heb deze lichten er vanaf het begin inzitten dus ik heb geen andere die ik ervoor in de plaats kan doen.
Een gloeilampje met 2 draadjes eraan doet het ook.

En wat is een mottige raw schakelaar?
Richtingaanwijzerschakelaar dus de schakelaar waarmee je richting aangeeft.

Dit doe je door de zwart blauwe draad aan de geschakelde plus te verbinden toch?
Jep, zoals het dus ook beschreven staat onder punt 2 van de Euro3 versie in de door jouw bijgevoegde installatiebeschrijving.
 
Een gloeilampje met 2 draadjes eraan doet het ook.
Ik ga dit proberen. Moet het knipperlicht relais ook ontkoppelt worden dan?
Richtingaanwijzerschakelaar dus de schakelaar waarmee je richting aangeeft.
Maar dan zou achter het toch ook niet normaal doen?
Jep, zoals het dus ook beschreven staat onder punt 2 van de Euro3 versie in de door jouw bijgevoegde installatiebeschrijving.
ik hoef dus niks te doen met een geel/zwart draad?
 
Goed nieuws, ik heb de kabeltjes nogmaals een keer opnieuw verbonden en nu werkt het naar behoren, behalve dat het knipperlicht relais nog niet op 12v staat. Misschien komt het dan toch door het koude weer ofzo. Het is nu namelijk een stuk kouder. Of ik had de kabeltjes niet goed aangesloten‍♂️

 
Elektra trekt zich niets aan van het koude weer, buiten dan dat materialen uitzetten en krimpen als gevolg van temperatuurschommelingen.
Dus als je al een slecht contact hebt, kan de temperatuur dit contact verbeteren of verslechteren.
Dus dit kabeltje was dus niet goed aangesloten in de zin van een slecht contact.
 
Elektra trekt zich niets aan van het koude weer, buiten dan dat materialen uitzetten en krimpen als gevolg van temperatuurschommelingen.
Dus als je al een slecht contact hebt, kan de temperatuur dit contact verbeteren of verslechteren.
Dus dit kabeltje was dus niet goed aangesloten in de zin van een slecht contact.
heb de kabeltjes tig keer op elkaar aangesloten maar ze doen het toch nogsteeds niet...
 
ik heb de kabeltjes nogmaals een keer opnieuw verbonden en nu werkt het naar behoren
heb de kabeltjes tig keer op elkaar aangesloten maar ze doen het toch nogsteeds niet...
Tja, ik kom er niet meer wijs uit, de ene keer zeg je alles werkt naar behoren de andere keer beweer je het tegendeel.

Neem die units die het niet doen eens gewoon los en sluit ze direct aan op de accu, dan weet je of het aan de unit zelf ligt of een slecht contact of het feit dat je het knipperrelais er nog hebt tussen zitten !
 
Tja, ik kom er niet meer wijs uit, de ene keer zeg je alles werkt naar behoren de andere keer beweer je het tegendeel.
snap ik, ik vind het ook heel raar dat het de hele tijd anders is
Neem die units die het niet doen eens gewoon los en sluit ze direct aan op de accu, dan weet je of het aan de unit zelf ligt of een slecht contact of het feit dat je het knipperrelais er nog hebt tussen zitten !
zal ik eens doen!
 
Back
Top