Alpha led achterlicht op zip 4t2v

Zip_17

New Member
Hallo,
Ik heb een vraag over het alpha led achterlicht voor de zip. Ik heb namelijk een zip 4t2v (met carburateur) uit 2017. Ik heb al langer de alpha led knipperlichten en heb deze ook aangesloten op gelijkspanning. Dit heb ik gedaan door een kabel van het contact slot naar achter te trekken en hier dus de ledjes op aan te sluiten. Echter is mijn achterlicht onlangs kapot gegaan en wilde ik er dus een alpha led achterlicht in zetten. Nu weet ik helaas niet zeker hoe ik deze moet aansluiten. Als ik hem aansluit alleen op de aansluiting die bij het originele achterlicht hoort, dan werkt alleen het remlicht. Ik heb een paar vermoedens, maar wil dus zeker weten of je het achterlicht überhaupt wel kunt aansluiten en hoe je dit dan doet. Hierbij moet de dagrijverlichting van de knipperlichten het natuurlijk ook nog doen. De blauw/zwarte draad bij de spanningsregelaar is ook doorverbonden met constante plus, zodat de knipperlichten en dus de weerstanden normaal werken.

Ik heb 4 ideeën hoe het aansluiten misschien zou kunnen werken:
- Constante plus vanuit contact slot verbinden met een van de gele kabels in het achterlicht, op de andere gele aansluiting zet je dan de knipperlichten.
- De geel/zwarte draad van de spanningsregelaar doorverbinden met constante plus. Ik heb namelijk vernomen (weet dus niet zeker of het waar is) dat als je deze aansluit op constante spanning, dat de koplamp (zit een angle eye dus hier is gelijk spanning niet erg voor), de choke en het achterlicht op gelijkspanning gaan. Hierbij weet ik dus niet of de gelijkspanning schadelijk is voor de choke en of de dagrijverlichting dan werkt op het achterlicht en knipperlichten wanneer aangesloten. Het achterlicht werkt nu ook niet als ik hem alleen aansluit op de originele aansluiting en dan de motor aanzet.
- De gele draad van de originele aansluiting van het achterlicht doorverbinden met constante spanning zodat de dagrijverlichting dus zou moeten werken op het achterlicht en op de knipperlichten als deze zijn aangesloten. Hier is dus weer hetzelfde probleem dat het achterlicht niet werkt als ik hem alleen aansluit op de originele aansluiting en dan de motor aanzet.
-Nog een extra draad naar achter trekken, beide constante spanning aansluiten op de knipperlichten en deze dan door middel van het gele verbindingsdraad met splitsing aansluiten op het achterlicht.

Iemand enig idee hoe je het achterlicht moet aansluiten?
 

Attachments

  • 458306EF-8398-4E9A-AD5D-69E29D92E5AB_1_102_o.jpeg
    458306EF-8398-4E9A-AD5D-69E29D92E5AB_1_102_o.jpeg
    114.5 KB · Views: 36
  • 66EC1AA6-D136-4141-B947-C00433738EDA_1_102_o.jpeg
    66EC1AA6-D136-4141-B947-C00433738EDA_1_102_o.jpeg
    137.9 KB · Views: 30
Advertisement - register to remove this

Ik kan je verhaal niet helemaal volgen, je had al een Alpha achterlicht die kapot is gegaan en nu vraag je hoe je de boel moet aansluiten???

In ieder geval die connector op je eerste foto is dus van je achterlicht.

De zwarte draad is de massa.
De gele draad is van je achterlicht(in het schema is deze draad geel/zwart) echter dit is wisselspanning dus die mag je niet gebruiken voor het Alpha achterlicht, dus die laat je los liggen
De witte draad is je remlicht (in het schema is deze draad wit/zwart).

Ik weet de kleuren van de draden van het Alpha achterlicht niet, misschien kun je de kleuren en hun functie even vermelden want ik heb geen zin om internet af te struinen op zoek naar deze gegevens.

In iedergeval:
  • De massa-draad van je Alpha achterlicht sluit je aan op de zwarte draad van je kabelboom.
  • De achterlicht- en de dagrijlichtdraad van je Alpha achterlicht sluit je aan op de draad die je hebt getrokken vanaf je contactslot.
  • De linker knipperlichtdraad van je Alpha achterlicht sluit je aan op de roze draad van je kabelboom.
  • De rechter knipperlichtdraad van je Alpha achterlicht sluit je aan op de blauw/witte draad van je kabelboom.
  • Als die Alpha lichten voorzien zijn van die Audi-effect lichten mag er geen knipperspanning op komen van je spanningsregelaar, dus de bauw/zwarte draad bij je spanningsregelaar neem je los en sluit je aan waar je ook die extra draad naar je achterlicht hebt afgetakt (geschakelde plus van je accu, dus achter het contactslot)
Hieronder het elektrische schema, van vermoedelijk jouw scooter, dat je overal op internet kunt vinden:
1681454015901.png
 
Last edited:
Bedankt voor de reactie!
Het originele achterlicht was kapot gegaan en daarop wilde ik dus het led achterlicht monteren.
Dat is me gisteravond gelukt door de 1e optie te gebruiken:
Constante plus vanuit contact slot verbinden met een van de gele kabels in het achterlicht, op de andere gele aansluiting zet je dan de dagrijverlichting (gele kabel) van de knipperlichten.
Voor als u nog andere vragen krijgt over het alpha led achterlicht, de gele draad is de dagrijverlichting, rode draad is remlicht zodat je de knipperlichten ook kan gebruiken als remlicht, massa zit aangesloten op de witte connector, hoef je dus niet zelf nog te doen.
 
Bedankt voor de reactie!
Het originele achterlicht was kapot gegaan en daarop wilde ik dus het led achterlicht monteren.
Dat is me gisteravond gelukt door de 1e optie te gebruiken:
Constante plus vanuit contact slot verbinden met een van de gele kabels in het achterlicht, op de andere gele aansluiting zet je dan de dagrijverlichting (gele kabel) van de knipperlichten.
Voor als u nog andere vragen krijgt over het alpha led achterlicht, de gele draad is de dagrijverlichting, rode draad is remlicht zodat je de knipperlichten ook kan gebruiken als remlicht, massa zit aangesloten op de witte connector, hoef je dus niet zelf nog te doen.
Je moet dus wel gewoon dat witte stekkertje aansluiten? Dit kan gewoon zonder dat je hem kapot maakt? En hoe bedoel je ?
op de andere gele aansluiting zet je dan de dagrijverlichting (gele kabel) van de knipperlichten.
Waarom zou je de kabel van de knipperlichten aansluiten op je achterlicht die geen knipperlicht nodig heeft?
 
Je moet dus wel gewoon dat witte stekkertje aansluiten? Dit kan gewoon zonder dat je hem kapot maakt? En hoe bedoel je ?

Waarom zou je de kabel van de knipperlichten aansluiten op je achterlicht die geen knipperlicht nodig heeft?
Welk wit sterk keertje bedoel je? En wat je vraag met “hoe bedoel je”?
Voor dat laatste vraag: Je sluit de constante plus aan op het achterlicht zodat die stroom krijgt. Vervolgens gebruik je de andere gele aansluiting om die stoom ook naar de knipperlichten te sturen. Hierdoor heeft je knipperlicht dus stroom voor de dagrijverlichting. Het knipperlicht zelf zit aangesloten op de kabel die je ook gebruikt voor je normale knipperlicht. Ik weet niet zo goed of dit ook je vraag was, maar hoop dat ik hem hiermee heb beantwoord.
Ik heb ook nog een video waarin je kunt zien hoe ik de dagrijverlichting heb aangesloten met het achterlicht. Dit is een oud filmpje dus hier zie je het niet heel goed, maar deze zou ik eventueel kunnen bijvoegen.
 
Welk wit sterk keertje bedoel je? En wat je vraag met “hoe bedoel je”?
Voor dat laatste vraag: Je sluit de constante plus aan op het achterlicht zodat die stroom krijgt. Vervolgens gebruik je de andere gele aansluiting om die stoom ook naar de knipperlichten te sturen. Hierdoor heeft je knipperlicht dus stroom voor de dagrijverlichting. Het knipperlicht zelf zit aangesloten op de kabel die je ook gebruikt voor je normale knipperlicht. Ik weet niet zo goed of dit ook je vraag was, maar hoop dat ik hem hiermee heb beantwoord.
Ik heb ook nog een video waarin je kunt zien hoe ik de dagrijverlichting heb aangesloten met het achterlicht. Dit is een oud filmpje dus hier zie je het niet heel goed, maar deze zou ik eventueel kunnen bijvoegen.
Dankjewel voor je reactie! Het witte stekkertje dat ik bedoel is heb ik omcirkeld in de bijgeleverde foto. Want die is toch verbonden met de achterlicht stekker die wisselspanning levert? Ik snap nogsteeds niet waarom ik die gele kabel aan mijn knipperlicht moet doen, heb namelijk nergens een losse oranje kabel en het knipperlicht werkt ook zonder dat ik die aansluit. Kan het dan ook dat ik alleen constante spanning aansluit op 1 van die oranje kabels? En zou je nog het filmpje kunnen bijvoegen? Zou ik wel handig vinden. Dankjewel alvast! (Op de andere bijgevoegde foto kan je zien dat mijn oranje draad al zit aangesloten op de knipperlicht stekker)
 

Attachments

  • IMG_4958.jpeg
    IMG_4958.jpeg
    69.1 KB · Views: 18
  • IMG_4939.png
    IMG_4939.png
    558.5 KB · Views: 18
Dankjewel voor je reactie! Het witte stekkertje dat ik bedoel is heb ik omcirkeld in de bijgeleverde foto. Want die is toch verbonden met de achterlicht stekker die wisselspanning levert? Ik snap nogsteeds niet waarom ik die gele kabel aan mijn knipperlicht moet doen, heb namelijk nergens een losse oranje kabel en het knipperlicht werkt ook zonder dat ik die aansluit. Kan het dan ook dat ik alleen constante spanning aansluit op 1 van die oranje kabels? En zou je nog het filmpje kunnen bijvoegen? Zou ik wel handig vinden. Dankjewel alvast! (Op de andere bijgevoegde foto kan je zien dat mijn oranje draad al zit aangesloten op de knipperlicht stekker)
Sorry voor de late reactie. De witte stekker sluit je gewoon aan op die van de scooter. Deze levert inderdaad wisselspanning, maar deze wisselspanning dient alleen voor het standaard achterlicht. Je led achterlicht gebruikt deze niet. In dit stekkertje zit ook een constante plus, namelijk die van het remlicht. Vandaar dat je dus de witte stekker gewoon aansluit zodat het remlicht van het achterlicht ook werkt. De oranje/rode kabel van de knipperlichten dient ook voor het remlicht. Deze sluit je aan op het achterlicht. Wanneer je remt zal dan de dagrijverlichting van je knipperlichten feller gaan schijnen. De rode/oranje draad sluit je dus aan op de rode/oranje draad van je achterlicht zodat het remlicht daarin werkt. De witte draad van je knipperlichten sluit je aan op een van de gele draadden van je achterlicht. Op het andere gele draad van het achterlicht sluit je de wisselspanning aan. Hierdoor werkt de dagrijverlichting bij zowel je knipperlichten als bij het achterlicht. Het knipperlicht zelf werkt inderdaad als je alleen het stekkertje aansluit maar de dagrijverlichting dus niet.
Ik heb hieronder het filmpje bijgevoegd. Hierin zijn de remlichten van de knipperlichten nog niet aangesloten.
 
Sorry voor de late reactie. De witte stekker sluit je gewoon aan op die van de scooter. Deze levert inderdaad wisselspanning, maar deze wisselspanning dient alleen voor het standaard achterlicht. Je led achterlicht gebruikt deze niet. In dit stekkertje zit ook een constante plus, namelijk die van het remlicht. Vandaar dat je dus de witte stekker gewoon aansluit zodat het remlicht van het achterlicht ook werkt. De oranje/rode kabel van de knipperlichten dient ook voor het remlicht. Deze sluit je aan op het achterlicht. Wanneer je remt zal dan de dagrijverlichting van je knipperlichten feller gaan schijnen. De rode/oranje draad sluit je dus aan op de rode/oranje draad van je achterlicht zodat het remlicht daarin werkt. De witte draad van je knipperlichten sluit je aan op een van de gele draadden van je achterlicht. Op het andere gele draad van het achterlicht sluit je de wisselspanning aan. Hierdoor werkt de dagrijverlichting bij zowel je knipperlichten als bij het achterlicht. Het knipperlicht zelf werkt inderdaad als je alleen het stekkertje aansluit maar de dagrijverlichting dus niet.
Ik heb hieronder het filmpje bijgevoegd. Hierin zijn de remlichten van de knipperlichten nog niet aangesloten.
Top, ik was op vakantie dus heb het nog niet echt kunnen proberen, wou alleen wel weten wat ik precies moest doen. Heel erg bedankt voor je duidelijke reactie!
 
Onlangs ook deze alpha achterlicht gekocht, volgens freshparts zou deze oplossing voor een euro 3 (bouwjaar 2005 t/m 2018) moeten werken:
1. VERLICHTING PLAATSEN

2. BLAUW/ZWARTE DRAAD UIT DE SPANNINGSREGELAAR HALEN / DOORKNIPPEN EN VASTMAKEN AAN DE WITTE DRAAD (CONSTANTE PLUS)

3. GEEL/ZWARTE DRAAD UIT DE SPANNINGSREGELAAR HALEN / DOORKNIPPEN EN VASTMAKEN AAN DE WITTE DRAAD (CONSTANTE PLUS)
 
Back
Top