Lampjes knipperen dashboard

Dan zit er ergens een onbedoelde onderbreking van de massa , waardoor het zich de makkelijkste weg zoekt . Normaal zijn dat de kleine lampjes, omdat die de minste weerstand hebben . Dat heb je nu onderbroken , en nu zoekt het zich via andere wegen een weg naar massa .
wat ik toch gek vindt dat ik bij de grote en kleine connector allebei 1 pin meet met hoge weerstand, bij de kleine is het de 2e pin (groenwit draad) die heeft 100 ohm,
bij de grote ook de 2e (groenwit draad) met 27 ohm. Nu ik het zo bekijk ligt het probleem misschien daar, maar verder zijn er aantal pinnen die rond de 2/3 ohm zitten.

en hoe los ik zo’n onderbreking op?
 
Je zou op het schema moeten kijken waar de Groen/witte draad van is , misschien meet je wel door een ander component heen , en is die waarde correct .
De zwarte draad is de massa , zag ik van @Sparky , Deze draad zou dus ten opzichte van de min accu pool geen ( of heel weinig) weerstand mogen hebben . Zou ook meten met de zwarte pen aan de accu gekoppeld .
Hetzelfde geldt voor de massa aansluitingen van b.v. de koplamp, tankmeter , knipperlichten , (of het relais hiervan) , remlicht e.t.c . Heb je aan deze onderdelen al een falende massa gaat de spanning hele rare richtingen zoeken om bij de massa te komen van de accu .
En de enigste die dat kan meten ben jij , bij de scooter . Ik zou met zo'n probleem gaan zoeken , door een draad op de min pool van de accu te maken , en alle massa punten hiermee na te lopen . Zijn alle massa punten goed , zou alleen het dashboard overblijven ( printplaat) Maar daar kun je met de multimeter alle banen met een beetje moeite van volgen , en meten of ze nog heel zijn , vanaf de connectoren.
 
Je zou op het schema moeten kijken waar de Groen/witte draad van is , misschien meet je wel door een ander component heen , en is die waarde correct .
De zwarte draad is de massa , zag ik van @Sparky , Deze draad zou dus ten opzichte van de min accu pool geen ( of heel weinig) weerstand mogen hebben . Zou ook meten met de zwarte pen aan de accu gekoppeld .
Hetzelfde geldt voor de massa aansluitingen van b.v. de koplamp, tankmeter , knipperlichten , (of het relais hiervan) , remlicht e.t.c . Heb je aan deze onderdelen al een falende massa gaat de spanning hele rare richtingen zoeken om bij de massa te komen van de accu .
En de enigste die dat kan meten ben jij , bij de scooter . Ik zou met zo'n probleem gaan zoeken , door een draad op de min pool van de accu te maken , en alle massa punten hiermee na te lopen . Zijn alle massa punten goed , zou alleen het dashboard overblijven ( printplaat) Maar daar kun je met de multimeter alle banen met een beetje moeite van volgen , en meten of ze nog heel zijn , vanaf de connectoren.
ja ik heb proberen te kijken maar ik vind niet 123 de groen witte draad

wel alle andere massapunten gemeten bij koplamp etc, allemaal 0,1-0,3 ohm dus neem aan dat dat goed is.

heb zo’n gevoel dat het aan mijn dashboard ligt maar durf het niet zeker te zeggen. ik leen vanavond een van een vriend van me.

Maar is er iets wat ik nu kan doen? anders moet ik lang wachten tot de andere dashboard.
 
Het enigste wat je kunt doen is meten , ik zou het anders niet weten , als je het andere bord monteert , en het is goed , weet je zeker dat het in het bord zit , en kun je dat met metingen op de connectoren vergelijken , met jouw bord .
 
Het enigste wat je kunt doen is meten , ik zou het anders niet weten , als je het andere bord monteert , en het is goed , weet je zeker dat het in het bord zit , en kun je dat met metingen op de connectoren vergelijken , met jouw bord .
ja wat ik nu meet is bij de grote connector het groen witte draad rond de 3.1 ohm, bij de kleine connector het groen witte draad rond de 90 ohm

de groen witte draad komt bij de vlotter van de tank uit, op het moment dat ik deze niet ingestoken heb meet ik niks bij de connectors
 
Je meet dan door de weerstand van de vlotter heen , die veranderd naarmate het niveau in de tank veranderd . als je die los haalt , heb je in principe een losse draad , je meet dus niets dan. Heb je een tank meter in je dashbord ? Dan is die andere groen/witte waarschijnlijk van het waarschuwings lampje , dat je tank op reserve komt , en bijna leeg is . Dit omdat ze dezelfde kleur hebben .
Zou dan die kleine connector alleen voor de lampjes zijn ? Dat kun jij nameten
Post automatically merged:

Of de kleine loshalen , en kijken of de lampjes dan niet meer branden ( ook de verlichting van je dashboard)
En werkt alles wel normaal als je de kleine los hebt gehaald
 
Je meet dan door de weerstand van de vlotter heen , die veranderd naarmate het niveau in de tank veranderd . als je die los haalt , heb je in principe een losse draad , je meet dus niets dan. Heb je een tank meter in je dashbord ? Dan is die andere groen/witte waarschijnlijk van het waarschuwings lampje , dat je tank op reserve komt , en bijna leeg is . Dit omdat ze dezelfde kleur hebben .
Zou dan die kleine connector alleen voor de lampjes zijn ? Dat kun jij nameten
Post automatically merged:

Of de kleine loshalen , en kijken of de lampjes dan niet meer branden ( ook de verlichting van je dashboard)
En werkt alles wel normaal als je de kleine los hebt gehaald
ja er zit tank meter in het dashboard, hoe ik het zie en heb het verkeerd doorgegeven, van de grote connector gaat er een gele groene naar de tank, en van de kleine connector een wit groene naar de tank.
 
Last edited:
Back
Top