ZIP lampjes

PSCL.

ZIP RIDER
Hallo,

Vraagje over een paar lampjes voor mijn zip.
Op internet zie ik veel ZIP's met 2 lichtjes onder
de knipperlichten (aan de voorkant)

't Lijkt me dus erg vet om dat te hebben,
en ik denk er staat vast wel een goede uitleg op internet.
Ik heb er wel wat over gevonden, maar een goede
uitleg kan ik toch niet vinden.

Ik hoor en zie overal verschillende dingen van hoe
ik het moet aansluiten, en wat ik precies moet kopen.

Kan iemand hier mij een goede uitleg geven? Over
hoe ik deze lampjes moet aansluiten. Qua draden, op accu of op
draden van grootlicht etc.

Alvast bedankt,
PSCL.
 
Advertisement - register to remove this

Je moet je knipperlichten verbouwen, er een fitting in maken, van deze fitting een draad naar een schakelaar, van de schakelaar naar de accu.

Ik heb het hier toen ook gevraagd, maar vond het teveel moeite.
 
Oke, ik vind het wel een leuk klusje! .. Maar een draad van de fitting naar een schakelaar, en van de schakelaar door naar de accu.

Dus maar 1 draad vanaf de fitting? En op welke moet die dan op de + of - van de accu. En hetzelfde geld voor het tweede lampje (rechts of natuurlijk links), hoe moet je die dan aansluiten.
 
Weet je hoe een stroomkring werkt?

Je hebt altijd een + of een -, soms een aarde of meerdere +, maar dat is hier even niet van toepassing.

Dan heb je een energie bron nodig, in jou geval dus je accu.
Deze heeft een rode (+) en zwarte (-) aansluiting.

Ook heb je nog de fitting, hier zitten twee of 3 aansluitpunten op.
Namelijk +/-/(aarde).
In jou geval geen aarde!

Nu moet je een stroomkring 'maken'.

Je doet het volgende:

Je pakt een rode of bruine draad en deze zet je op de + aansluiting van je accu.
Je pakt een zwarte of blauwe draad en zet deze op de - aansluiting van je accu.

Dan:

Je zet op je lampfitting, op die twee aansluit punten ook twee draden.
Een + en een -, welke waar moet staat op de fitting aangegeven.
Zelfde kleur draden gebruiken als bij je accu om het makkelijk te houden.

We gaan nu de schakelaar er tussen zetten, als je dit niet doet zullen je lichten constant branden en je accu is zo leeg.

Je hebt dus 1 + van de accu, en afhankelijk van hoeveel lampjes je aan sluit 1 + van elke lamp.
Je hebt dus ook 1 - van de accu en 1 - van elke lamp.

Nu is het handig om als je meerde lampjes gaat aansluiten (3 of meer) je de lampendraden samenvoegt door middel van een kroon steentje of solderen.
Bij twee hoeft het niet, dan past het ook wel in de schakelaar.

Volgende stap:

De draden van de accu en de lampjes aan de schakelaar vast maken.

In het schakelaartje zit een (meestal van goud) soort van kroonsteentje, aan beide kanten van de schakelaar. (links/rechts)

Hiervan is wederom 1 kant de + en 1 kant de -.

LET OP, niet bij allemaal, dan heb je maar 1 aansluiting en dan komt hier de + op!

Nu komen de + van je lampjes op de + van je schakelaar, en aan de andere kant van dat kroonsteentje komt je + van de accu.
En dan heb je aan de andere kant de - weer.

Dan kun je als het goed is jou schakelaar omzetten en werken je lampjes!

a_stroomkring1.jpg
 
Last edited:
Nog één vraagje, hoef je bij LED licht, met 2 ijzeren pinnetjes dus aan het einde, geen fitting te gebruiken? en gwn die draden + en - daar op aansluiten??
 
Niet aan beginnen.
Dan moet je met weerstandjes etc gaan werken, dan moet je gaan bereken hoeveel weerstand je nodig hebt om je lichten niet te laten klappen.

Want de ledjes die jij wilt gebruiken kunnen vaak maar 2-3 volt hebben, en je accu is 12v.

Gebruik anders de forumule: U=IxR
U=Spanning (Volt)
I=Stroomsterkte (Ampere)
R=Weerstand (Ohm)

Hiermee kun je dan de benodigde weerstand berekenen.

Vraag het anders voor de zekerheid aan een elektroshop waar je de ledjes haalt.
 
Oke bedankt! Had toevallig nog een setje LEDjes over. Ze zijn van PHILIPS en op de verpakking staat wel groot geschreven '12 volt'?
 
Je kan het simpel testen door een draad op zowel de - van je lampje als je accu aan te sluiten.
En dan een draadje op de + van je lampje.

Als deze vast zitten kun je de rode draad tegen de + van je accu houden.

Mochten ze bestand zijn tegen 12 volt blijven ze heel, zo niet dan zijn ze gelijk kapot.

Maar in principe zijn Ledjes 1-3 volt, maar het kan zijn dat je ze ook van 12 volt hebt.
 
Netjes.

Heb je het lampje wel netjes in de fitting gedaan en zit het goed vast zodat het niet los trilt als je bijvoorbeeld over een heuvel gaat?
Of heb je het bestaande gebruikt, van die knipperlicht en daar gewoon een ledje in gedraait en je draadje erop gedaan?
 
Heb het deel waar nog niks zat uitgeboord. Wat je ziet is niet één lamp, maar zijn 9 ledjes per kant. Het is een soort rondje met ledjes er in, maar is niet echt duidelijk op een foto. Deze zat dus al in een soort van fitting, die perfect in de uitgeboorde rondjes paste. Die heb ik goed vast gemaakt, zitten dus perfect!!
 
Heb je toevallig een linkje of een foto van de ledjes die je gebruikt hebt?

Want er word nogal vaak gevraagd hoe en wat, dus ik wil binnekort een how to gaan maken ervan.
En ik heb tot nu toe alleen informatie met een normaal lampje.
 
Apart verhaal, maar de ledjes komen uit een goede kwaliteit zaklamp.(2 zaklampen dus)
Deze er uit gedraaid en de + en - draden goed aangesloten. Dus niet echt bepaald soort setje ledjes.

Ik had wel 2 paar LEDjes bij de gamma gekocht, die er in gedaan, maar die werden ontzettend heet. Al dacht ik dat ledjes juist niet heet werden! Dus dat was echt geen optie.
 
Aah, dan zullen deze ledjes wie je nu hebt makkelijk 12v aan kunnen, omdat een zak lamp ook op 12v werkt volgens mij.

Weet dat niet zeker.

En dan zullen die gamma dingen wel troep zijn geweest.
 
Back
Top