Dashboard verlichting(dus niet de waarschuwing lampjes)werkt niet.

MaxvdBerg

New Member
Hoi,

Ik heb laatst een Zip 4t 2v 2017 aangeschaft en heb gemerkt dat de de dashboard verlichting-de lampjes die de teller moeten verlichten-niet werkt. Ik heb de binnenkap eruit gehaald en zie dat rechts vooraan(vanaf rijderzicht gezien)de teller een schakelaar is afgedekt met een 'thermoplastisch goedje'(soort vloeibaarhard isolatietape)waarvan ik denk dat het de verlichting schakelaar is, ook zie ik een melkkoffiebruine 2-pin stekker hangen waarvan ik denk dat ie in de schakelaar moet. Ik zie overigens geen andere losse stekkers hangen(behalve die van mijn binnenkap natuurlijk). Weet iemand of dit de goede schakelaar/stekker is voor de dashboardverlichting? Kan ik het goedje gewoon eraf halen? Elk advies is welkom!

Mvg,

Max van den Berg.
 

Attachments

  • IMG_20220423_160906.jpg
    IMG_20220423_160906.jpg
    188.9 KB · Views: 44
  • IMG_20220423_160817.jpg
    IMG_20220423_160817.jpg
    100 KB · Views: 30
  • IMG_20220423_160833.jpg
    IMG_20220423_160833.jpg
    98.1 KB · Views: 26
Advertisement - register to remove this

Als je ergens een aansluiting ziet die er op lijkt op het display zou je hem er gewoon in kunnen steken. Als het niet past past het niet
 
De draad voor de dashboardverlichting is geel/zwart van kleur.
Op de middelste foto zie je die draad lopen, links naast de bruine draad die je tussen je vingers houdt.
Hier moet gewoon spanning op staan als je verlichting brandt.
Dit is dezelfde spanning die dus ook wordt gebruikt voor je achterlicht, je koplanp, je dagrijverlichting en je elektrische choke.
Dus even meten op die zwarte connector of hier spanning staat op die geel/zwarte draad.
 
De draad voor de dashboardverlichting is geel/zwart van kleur.
Op de middelste foto zie je die draad lopen, links naast de bruine draad die je tussen je vingers houdt.
Hier moet gewoon spanning op staan als je verlichting brandt.
Dit is dezelfde spanning die dus ook wordt gebruikt voor je achterlicht, je koplanp, je dagrijverlichting en je elektrische choke.
Dus even meten op die zwarte connector of hier spanning staat op die geel/zwarte draad.
Oke heel erg bedankt. Ik zal er morgen naar kijken. Bedoel je de zwarte connector die afgetaped is? Ik heb helaas geen voltmeter of iets dergelijks in huis liggen. Mogelijk is het draad enkel geoxideerd(wat ik voorbij heb zien komen op het internet)? Hoe kan elke stekker wel spanning afgeven maar deze niet? terwijl hij wel goed is aangesloten volgens mij.
Post automatically merged:

Als je ergens een aansluiting ziet die er op lijkt op het display zou je hem er gewoon in kunnen steken. Als het niet past past het niet
Ik denk dat dit enkel een soort schakelaar is die een doorloper is van het geel/zwarte draad waar Sparky het over had als je printbord volgt. Ik kan inderdaad even kijken wat er onder zit. Bedankt voor de reactie!
Post automatically merged:

Rood=afgetaped object(welke ook te zien is rechtsboven rondom het richtingaanwijzerslampje)
Geel=gele kabel(met klein beetje zwart, 1e connector)
Zwart=zwarte kabel(2e connector, bij de 3e connector is de geel-groene kabel aanwezig)
 

Attachments

  • IMG_8431__01__01.jpg
    IMG_8431__01__01.jpg
    126.5 KB · Views: 18
  • IMG_20220423_160906.jpg
    IMG_20220423_160906.jpg
    188.9 KB · Views: 23
Last edited:
De gele draad met dat fijne zwarte lijntje is voor de verlichting van je klokkenspel.
Die draad zit toch afgewerkt op een zwarte connector die wederom in je dashboard steekt.
Op die draad moet spanning staan als de motor draait.

Zie foto hier beneden, ik heb er een groen pijltje bij gezet.

Naamloos.png
 
Last edited:
Dag Max,

Leuk om even te puzzelen. Controleer inderdaad even de lampjes, soms is het erg simpel.
Het lijkt me dat je een speciale koplamp hebt, want ik mis de gewone, koperen aansluitingen die zichtbaar moeten zijn. Is het een Led lamp?
Bruin is voor dimlicht, en paars is voor grootlicht. Paars gaat ook naar je controlelampje voor groot licht.
ik zie andersoortige draden dan origineel, en er lijken nieuwe verbindingen gemaakt te zijn. Rode stekkers of krimpkousjes, met ruim zwart isolatie tape. Zitten ze goed aan elkaar? Geel/ zwart geeft inderdaad stroom bij draaiende motor, zwart is massa en de geel/ groene is het signaal voor de laatste hoeveelheid benzine.
Stekker links zit wel goed: roze en wit blauw voor het clignoteur lichtje, en paars voor controle lampje groot licht.
Succes.
 
zie andersoortige draden dan origineel, en er lijken nieuwe verbindingen gemaakt te zijn. Rode stekkers of krimpkousjes, met ruim zwart isolatie tape.
Dit zal wel een zogenaamde booskijker zijn met die halogene spotlampjes die normaal aan het plafond van een huis horen te hangen. :rolleyes:
Dit type witte gevlochten isolatie wordt normaliter gebruikt bij toepassingen waar wat hitte vandaan komt vandaar mijn vermoeden.
En inderdaad bruin wordt gebruikt voor dimlicht echter deze zit, tov de voeding van alle verlichting, achter de dimlicht/grootlicht schakelaar.
Als deze niet aangesloten draad het probleem zou zijn, zou op zijn minst toch het achterlicht moeten branden en het dimlicht zou ook niet werken en daar heb ik Max niks over horen zeggen.
Mijn vermoeden is dan ook dat deze kabelboom bij meerdere Piaggio modellen wordt gebruikt en de betreffende loshangende bruine draad bij een ander model Piaggio scooter wordt gebruikt voor het groene dimlicht controlelampje.
 
Oke ik zal zo even de hoeveelheid informatie proberen te verwerken. Koplamp is inderdaad een led-booskijker, hierbij werkt het grootlicht en dimlicht ook prima. Het remlicht schakelaar wordt alleen geactiveerd bij het voeren van de achterrem(linker remhendel), en dus niet rechts, dit is dus mogelijk de bruine kabel die naar die schakelaar moet lopen(zou ook niet weten welke deze hoort, aangezien er ook niks in een handleiding staat). Verder zou ik niet weten hoe ik de (spanning van de)klokkenspelverlichting moet controleren. Denk dat hier het probleem zoals eerder genoemd in het geelzwarte draad zit, aangezien alle andere verlichting gewoon werkt(behalve schakelaar remlicht rechts). Ik heb geen spanningsmeter of iets dergelijks dus vraag me af hoe ik dit moet doen.
 
Oke ik zal zo even de hoeveelheid informatie proberen te verwerken. Koplamp is inderdaad een led-booskijker, hierbij werkt het grootlicht en dimlicht ook prima. Het remlicht schakelaar wordt alleen geactiveerd bij het voeren van de achterrem(linker remhendel), en dus niet rechts, dit is dus mogelijk de bruine kabel die naar die schakelaar moet lopen(zou ook niet weten welke deze hoort, aangezien er ook niks in een handleiding staat). Verder zou ik niet weten hoe ik de (spanning van de)klokkenspelverlichting moet controleren. Denk dat hier het probleem zoals eerder genoemd in het geelzwarte draad zit, aangezien alle andere verlichting gewoon werkt(behalve schakelaar remlicht rechts). Ik heb geen spanningsmeter of iets dergelijks dus vraag me af hoe ik dit moet doen.
Ja, dat vraag ik mij ook af.
Je kan een lampje nemen met 2 draadjes eraan om te kijken of ergens stroom op staat.
Je kan ook naar een winkel gaan of online, en een multimeter kopen, altijd handig.
 
Oke ik heb nu dus die prachtige action multimeter in huis alleen ik heb nog geen idee waar ik de + en de - op moet zetten zodra de moter loopt. Kan iemand mij helpen?
 
Kijk even naar je meter hier beneden onderaan deze post.
  • De rode meetdraad plug je in de aansluitbus met de oranje pijl.
  • De zwarte meetdraad plug je in de aansluitbus met de gele pijl.
  • De meetbereikschakelaar zet je in de stand met de groene pijl.
  • Start de scooter.
  • De zwarte meetpen van de multimeter prik je op de min-pool van de accu.
  • De rode meetpen van de multimeter prik je op de zwart/gele draad bij je dashboard.
  • In het display kun je de spanning aflezen.
Action Multimeter.png
 
Last edited:
Oh ja,

Zeker bij een wat oudere Zip gaan de drukschakelaartjes bij de linker en rechter remhandle wel eens kapot.
Aan beide kanten loopt er een klein wit draadje en een wit/zwarte naar die schakelaars voor de remlicht bediening.
Op wit staat spanning, als het contact aan staat.
En succes met meten!
 
Oh ja,

Zeker bij een wat oudere Zip gaan de drukschakelaartjes bij de linker en rechter remhandle wel eens kapot.
Aan beide kanten loopt er een klein wit draadje en een wit/zwarte naar die schakelaars voor de remlicht bediening.
Op wit staat spanning, als het contact aan staat.
En succes met meten!

@Jeroen2 ,

ik begrijp je post #15 niet.
Dit gaat over remschakelaars en daarmee dus het remlicht.
Echter TS zijn dashboardverlichting doet het niet, remicht werkt neem ik aan want TS spreekt alleen over zijn klokkenspelverlichting.

Of heb ik je verkeerd begrepen?
 
Dag Sparky,

In post #10 noemt Max dat zijn remlicht het niet doet wanneer hij met zijn voorrem remt.
Dat kan een bijkomend probleempje zijn. Zijn eerste punt is de dashboard verlichting inderdaad.
 
Ik meet bij een gestarte moter zowel bij het zwartgele draadje als de andere draadjes enkel +-0.03(?) bij de 20V stand. Ik heb jouw stappen gevolgd(rood tegen zowel het draadje als prinborddraad gehouden) alleen ik vraag me af of ik nu een goede meting heb gedaan aangezien mij dit best weinig lijkt. Ik denk dat ik maar het lampje ga vervangen en het printbord ga nalopen. Zag toenet namelijk dat de rechter zwarte schakel dat de kabels naar het printbord via een koperen verbinding aansluit niet goed erop zat, dit heb ik voor de meting gefixt helaas nog geen resultaat(behalve 0.03 door de kabel).
 
Update: Lampje moest het doen. Blijkbaar zaten er oom twee lampjes voor de teller, waarschijnlijk dat 1 kortsluiting had gemaakt. Bedankt voor de hulp.(lampje is gwn blauw)
 

Attachments

  • Screenshot_20220505-103210__01.jpg
    Screenshot_20220505-103210__01.jpg
    155.2 KB · Views: 9
Back
Top