Lampjes knipperen dashboard

jayvanveen

Member
Hallo, mijn runner doet iets geks. Het moment dat ik mijn knipperlicht aanzet beginnen lampjes op mijn dashboard te knipperen.

Runner komt uit 1997. Had laatst het probleem dat knipperlichten het niet deden, toen even massapunten schoongemaakt en nu doen de knipperlichten het wel. Maar dashboard doet gek.

ik zal link erbij zetten voor de video.
 
Advertisement - register to remove this

Denk hetzelfde als @Broos , maar dat de massa van je dashboard een weg zoekt , en via het knipperlicht circuit gaat .
Zijn de massa punten van je dashboard schoon , Hoeft niet in je dashboard te zitten , maar in de massa punten , meet eens , of er op de connector van je dashboard , een weerstand is , naar de min van je accu
 
Denk hetzelfde als @Broos , maar dat de massa van je dashboard een weg zoekt , en via het knipperlicht circuit gaat .
Zijn de massa punten van je dashboard schoon , Hoeft niet in je dashboard te zitten , maar in de massa punten , meet eens , of er op de connector van je dashboard , een weerstand is , naar de min van je accu
oke, misschien handig als ik ff een foto maak van het dashboard dat iemand het me zo kan uitleggen? want wat wordt er bedoeld met connector en waar zitten de massa punten.

edit; heb een foto toegevoegd
 

Attachments

  • DC73FAFE-9061-4B92-BF47-B72813B01834.jpeg
    DC73FAFE-9061-4B92-BF47-B72813B01834.jpeg
    174.2 KB · Views: 15
Op het dashbord zit een stekker , met contra stekker (connector's ) hier loopt ook 1 of meerdere massa draden . Deze zou je moeten meten , ten opzichte van je min van de accu. Dus stekker uit dashbord , en met een multimeter nameten . Kleur van massa kun je in het schema vinden
 
oke, misschien handig als ik ff een foto maak van het dashboard dat iemand het me zo kan uitleggen? want wat wordt er bedoeld met connector en waar zitten de massa punten.

edit; heb een foto toegevoegd
kijk ook even of er geen scheuren in het flexible moederbord zit, dit heb ik ook een keer gehad.
 
Op het dashbord zit een stekker , met contra stekker (connector's ) hier loopt ook 1 of meerdere massa draden . Deze zou je moeten meten , ten opzichte van je min van de accu. Dus stekker uit dashbord , en met een multimeter nameten . Kleur van massa kun je in het schema vinden
ik zal ergens een multimeter halen en het testen.
Net een ander dashboard uitgetest en deze had hetzelfde met de lampjes
Post automatically merged:

kijk ook even of er geen scheuren in het flexible moederbord zit, dit heb ik ook een keer gehad.
ja met een andere doet hij hetzelfde dus zou het echt niet weten
 
Misschien kun je aan de hand van de lampjes , ( die gezamelijk knipperen) via de banen uitvogelen , op welke connector ze aangesloten zitten , dat beperkt weer je zoeken. De baan die alle knipperende lampjes met elkaar verbind , is de massa
 
Last edited:
Misschien kun je aan de hand van de lampjes , ( die gezamelijk knipperen) via de banen uitvogelen , op welke connector ze aangesloten zitten , dat beperkt weer je zoeken. De baan die alle knipperende lampjes met elkaar verbind , is de massa
ja ze zitten aan de kleine connector, dus zou dan niet weten wat dit betekent
 
Massadraad is de zwarte draad van je cockpitconnector maar dat zou je eigenlijk moeten weten als je de massapunten hebt schoongemaakt!

Dus met een multimeter de weerstand meten van deze zwarte draad naar de min-pool van de accu waarbij je de multimeter op het laagste Ohm-bereik zet.
 
Dashboard is best smerig, haal de lampjes eruit, en maak alles eens goed schoon.
zal ik doen, alleen hoe kan het dat dit bij een ander dashboard ook gebeurd, die was ook niet de schoonste maar precies hetzelfde gebeurde.
Post automatically merged:

Massadraad is de zwarte draad van je cockpitconnector maar dat zou je eigenlijk moeten weten als je de massapunten hebt schoongemaakt!

Dus met een multimeter de weerstand meten van deze zwarte draad naar de min-pool van de accu waarbij je de multimeter op het laagste Ohm-bereik zet.
ik heb een multimeter gehaald.
ik dacht eigenlijk dat massadraad overal zwart is kan dat kloppen
Post automatically merged:

Massadraad is de zwarte draad van je cockpitconnector maar dat zou je eigenlijk moeten weten als je de massapunten hebt schoongemaakt!

Dus met een multimeter de weerstand meten van deze zwarte draad naar de min-pool van de accu waarbij je de multimeter op het laagste Ohm-bereik zet.
Contact aan: 3.0 ohm op het massadraad
Contact uit: 2.6 ohm

Dit is wat ik gemeten heb

edit: bij de kleine connector van het dashboard is er een pin met een wit groene draad, die geeft 88 ohm denk dat hier iets niet klopt

massapunt achter startrelais geeft 0,9 ohm
ander massapunt geeft 3 ohm
massapunt bij spanningsregelaar geeft 1,1 ohm
 
Last edited:
Alle gemeten weerstanden in de post hierboven zijn veel te hoog.
Deze moeten nagenoeg nul Ohm zijn, in de praktijk meestal 0,1 tot 0,3 Ohm.

Houd de meetpennen van de meter eens goed tegen elkaar, welke waarde zie je dan?
 
Alle gemeten weerstanden in de post hierboven zijn veel te hoog.
Deze moeten nagenoeg nul Ohm zijn, in de praktijk meestal 0,1 tot 0,3 Ohm.

Houd de meetpennen van de meter eens goed tegen elkaar, welke waarde zie je dan?
0,8. dus lijkt het me dan logisch dat ik dit eraf moet trekken bij bvb de 1,2 die ik meet?

Ik heb ook nog een punt gevonden waar allemaal massadraden bij elkaar komen en in elkaar gewikkeld zijn, ook komt hier het massapunt bij de spanningsregelaar op uit.

op het moment dat ik dit ijzeren geval tegen het frame houdt meet ik bij dat massapunt een weerstand, houdt ik het ijzeren geval van het frame vandaan meet ik niks.

foto heb ik erbij gevoegd
Post automatically merged:

op dit moment is het zo dat als ik mijn knipperlicht aandoe dat mijn tank lampje alleen knippert.
+ het lampje van groot licht brandt continu
 

Attachments

  • 50E2CF9F-BF2A-46C9-9E42-1219EE1D7BD6.jpeg
    50E2CF9F-BF2A-46C9-9E42-1219EE1D7BD6.jpeg
    175.3 KB · Views: 8
Last edited:
Nee hoor alleen erg onduidelijk , welk ijzeren ding , meetpen , of de gesoldeerde draden . Denk toch dat er ergens een valse massa verbinding is .
En wat heb je gedaan dat nu alleen je tanklampje knippert , en grootlicht lampje brandt
 
Nee hoor alleen erg onduidelijk , welk ijzeren ding , meetpen , of de gesoldeerde draden . Denk toch dat er ergens een valse massa verbinding is .
En wat heb je gedaan dat nu alleen je tanklampje knippert , en grootlicht lampje brandt
nee met het ijzeren ding bedoelde ik die hoop gesoldeerde draden geen idee wat daar de werking van is.
na het schoonmaken van mijn massapunten deden de knipperlichten het wel. het zit hem nu gewoon bij het dashboard. misschien dat het aan het dashboard ligt. want als ik het tanklampje en groot licht lampje eruit haal dan brand mijn knipperlicht lampje rechts constant
 
Last edited:
Dan zit er ergens een onbedoelde onderbreking van de massa , waardoor het zich de makkelijkste weg zoekt . Normaal zijn dat de kleine lampjes, omdat die de minste weerstand hebben . Dat heb je nu onderbroken , en nu zoekt het zich via andere wegen een weg naar massa .
 
Back
Top