Lagers verneukt??

Ik weet niet precies wat voor temperatuur dat is geweest, ze waren gewoon flink warm zodat je ze echt niet lang kon aanraken. Ik heb die lettertjes (c4 bla bla bla) gewoon naar binnen toe gezet.
 
ik had mn lagers ook ff in de oven gelegd herinner ik me nu. nadat ik eerst 2 lagers had gefucked door ze te warm te maken had ik ze op 50 graden in de oven gelegd.. kan vast een stuk warmer maar dit is warm genoeg..
 
Nou vandaag lagers gehaald:

De krukas had een nachtje in de vriezer gelegen, en de lagers gleden dus na het verwarmen met de oven er zo rond!

Alleen toen: Het blok.. :|

Krukas had met lagers weer een uur in de vriezer gelegen, blok met gasbrander verwarmt tot je het niet meer kon aanraken. T Lager gleed dus maar voor de helft erin. Dus wij denken beter eruit halen en opnieuw in vriezer. Vanwege dat het lager weer warmer was geworden moesten we het met hamer doen. Tik, en ik hoorde het al. WEER EEN LAGER VERNEUKT!! :(

Nou zit ik ff met een vraag, de lagers waren op maar om 4 uur kwamen weer nieuwe, dus dan gaat rond half de krukas met 2 lagers erop weer in de vriezer. Zou ik dan vanavond een poging moeten wagen om hem in t blok te krijgen of nog veeeel langer w88?? (ben t nu wel ff fuckin beu!)
 
Hmmm, dat in de vriezer gooien heeft echt geen zin... De krimp die je daarmee bereikt is niets in vergelijking met de uitzetting die je behaalt met verwarmen met een gasbrander... Je verwarmt gewoon niet lang en intensief genoeg... Laat heel dat diepvriesgebeuren maar achterwege... Het enige dat ik verder nog kan bedenken is een beschadiging op de pasvlakken van je carter, waardoor het lager er stroef in gaat...

Hoe monteer je de lagers [iets dat een hoop mensen schijnbaar niet weten]; met de DICHTE kant van de lagerkooi naar BUITEN, anders kan het lager geen smering vangen... Eigenlijk best logisch...
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Hmmm, dat in de vriezer gooien heeft echt geen zin... De krimp die je daarmee bereikt is niets in vergelijking met de uitzetting die je behaalt met verwarmen met een gasbrander... Je verwarmt gewoon niet lang en intensief genoeg... Laat heel dat diepvriesgebeuren maar achterwege... Het enige dat ik verder nog kan bedenken is een beschadiging op de pasvlakken van je carter, waardoor het lager er stroef in gaat...

Hoe monteer je de lagers [iets dat een hoop mensen schijnbaar niet weten]; met de DICHTE kant van de lagerkooi naar BUITEN, anders kan het lager geen smering vangen... Eigenlijk best logisch...

Jaja ik doet t goeie geloof ik, de lettertjes naar de binnenkant!

Maar ik kan wel gewoon vanavond weer proberen dus!, Hmz jah we verwarmen de plek waar hij in moet ongeveer 2-3 min met een blauwe vlam?
 
-verwarm het carteldeel, spuug op het carterdeel, springt je spuug gelijk weg, dan is het goed op temperatuur.

-pak je lager uit het doosje en leg hem in de carter. Als je carter goed warm is dan moet het lager er zo invallen. Let erop dat je het lager er recht inlegd. Zorg ervoor dat de open kant van de lager aan de kant zit waar die gesmeerd wordt.

-Doe hetzelfde met het andere carterdeel.

-verwarm nu de binnenste ring van het lager even met de gasbrander zodat de krukas zo in het lager valt.

-pak de andere carterhelft en leg deze op de andere helft met de krukas erin. De binnenste ring van de lager die in deze helft zit kan je ook even verwarmen zodat de krukas er zo invalt.

-en dan de krukas spanningsvrij krijgen.
 
Last edited:
Nja t blok zit al helemaal in elkaar enzo hoor :)

Maar hoe verwarm jij die lagers dan, bedoel gewoon met gasbrander "ff" de binnenring opwarmen is nog wel klote. Zit je ff mis dan heb je al een lager verneukt..(heb ik gemerkt :p ):eek:
 
Originally posted by MHRamey


Als dat niet werkt, dan gebruik je je carterboutjes om de 2 carters naar elkaar toe te trekken.

Hoeveel lagers heb jij al gemold? Je gaat nu onwijse spanning zetten op je binnenste lagerschaal tov je buitenste schaal...iets waar ze dus niet tegen kunnen...

Waarom ram je niet gewoon eerst je lagers op je as?!
 
Dit is hoe ik het geleerd heb en vaak gezien heb, zonder problemen.

En ik bedoelde dat dat samentrekken door de boutjes natuurlijk wel als laatste middel.
 
Last edited:
Voor in het geval dat je geen gasbrander bij de hand hebt, nog een optie; Verwarm de binnenkooi van je lager dmv een theelichtje. Dus gewoon lager op een roostertje met daaronder het theelichtje dat precies in het midden van de binnenkooi van het lager zit.....klinkt en is lekker primitief maar het werkt perfect.....daarna vallen ze dus ook gewoon om de krukas.....
 
De methode van MH-Ramey is heel gevaarlijk, je kan het beste gewoon eerst de lagers op de krukas monteren, en daarna pas in het carter. Lagers kan je het beste in de over verwarmen bij 40 graden ofzo (plastic binnenkooi) en anders zonder plastic binnenkooi 100+ graden. Niet te hoge temperaturen, omdat snelle temperatuurwisselingen nooit goed zijn.
 
Ja maar als je eerst de lagers op de krukas doet en daarna het carter in elkaar zet is ook gevaarlijk want je kan nooit met 100% zeggen dat je lagers goed in het carter liggen want dat kan je niet meer zien, dus ramey zijn manier is veiliger omdat je altijd weet dat de lagers goed in het carter liggen ...
 
Ja nee is niet waar, wnat dan kun je ook zeggen dat je met de manier van Ramey nooit zeker kan zijn dat je lagers goed over je krukas zitten...Dit is alleen helemaal niet boeiend...het past toch maar op 1 manier!
 
Back
Top