Ja dat is duidelijk Sparky, en ik ben het volledig met je eens v.w.b. de spanningsregelaar.
Maar vanuit de stator met de licht en/of laadspoelen loopt een draad naar de ingang van de spanningsregelaar.
De uitgang loopt naar de accu welke voorzien is van een zekering v.w.b. de laadspanning.
Tussen de accu, CDI en het contactslot zit dan nog een extra zekering dus is het in mijn beleving vrijwel onmogelijk dat daar
de spanning te hoog oploopt.
Ongeacht of dat de motor dan wel of niet in werking is.
M.a.w. is de CDI (eigenlijk) dubbel beveiligt en wordt deze aardig beschermd door dit systeem.
De zekering(en) klappen er niet uit, dit concludeer ik uit het feit dat de accuspanning stijgt enTS niet heb horen klagen over het feit dat zijn knipperlichten, zijn elektrische start, zijn claxon en zijn remlicht niet meer werkt.
De accu(laad)spanning stijgt ook pas als de motor in werking is en v.w.b. de rest van de verbruikers van de accu heb ik ook niks gelezen.
Maar ik denk ook dat deze gewoon 12+ V krijgen van de accu, zelfs als de motor gewoon in werking is.
Waarom? Het systeem staat geheel los van elkaar, zelfs als de laadspanning te ver oploopt krijgt de CDI en andere verbruikers nog steeds 12+ V van de accu.
Ik doe zelf best wel veel met Kymco en Sym scooters sinds een jaar of tien.
Ik heb echter nog nooit een DC-CDI vervangen van Kymco vanwege te hoog opgelopen spanning.
Vrijwel altijd betrof het de regelaar zelf of er zit een intern conflict in de stator/spoelen en/of bedrading.
@ de TS, sorry voor het extra leesvoer maar het leek me wel relevant in jouw geval.
We blijven immers nog steeds ontopic dus dat is goed toch?
Is goed man, zitten we iig goed. Nieuwere Euro 4 types zijn een ramp!
Jij hebt nog het oude systeem welke makkelijk is.