Kymco Super 8 geen laadspanning

S.dieters

New Member
Hallo allen!

Even een beetje info over mij, wel zo netjes...
Zelf kom ik uit de auto industrie, en heb vroegah eigenlijk alleen maar het onderhoud zelf gedaan aan deze zelfde kymco. Deze kymco heeft de afgelopen 3 jaar rustig in een hoekje mogen staan, maar gezien mijn behoorlijk gekietelde wagen nogal dorstig is ben ik van plan de scooter weer in gebruik te nemen voor de korte ritjes.

Zoals de tital al zegt heb ik een bijna nihile laadspanning van max 3v bij stationair. Even het een en ander opgezocht en begonnen met het vervangen van de spannings regelaar, dit mocht helaas niks uitmaken. Vervolgens heb ik de spoel die achter de koelvin zit doorgemeten want die zou tussen de 21 en 77 volt aan wisselspanning moeten geven afhankelijk van het toerental, maar deze gaf maar max 4 aan dus had ik besloten deze ook maar te vervangen. Bij de scooterzaak lieten ze me een spoel zien waar ik al meteen aan zag dat de spoelen zelf aanzienlijk dunner waren, maar dit zou volgens de monteur niks uit mogen maken (zolang het aantal wikkelingen maar goed zou het goed moeten zijn, maar sommige spoelen waren bijna maar 50% van het origineel, en daarnaast waren niet alle spoelen even dik. Heel vreemd dit...?). Deze heb ik er vervolgens opgezet, maar de laadspanning bleef hetzelfde, en op deze spoel meete ik maar een max 0.1v aan wisselspanning...?

Deze ga ik uiteraard morgen even terug brengen, en in de tussentijd heb ik even de oude spoel terug gezet, omdat de scooter wel gewoon loopt, maar zonder boordspanning/licht/knipperlichten. Toen ik vervolgens de laadspanning weer meete (omdat ik toch alles even heb schoongemaakt voor ik het terug plaatste) kwam ik uit op stationair wederom max 4.5v, maar bij vol gas schiet hij omhoog naar de 12.5v, en valt uiteraard weer naar de 4.5v bij gas los.

Nu begin ik toch te twijfelen over een aantal dingen waar jullie me hopelijk mee kunnen helpen:
A) Is mijn oude spoel nu wel of niet defect? Hij heeft dus wel de potentie om +12v te leveren
B) Hebben ze me nu wel of niet een verkeerde spoel verkocht? Op het doosje staat dat hij voor de Agility/dink is
(geen idee of die hetzelfde zijn voor de Super 8)
C) Kan het zijn dat het magnetische vliegwiel zijn magnetische kracht verloren heeft en daarom niet genoeg meer kan bijladen? Zo ja, hoe kan ik dit testen?

Alle info is welkom, en alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ondertussen heb ik de spoel teruggebracht, en een vliegwiel besteld die woensdag binnen is. Ik zou het wel fijn vinden als iemand hier nog enkele tips over heeft!
Groetjes
 
Back
Top