Laadspanning Peugeot v clic 12,6v

Goedendag,

Ik heb geconstateerd dat mijn bromfiets een laagspanning gedeelte van maximaal 12,6v. Hoe kan dit?
Het is niet mijn spanningsregelaar, die heb ik al vervangen. Ook is de massa goed.
Waar kan het aan liggen? Kan het zijn dat mijn accu minder spanning vraagt of defect is?

Iemand enig idee wat het kan zijn? Bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hoe heb je dit gemeten , spanning met stilstaande motor , en 12,6v op de bedrading is toch goed , Met versneld stationair draaien , en zeker als je een paar keer elektrisch hebt gestart moet tussen 13 / 15 volt zitten , over de accu polen
 
oke, mijn stator is volledig nieuw. Spanningsregelaar is volledig nieuw. Precies dezelfde resultaten. Ik heb met 3 verschillende multimeters getest, maar allemaal hetzelfde resultaat. Wat kan het nog zijn dan? Kan het toch mijn accu zijn? Is dat te meten of is dat een kwestie van proberen?

ik heb er een andere accu is die redelijk nieuw is. Ik merk dat de laadspanning bij gas omhoog gaat, en als je die vasthoudt dan heel langzaam omhoog gaat. Kan het zijn dat de spanningsregelaar dit met opzet doet, net als een druppellader?
 
Last edited:
Tot hoeveel volt , laadt hij met deze accu ? Normaal gesproken moet het voltage gelijk oplopen als je gas geeft . En de connector die in de regelaar gaat is ook mooi schoon , geen corrosie ?
 
Lijkt toch dat er iets laadt.
Titel zegt 12,6 Volt.
Post#8 zegt 12,8 Volt.
Post#10 zegt 13 Volt.

Waar meet je die spanningen, over de accu of bij de spanningsregelaar?
 
Spanning bedoel ik.
bedoel je de ingang ac spanning of uitgang dc spanning?
Post automatically merged:

bedoel je de ingang ac spanning of uitgang dc spanning?
de uitgang en ingang spanningen zijn helemaal goed. Ook als de motor loopt geeft die op de spanningsregelaar (zonder accu) een gezond voltage. Er is ook 0 ohm weerstand tussen grond regelaar en grond accu. Hetzelfde voor + regelaar en + accu.

Het gekke is dat zodra ik op de accu meet, ik hetzelfde voltage meet als wanneer ik meet op de accu als de motor uit staat.

Hoe kan dat nou?
Post automatically merged:

Goedendag,

Ik heb geconstateerd dat mijn bromfiets een laagspanning gedeelte van maximaal 12,6v. Hoe kan dit?
Het is niet mijn spanningsregelaar, die heb ik al vervangen. Ook is de massa goed.
Waar kan het aan liggen? Kan het zijn dat mijn accu minder spanning vraagt of defect is?

Iemand enig idee wat het kan zijn? Bedankt!
Dit heb ik ontdekt:

Als het slot *niet* op contact staat is er 0 ohm tussen accu + en dc+ op de spanningsregelaar. Zodra Ik het slot op contact zet, en dus mijn lichten aan staan, zit er 35 ohm tussen de spanningsregelaar dc+ en + van de accu. Wat kan de oorzaak zijn? kabelbreuk ofzo? wie oh wie heeft een idee?
 
Last edited:
bedoel je de ingang ac spanning of uitgang dc spanning?
Uitgang natuurlijk want die loopt naar je accu, maar het is ook niet slecht om de wisselspanning op de ingang te meten, is deze al te laag, kan de spanningsregelaar deze ook niet meer hoog genoeg maken.
 
Goedendag,

Ik heb geconstateerd dat mijn bromfiets een laagspanning gedeelte van maximaal 12,6v. Hoe kan dit?
Het is niet mijn spanningsregelaar, die heb ik al vervangen. Ook is de massa goed.
Waar kan het aan liggen? Kan het zijn dat mijn accu minder spanning vraagt of defect is?

Iemand enig idee wat het kan zijn? Bedankt!
Bij deze wil ik graag melden dat het probleem opgelost is. De oude spanningsregelaar was inderdaad stuk, maar ook was de grond niet goed.
Het punt bij de stator waar een grondkabel zit aan het motorblok had erg veel corrosie. Nieuwe connector opgezet en 2 nieuwe grondkabels; grond van het stator stuk naar de accu en grond van het stator stuk naar de grond van de spanningsregelaar. Ook heb ik het punt van de grond bij de stator schoon geschuurd.
Geeft gewoon 13 volt bij stationair en 14.5 volt bij gas. Helemaal top.


Bedankt iedereen voor jullie hulp. Zonder jullie was het nooit gelukt!
 
Back
Top