Laadspanning te hoog

Regelaar erop gezet.

Nu is ie mooi rond 14,5V. Ook als ik gas geef... Gelukkig maar want het ding was 30,-.

Spanning bij verlichting zit rond 10V kan dat? Choke nog niet gecontroleerd.

Startrelais krijgt 10V en loopt terug tijdens het starten. Startmotor draait niet rond.
Op de dikke draden staat met motor uit 12V , klopt dat?
 
Dus laadspanning probleem is opgelost zie ik.
Mooi want dit is niet goed voor je accu.

Spanning bij de verlichting varieeert een beetje afhankelijk hoeveel gas je geeft.
Bij stationair is 10 Volt wel ok.

Choke hoef je niet meer te controleren, dit was alleen het geval indien de wisselspanning te hoog was, tenzij je bij koud weer startproblemen hebt.

12 Volt op de dikke draden bij het startrelais klopt wel, dit is in pricipe hetzelfde als de accuspanning.

Ik snap alleen niet waarom de spanning tijdens het starten terug loopt terwijl je startmotor niet draait.

Dit kan een aantal oorzaken hebben:

1. je startrelais is ok, maar de accu is te zwak om de startmotor te laten draaien.
2. je startrelais is ok, maar de startmotor zit vast of is defect.
3. Er zit een slecht contact/breuk/oxide in de draad tussen accu en startrelais.

Twee vraagjes:

1. Als je die twee dikke draden bij het startrelais met elkaar doorverbindt, draait de startmotor dan wel?

2. Als de spanning zakt bij het startrelais, zakt de spanning dan ook over de accu?
 
Doorverbinden van de dikke kabels startrelais doet niets en de accuspanning zakt ook niet bij de accu ten opzichte van het startrelais.

Ik zei dat de spanning inzakte, maar dat valt mee. Hij blijft schommelen rond 9 V.
 
Als de accuspanning niet zakt en de spanning bij het startrelais wel, lijkt het erop dat over de kabel tussen accu en startrelais een spanning valt op het moment dat de startmotor stroom trekt.

Kijk die dikke draad tussen accu en startrelais eens goed na en controleer op breuk en/of slechte contacten.
Maak de accupolen en accuklemmen goed schoon en draai de accuklemmen goed aan zodat je zeker bent dat ze goed contact maken!
 
Ja hoor!

Ik weet niet precies wát ik gedaan heb, maar ik vermoed inderdaad dat ergens een slecht contact is of was.

Stekker van het startrelais is eraf geweest, accupolen zijn eraf geweest. Ik heb aan de kabels gewiebeld (want ik had de carburateur eraf, ander verhaal).

Toen ik klaar was dacht ik, effe voor de grap proberen... En warempel, hij startte gewoon elektrisch.....

Dus voor nu werkt alles weer naar behoren. Hopen dat de accu niet teveel heeft opgelopen ...

Voor nu bedankt voor alle tips en tricks!
 
Dat hoop ik ook.
Als het geen onderhoudsvrije accu is, controleer dan het accuwater niveau.
Is het wat laag, vul alle cellen dan bij tot de maximum streep, met gedestilleerd water.

Het kan namelijk zijn dat door die hoge spanning, de laadstromen hoog zijn geweest en het elektroliet gedeeltelijk verdampt is.

Zo zie je maar, de aanhouder wint en nog belangrijker, leert.

In ieder geval, fijn dat alles weer werkt, bedankt voor de terugkoppeling en veel plezier met de Scoot.
 
Back
Top