Modificatie contact slot Peugeot ludix?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik heb gisteren een nieuw origineel contact slot besteld voor een peugeot ludix trend.
Ik dacht, ga voor het origineel dan weet ik dat ik een goed kwaliteit contact slot krijg.
Althans voor peugeot EU scooters zou ik dit wel eerder doen..

Nou heb ik alles bekeken wat er in de doos zat.

Nou zie ik dat het een MODIFICATIE contact slot is.

Er is dus een ouder systeem dat je een rond stekker blokje achter in het contact slot moet drukken.
Waarschijnlijk is dit oude systeem ook bij Peugeot speedfight 1, TKR, speedfight 2, vivacity , ludix ect gebruikt.

{00002A75-0001-92B7-0000-000000000000}.jpg

IMG_20240321_235420[1]5454.jpg

Bij die modificatie, moet je dus die ronde stekker eraf knippen en er dus schuif stekker aan die draden maken en dan een nieuwe andere type connector vormen.

Nou snap ik wel hoe deze modificatie werkt..

Maar waarom is dit ooit verzonnen.

Ik zie overigens hier geen voordeel in, want met de oude stekker ben je opzicht veel universeler met contactsloten.. (makkelijker te vervangen)

Is er iemand hier bekend mee?


Bij nummer 2 moet je overigens een blauwe draad in de connector steken. Wat is daar het doel van, als deze draad NIET word gebruikt op het contact slot?
 
Advertisement - register to remove this

Je vraagt hier zaken die alleen de ontwikkellaars van Peugeot kunnen beantwoorden.

Maar vaak zijn zulke beslissingen ook gedreven door:

A. goedkopere productiekosten.
B. klanten zijn min of meer verplicht OEM producten te kopen.
C. klanten brengen eerder hun scooter naar een dealer voor dit klusje.
D. andere toeleveranciers/producenten van halffabrikaten die niet bereid zijn het originele ontwerp in productie te nemen (kosten) als door Peugeot besloten wordt de productie ergens anders onder te brengen.

Ik neem aan dat die nieuwe connector wel bijgeleverd is, maar wel een min-punt voor Peugeot om ipv een losse connector geen verlooptkabeltje bij te leveren of op z'n minst dit verloopkabeltje op te nemen in hun OEM assortiment.

Het positieve is wel dat Peugeot de OEM nummers van de contactvingers en het plasic gedeelte op de instructie vermeldt. (onderdelen B en C op de eerste foto links boven.)
 
Last edited:
Ik had je vraag heel goed begrepen maar ik denk niet dat iemand op deze vraag je een zinnig antwoord kan geven buiten de insiders binnen de Peugeot organisatie zoals inm ijn eerste zin van post#2 is geschreven.
 
Ik weet dat de ronde stekkers destijds regelmatig een contactprobleem hadden. De stekker kon te makkelijk heen en weer en de lipjes van het contactslot die de stekker op zn plek hield braken snel waardoor de stekker eruit kon vallen. Ik meen dat het afbreken vooral kwam door het draadboom die tijdens het rijden/sturen de stekker eruit trok.

Je kan altijd eens Moteo hierover mailen of bellen. Dat is de importeur van oa Peugeot.
 
Moet zeggen dat dit ondertussen een jaar of 15 geleden is (of misschien wel langer).
Ik kan me herinneren dat we de stekker aan het contactslot vast tapete zodat deze er niet per ongeluk uitgetrokken kon worden. Volgens mij zat er weinig ruimte tussen de kapdelen en frame zat waardoor het draadboom en de tellerkabel onder spanning kwamen te staan.
 
Back
Top