Scooter is op contact maar verlichting, elektrische start, dasboard verlichting niks doet het

Matta698

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn zip 2000 uit 2012 het probleem is dat als ik mijn scooter op contact draai er niks gebeurd de dimlichten en dashboard lampen gaan niet aan en de elektrische start reageert helemaal niet, de scooter loopt in een kick maar als ik de sleutel van contact afzet loopt hij gewoon door. Als de scooter loopt doet alle verlichting het wel ik heb er al een nieuwe accu ingezet en de zekering lijkt nog goed, weet iemand waar dit aan kan liggen?

Alvast Bedankt voor je reactie!
 
Advertisement - register to remove this

Met een multimeter.

De verlichting heeft het nooit gedaan met enkel de scooter op contact, deze begint pas te branden als de motor loopt.

Vraag 1: Als je de scooter enkel op contact zet zonder te starten, doen de claxon en de knipperlichten het dan?

Vraag 2: Als de motor van de scooter loopt, doet de claxon en de knipperlichten het dan?
 
Last edited:
Zoals Sparky aangeeft de zekering controleren.
En het contactslot. Want wanneer dit 'aan' staat is er een verbinding tussen de dikkere witte en dikkere rode draad.
Die rode draad gaat naar de acuu, terwijl de witte gelijkgerichte stroom vanuit de gelijkrichter naar deze rode kabel stuurt via het contactslot dus.
Bij het doormeten kun je kijken naar het schema wat Sparky stuurde, en onderstaande lezen ter ondersteuning. Het contact slot kan versleten zijn, maar evengoed en waarschijnlijker is er een contact niet goed meer

Het contact slot geeft twee dunne en twee dikke draden:

Zwart en groen die uit de bobine stekker komen. Wanneer het contact aan staat is er geen verbinding tussen groen en zwart. Zwart is een aarde, die ook met de gelijkrichter verbonden is. Door groen te aarden, doet de bobine het niet meer. Groen heeft verbinding met de bobine stekker.
Verder is er een dikke rode kabel die naar de accu gaat, en de dikke witte, die de gelijkgerichte stroom aan de accu levert.
Wanneer contact aan staat, is er een verbinding tussen de witte en rode. En wanneer de motor dan draait, laadt de stroom via deze dikke witte kabel naar contactslot en rode kabel de accu op.

Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar( vlak bij toeter) komt:

- dun blauw/zwart: die levert de stroom voor de knipperlichten, ook al loopt de motor niet. De clignoteur blijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten!
  • En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot
  • Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. een geschakelde plus. Waardoor de toeter, clignoteurs remlicht en lampje voor te weinig benzine het doen bij contact aan, zonder dat de motor draait en het startrelais bedient kan worden
  • Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden
  • Een geel zwarte: deze geeft stroom, alleen als de motor draait aan de koplamp, groot en dim, blauwe verklikkerlicht voor ongedimd licht, de lichtjes achter de snelheidsmeterplaat in het dashboard, en de choke
Startknop: groen/zwart loopt naar start relais, en krijgt voeding van zwart/wit, in de start schakelaar. Dezelfde zwart wit als in de remschakelaars.
In startrelais maakt zwart aarde.

PS : bovenstaande is gebaseerd op mijn zip uit 2013.
 
Last edited:
Als ik de scooter op contact zet doen de knipperlichten en de claxon het niet, als de motor loopt wel
Met een multimeter.

De verlichting heeft het nooit gedaan met enkel de scooter op contact, deze begint pas te branden als de motor loopt.

Vraag 1: Als je de scooter enkel op contact zet zonder te starten, doen de claxon en de knipperlichten het dan?

Vraag 2: Als de motor van de scooter loopt, doet de claxon en de knipperlichten het dan?
 
Dan is de accu zeer slecht of slecht geladen, of de zekering defect of de draadverbinding tussen pluspool van de accu en spanningsregelaar onderbroken of maakt slecht contact.

Los dit eerst op en dan gaan we verder met het probleem dat je de scooter niet uitgezet krijgt.
 
Bedankt voor de terugkoppeling echter dit verklaart niet het feit dat je de cooter niet uitgezet kreeg.

Dit verklaart wel onderstaand:
Als ik de scooter op contact zet doen de knipperlichten en de claxon het niet, als de motor loopt wel

Dus het stilleggen van de motor werkt nu ook ineens weer?
 
Back
Top