Laadspanning te hoog

André_001

New Member
Hoi
Toch maar even een draadje openen na veel gezoek en niet veel wijzer worden.

De laadspanning van mijn Kymco Agility 50 (28000 km) is 16V, als ik gas geef loopt ie naar 18V. Dit lijkt me teveel.
Nu heb ik er een nieuwe spanningsregelaar op gezet, helaas zonder resultaat.

Accu geeft 12, 4V met contact uit.

Verder start hij niet meer elektrisch, ik hoor wel het relais klikken.

Wat en hoe kan ik nu het beste gaan doormeten?
 
Advertisement - register to remove this

Dat is inderdaad veel te hoog. Ik zou echt naar de spanningsregelaar kijken? Heb je een originele gekocht?
 
Andre_001 said:
Hoe kan ik de spanningsregelaar doormeten?

In principe heb je dit al gedaan door de spanning over de accu te meten als de motor draait en je geeft gas.

De spanning mag niet boven de 15 Volt komen, doet hij dit wel is de spanningsregelaar niet goed.

Voor wat betreft het niet elektrisch starten.
Zoek het startrelais op en verbindt de twee dikke draden met elkaar.
Begint nu de startmotor wel te draaien is je startrelais stuk en dien je die te vervangen.
 
En hou er rekening mee dat die spanningsregelaar dus ook defect is. Lijkt erop dat je 2 problemen hebt
 
Ik was misschien niet helemaal duidelijk maar inderdaad dit zijn twee verschillende en losstaande problemen.
 
Niet te lang hiermee door rijden, de CDI van jouw Kymco werkt ook met deze gelijkspanning (DC-CDI).
Dus die krijgt ook die 18 Volt voor zijn kiezen, dat vindt hij niet leuk en een originele is niet goedkoop!

Het kan zijn dat de wisselspanning aan de ingang van de spanningsregelaar te hoog oploopt en dat daardoor de spanningsregelaar defect raakt.

Dus ook even controleren of je elektrische choke nog werkt en de in serie geschakelde weerstand nog in orde is.

Verder ook even de lichtweerstand controleren/meten.

Het is namelijk zo, dat als de lichtspoel niet voldoende wordt belast, de spanning hoger oploopt dan de bedoeling is.

Heb je geen problemen met de verlichting dat deze ook vaak stuk gaat?
 
Met licht heb ik geen problemen.

Choke weet ik niet, hij start iig goed. Alleen als hij warm is, varieert het toerental wel, maar ik zou niet weten of dat iets met de problemen te maken kan hebben.

Ik vermoed dat de spanningsregelaar al een poosje kapot is dan. De vorige accu zat er ook maar even in, maar die was volgens de dealer veel te licht. Was zo'n kleine gel accu. Dus nu weet eigenlijk nog niet of het met de spanningsregelaar te maken had.

Weet je misschien een linkje waar uitgelegd wordt waar en hoe ik precies moet meten?
 
Eerst even controleren met een (geleende) multimeter of de wisselspanning niet te hoog is.

Daarvoor zet je de multimeter op 20 Volt wisselspanning (wordt op de multimeter vaak aangeduid met AC of ~ ) .

Het beste kun je meten bij de koplamp.
Start de scooter, schakel je verlichting in en zet de keuze schakelaar op dim-licht.
Meet vervolgens op de draden van de koplamp maar laat de koplamp aangesloten.

Meet met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad van de koplamp en met de rode meetpen van de multimeter op de witte draad van de koplamp.

Meet zowel met stationair toerental als bij gas geven.
 
Last edited:
Niet te lang hiermee door rijden, de CDI van jouw Kymco werkt ook met deze gelijkspanning (DC-CDI).
Dus die krijgt ook die 18 Volt voor zijn kiezen.

Maar dit kan eigenlijk niet vanwege de beveiliging die er tussen hangt.
Er zitten namelijk 2 zekeringen geplaatst van 7 Amp.
1 tussen de accu en de spanningsregelaar en 1 tussen de CDI en het contactslot en de laatste is van belang v.w.b. de gelijkspanning naar de CDI toe. Als daar 18 V op komt te staan klapt de zekering eruit.

Voor de rest klopt je verhaal helemaal, dus daar kan men wel wat mee lijkt me.. :cool:.
Weet niet of de TS de zekeringen al gecontroleerd heeft maar lijkt me toch ook wel van belang om dat even mee te nemen.

Ik ben hier trouwens wel uitgegaan van de oude (12 inch) Agility.
Ook ben ik het eens v.w.b. een nieuwe regelaar welke origineel is i.p.v. imitatie.
Het probleem zit dus tussen de stator en/of spoelen of de regelaar werkt niet correct.
 
Last edited:
Zoals je zegt, smelt die zekering pas door bij 7 Ampere.
Wanneer de stroom onder deze 7 Ampere blijft, blijft de zekering heel en krijgt de CDI toch die 18 Volt voor zij kiezen.
Een CDI trekt nooit 7 Ampere, dit gebeurt misschien pas wanneer hij defect raakt door de te hoge gelijkspanning en dan is het te laat.
 
Zoals je zegt, smelt die zekering pas door bij 7 Ampere.
Wanneer de stroom onder deze 7 Ampere blijft, blijft de zekering heel en krijgt de CDI toch die 18 Volt voor zij kiezen.
Een CDI trekt nooit 7 Ampere, dit gebeurt misschien pas wanneer hij defect raakt door de te hoge gelijkspanning en dan is het te laat.

Wat ik dan niet snap is hoe het dan ineens 18 volt word tussen de accu en de CDI.
De CDI krijgt immers pas stroom als het contaktslot op aan wordt gedraaid.
Dit is dus als de motor niet in werking is, dan kan het nooit zomaar ineens 18 volt zijn!?

Mocht het met draaiende motor 18 volt zijn klapt geheid de zekering eruit.
(zeker als men gas geeft en het toerental oploopt)
Het kan wel maar dan neig ik toch eerder naar een massa aansluiting die niet goed geaard zit.
 
Floris,

de spanning is bij stilstand van de scooter gewoon 12,x Volt.
Pas wanneer het contactslot aan staat en de motor gestart is, is de spanning over de accu 16~18Volt, afhankelijk van het toerental.
Dus ik heb dus het vermoeden dat een thyrister in de spanningsregelaar is doorgeslagen en de spanning niet meer gestabiliseerd wordt maar dat de uitgangsspanning van de spanningsregelaar gewoon de spanningshoogte van de input volgt.

De zekering(en) klappen er niet uit, dit concludeer ik uit het feit dat de accuspanning stijgt enTS niet heb horen klagen over het feit dat zijn knipperlichten, zijn elektrische start, zijn claxon en zijn remlicht niet meer werkt.
 
Ja dat is duidelijk Sparky, en ik ben het volledig met je eens v.w.b. de spanningsregelaar.
Maar vanuit de stator met de licht en/of laadspoelen loopt een draad naar de ingang van de spanningsregelaar.
De uitgang loopt naar de accu welke voorzien is van een zekering v.w.b. de laadspanning.

Tussen de accu, CDI en het contactslot zit dan nog een extra zekering dus is het in mijn beleving vrijwel onmogelijk dat daar
de spanning te hoog oploopt.
Ongeacht of dat de motor dan wel of niet in werking is.
M.a.w. is de CDI (eigenlijk) dubbel beveiligt en wordt deze aardig beschermd door dit systeem.

De zekering(en) klappen er niet uit, dit concludeer ik uit het feit dat de accuspanning stijgt enTS niet heb horen klagen over het feit dat zijn knipperlichten, zijn elektrische start, zijn claxon en zijn remlicht niet meer werkt.

De accu(laad)spanning stijgt ook pas als de motor in werking is en v.w.b. de rest van de verbruikers van de accu heb ik ook niks gelezen.
Maar ik denk ook dat deze gewoon 12+ V krijgen van de accu, zelfs als de motor gewoon in werking is.
Waarom? Het systeem staat geheel los van elkaar, zelfs als de laadspanning te ver oploopt krijgt de CDI en andere verbruikers nog steeds 12+ V van de accu.

Ik doe zelf best wel veel met Kymco en Sym scooters sinds een jaar of tien.
Ik heb echter nog nooit een DC-CDI vervangen van Kymco vanwege te hoog opgelopen spanning.
Vrijwel altijd betrof het de regelaar zelf of er zit een intern conflict in de stator/spoelen en/of bedrading.

@ de TS, sorry voor het extra leesvoer maar het leek me wel relevant in jouw geval.
We blijven immers nog steeds ontopic dus dat is goed toch? ;)

Agility is van 2011.

Is goed man, zitten we iig goed. Nieuwere Euro 4 types zijn een ramp!
Jij hebt nog het oude systeem welke makkelijk is.
 
Last edited:
Ik probeer het bij te houden... Hahaha. Ongetwijfeld dat ik hier niet dommer van wordt.

Effe kleine info. De nieuwe spanningsregelaar is van AliExpress, dus vertrouw ik dat ook niet helemaal....
 
Ik heb het al vaker gehoord dat de spanningsregelaars niet altijd compatible zijn.
Wellicht heb jij zo'n exemplaar of hij is al "Dead On Arrival". (Dit is vakjargon voor kapot in de doos.)
 
Back
Top