Het is de 25km/u versie en de behuizing lijkt dubbel plastic te zijn.Betreft het hier een 25 of 45 km versie van de DJ ?
De DJ (25 & 45 km/h) is voorzien van een elektrische choke op de originele carburateur.
Misschien een rare vraag, maar is de behuizing van de choke aluminium of van kunststof ?
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.BR7 is niet kouder dan BR8.. Hoe hoger het getal hoe kouder de bougie word..
Nummer 7 is vaak de standaard voor een luchtgekoelde scooter.. Voor vloeistof gekoeld doet men vaak een 8 erin..
4 en 5 worden vaak bij brommers gebruikt..
25km versie kan vaker beter een warmere bougie gebruiken.. Motorblokje hoeft dan niet zo hard te werken en komt daardoor ook minder snel op bedrijfs temperatuur.. Bij een goede bedrijftemperatuur heb je een veel betere en schonere ontbranding van de uitlaat gassen...
Ook de verbrandings ruimte brand zich zelf dan ook beter schoon, en heb je minder last van koolvorming.
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.
Het is de 25km/u versie en de behuizing lijkt dubbel plastic te zijn.
Heel erg bedankt voor je reactie, hier kan ik wel wat mee ja.Van origine heeft de DJ een choke met een alu behuizing.
Deze choke heeft een weerstand elders in het circuit geplaatst.
Het type carburateur i.c.m. de kunststofbehuizing heeft een interne weerstand welke ingebouwd is.
De aansluitingen zijn echter identiek en daar wringt de schoen een beetje.....
(Gele draad AC spanning en Groene draad de min/massa aansluiting)
Zeer waarschijnlijk sluit de chokenaald het extra kanaal niet goed af waardoor het mengsel wat te rijk blijft.
Dit komt waarschijnlijk doordat beide weerstanden aangesloten zitten in het circuit.
Het best is om de interne weerstand in het elek circuit los te koppelen. (massa kan men aangesloten laten)
Ook is het verstandig om naar hittegraad 5 te gaan met een snorversie.., (BR5HS)
Mocht de scoot iets harder rijden dan 25 km/u is hittegraad 6 ruim voldoende.
Nog even over de choke, in vroeger dagen plaatste men ook wel eens een ringetje onder de zitting van de choke...
Dan had ik het dus idd goed begrepen, bedankt voor het ophelderen.Hoger getal is kouder. Uiteindelijk gaat het gewoon om de juiste verbrandingstemperatuur te realiseren. Het is gewoon verwarrend omdat als we zeggen stop er een koudere bougie in, gaat de verbrandingstemperatuur juist omhoog
Uiteindelijk is de kleur van je bougie gewoon een hele goede indicator hoe het staat met de verbranding.
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.
De oliepomp is gekoppeld aan de gashendel.Elek-choke wekt dus naar behoren zo te lezen. (kan men afvinken)
V.w.b. de oliepomp lijkt me het tandwielverhaal wat ver gezocht.... het tandwiel op de krukas is echter ook van metaal en nomaliter grijpen deze perfect in elkaar. (kunststof tandwiel en metalen tandwiel van de pomp zijn identiek wat dat betreft) Maar dat kan ik niet zien van afstand dus controleren kan geen kwaad.
Wat ook nog een punt kan zijn in deze is het type oliepomp welke gemonteerd zit.
Is dit een type met een hevel welke in verbinding staat met de gashandel...of is dit type zonder hevel welke puur op de rpm reageert?
Het type met de hevel kan men afstellen v.w.b. de hoeveelheid mengolie. (er staan merktekens op de pomp en hevel aangegeven, zie A)
B is de stelbout inclu stelmoeren.
Het is goed mogelijk dat de oliepomp wat te rijk staat afgesteld momenteel. (is vooralsnog een aanname maar wel degelijk mogelijk)
Het type zonder hevel kan men niet afstellen, dit wordt geregeld door het aantal toeren en/of rpm wat de motor draait.
Probeer mijn eerdere voorstel eens.Ok, iig iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik blijf nog ff aanmodderen aangezien de dealer iets te prijzig is voor ons budget.