Kymco DJ yes blijft verzuipen.

Gegroet allen,

Mijn vrouw heeft een tweedehands DJ gekocht die lang stil heeft gestaan, was van een oud vrouwtje. Hij was rijklaar toen we hem gingen halen maar hij heeft eigenlijk vanaf het begin al kuren: zodra het blok een beetjeopgewarmd is, verzuipt hij zodra de toeren terug lopen. Daarna blijkt de bougie nat te zijn met (denk ik) hoofdzakelijk olie...

Ik heb alle leidingen, benzinetank, luchtfilter en carburateur schoongemaakt, prop uit de luchtfilter en spruitstuk verwijderd, draadboom nagemeten, vonk getest (niet gemeten), "koudere" bougie (NGK BR7HS ipv BR8HS), ontstoorweerstand gemeten(4,5kilo ohm) en begin zonder opties te geraken...
Kreng heeft pas 16000km op de teller staan en is van 2005.
Ik heb al veel geleerd door te lezen, maar de oplossing hiervoor kon ik niet verder vinden. Mijn excuses als ik blijkbaar toch niet goed gezocht heb.

P. S. Naar mijn weten zijn praktisch alle onderdelen origineel.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

De vraag van @Kurmit is logisch.
Heeft deze een olietankje ?
Als dit zo is, dan heb je ook een oliepomp.
Het kan dan zijn dat de pomp defect is.
Twee optie's:
1: Vervang de pomp.
2: Verwijder de pomp en sluit de toevoer van deze af.
Wanneer optie 2 van toepassing is, dien je zelf brandstof en olie te mengen of brommix te gebruiken.
 
Hij heeft een aparte olietank en pluimt behoorlijk bij vol gas, bougie is naderhand nat en donker van kleur.
Op advies van de fietsenmaker heb ik de olieslang dicht(dubbel) geknepen en een keer of 4 flink gas gegeven. Het pluimen werd minder maar hij stokt daarna wederom zodra de toeren teruglopen...

Ik begrijp niet waarom maar hij doet het goed als ik de kap van de geforceerde luchtkoeling er af laat.
 
Betreft het hier een 25 of 45 km versie van de DJ ?

De DJ (25 & 45 km/h) is voorzien van een elektrische choke op de originele carburateur.
Misschien een rare vraag, maar is de behuizing van de choke aluminium of van kunststof ?
 
Last edited:
BR7 is niet kouder dan BR8.. Hoe hoger het getal hoe kouder de bougie word..

Nummer 7 is vaak de standaard voor een luchtgekoelde scooter.. Voor vloeistof gekoeld doet men vaak een 8 erin..

4 en 5 worden vaak bij brommers gebruikt..

25km versie kan vaker beter een warmere bougie gebruiken.. Motorblokje hoeft dan niet zo hard te werken en komt daardoor ook minder snel op bedrijfs temperatuur.. Bij een goede bedrijftemperatuur heb je een veel betere en schonere ontbranding van de uitlaat gassen...

Ook de verbrandings ruimte brand zich zelf dan ook beter schoon, en heb je minder last van koolvorming.
 
BR7 is niet kouder dan BR8.. Hoe hoger het getal hoe kouder de bougie word..

Nummer 7 is vaak de standaard voor een luchtgekoelde scooter.. Voor vloeistof gekoeld doet men vaak een 8 erin..

4 en 5 worden vaak bij brommers gebruikt..

25km versie kan vaker beter een warmere bougie gebruiken.. Motorblokje hoeft dan niet zo hard te werken en komt daardoor ook minder snel op bedrijfs temperatuur.. Bij een goede bedrijftemperatuur heb je een veel betere en schonere ontbranding van de uitlaat gassen...

Ook de verbrandings ruimte brand zich zelf dan ook beter schoon, en heb je minder last van koolvorming.
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.
 
Last edited:
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.

Hoger getal is kouder. Uiteindelijk gaat het gewoon om de juiste verbrandingstemperatuur te realiseren. Het is gewoon verwarrend omdat als we zeggen stop er een koudere bougie in, gaat de verbrandingstemperatuur juist omhoog :)

Uiteindelijk is de kleur van je bougie gewoon een hele goede indicator hoe het staat met de verbranding.
 
Het is de 25km/u versie en de behuizing lijkt dubbel plastic te zijn.

Van origine heeft de DJ een choke met een alu behuizing.
Deze choke heeft een weerstand elders in het circuit geplaatst.

Het type carburateur i.c.m. de kunststofbehuizing heeft een interne weerstand welke ingebouwd is.
De aansluitingen zijn echter identiek en daar wringt de schoen een beetje.....
(Gele draad AC spanning en Groene draad de min/massa aansluiting)

Zeer waarschijnlijk sluit de chokenaald het extra kanaal niet goed af waardoor het mengsel wat te rijk blijft.
Dit komt waarschijnlijk doordat beide weerstanden aangesloten zitten in het circuit.
Het best is om de interne weerstand in het elek circuit los te koppelen. (massa kan men aangesloten laten)
Ook is het verstandig om naar hittegraad 5 te gaan met een snorversie.., (BR5HS)
Mocht de scoot iets harder rijden dan 25 km/u is hittegraad 6 ruim voldoende.

Nog even over de choke, in vroeger dagen plaatste men ook wel eens een ringetje onder de zitting van de choke...
 
Last edited:
Van origine heeft de DJ een choke met een alu behuizing.
Deze choke heeft een weerstand elders in het circuit geplaatst.

Het type carburateur i.c.m. de kunststofbehuizing heeft een interne weerstand welke ingebouwd is.
De aansluitingen zijn echter identiek en daar wringt de schoen een beetje.....
(Gele draad AC spanning en Groene draad de min/massa aansluiting)

Zeer waarschijnlijk sluit de chokenaald het extra kanaal niet goed af waardoor het mengsel wat te rijk blijft.
Dit komt waarschijnlijk doordat beide weerstanden aangesloten zitten in het circuit.
Het best is om de interne weerstand in het elek circuit los te koppelen. (massa kan men aangesloten laten)
Ook is het verstandig om naar hittegraad 5 te gaan met een snorversie.., (BR5HS)
Mocht de scoot iets harder rijden dan 25 km/u is hittegraad 6 ruim voldoende.

Nog even over de choke, in vroeger dagen plaatste men ook wel eens een ringetje onder de zitting van de choke...
Heel erg bedankt voor je reactie, hier kan ik wel wat mee ja.
Enig idee hoeveel ohm het moet zijn en wasr ik die weerstand ongeveer moet zoeken? Bvd.
 
Hoger getal is kouder. Uiteindelijk gaat het gewoon om de juiste verbrandingstemperatuur te realiseren. Het is gewoon verwarrend omdat als we zeggen stop er een koudere bougie in, gaat de verbrandingstemperatuur juist omhoog :)

Uiteindelijk is de kleur van je bougie gewoon een hele goede indicator hoe het staat met de verbranding.
Dan had ik het dus idd goed begrepen, bedankt voor het ophelderen. :)
 
Ik begreep juist (elders op dit forum) dat een hoger getal inhoudt dat die een betere warmte verwerking heeft waardoor het langer duurt totdat het blok op temperatuur is.

Ik zou zelf niet zomaar een forum post van iemand overnemen..

Je dealer kan bevestigen dat een 7 warmer is dan een 9..
Dit aangezien een brommer altijd een warmere bougie gebruikt dan een scooter..

Ook weet je dat als je een snellere cilinder aanschaft dat als er een bougie veranderd moet worden je dus altijd van een 7 naar een 8 gaat of van een 8 naar een 9.. Snellere cilinders hebben een snellere warmte opbouw, en kunnen daardoor beter geen warme bougie gebruiken omdat je dan overhittings problemen in de motor gaat krijgen en dus schade kan ontstaat.


Dus een koudere bougie is nodig om de compenseren om tot dezelfde bedrijfs temperatuur te komen als de cilinder meer warmte genereerd, dan een cilinder die rustiger draait..
 
Ok, de choke lijkt het de doen, in rust steekt hij 21,5mm uit en na 3 minuten steekt hij 23,5mm uit. De vervangende oliepomp heeft een metalen tandwiel (de originele had een van kunststof) en ik vermoed dat het tandwiel in het blok zich stukbijt oo het nieuwe tandwiel... Woensdag middag gaat het blok uit elkaar.
 
Elek-choke werkt dus naar behoren zo te lezen. (kan men afvinken)
V.w.b. de oliepomp lijkt me het tandwielverhaal wat ver gezocht.... het tandwiel op de krukas is echter ook van metaal en nomaliter grijpen deze perfect in elkaar. (kunststof tandwiel en metalen tandwiel van de pomp zijn identiek wat dat betreft) Maar dat kan ik niet zien van afstand dus controleren kan geen kwaad.

Wat ook nog een punt kan zijn in deze is het type oliepomp welke gemonteerd zit.
Is dit een type met een hevel welke in verbinding staat met de gashandel...of is dit type zonder hevel welke puur op de rpm reageert?

Het type met de hevel kan men afstellen v.w.b. de hoeveelheid mengolie. (er staan merktekens op de pomp en hevel aangegeven, zie A)
B is de stelbout inclu stelmoeren.

RJKaJDZ.png



Het is goed mogelijk dat de oliepomp wat te rijk staat afgesteld momenteel. (is vooralsnog een aanname maar wel degelijk mogelijk)

dr9ryCc.png



Het type zonder hevel kan men niet afstellen, dit wordt geregeld door het aantal toeren en/of rpm wat de motor draait.
 
Elek-choke wekt dus naar behoren zo te lezen. (kan men afvinken)
V.w.b. de oliepomp lijkt me het tandwielverhaal wat ver gezocht.... het tandwiel op de krukas is echter ook van metaal en nomaliter grijpen deze perfect in elkaar. (kunststof tandwiel en metalen tandwiel van de pomp zijn identiek wat dat betreft) Maar dat kan ik niet zien van afstand dus controleren kan geen kwaad.

Wat ook nog een punt kan zijn in deze is het type oliepomp welke gemonteerd zit.
Is dit een type met een hevel welke in verbinding staat met de gashandel...of is dit type zonder hevel welke puur op de rpm reageert?

Het type met de hevel kan men afstellen v.w.b. de hoeveelheid mengolie. (er staan merktekens op de pomp en hevel aangegeven, zie A)
B is de stelbout inclu stelmoeren.

RJKaJDZ.png



Het is goed mogelijk dat de oliepomp wat te rijk staat afgesteld momenteel. (is vooralsnog een aanname maar wel degelijk mogelijk)

dr9ryCc.png



Het type zonder hevel kan men niet afstellen, dit wordt geregeld door het aantal toeren en/of rpm wat de motor draait.
De oliepomp is gekoppeld aan de gashendel.
 
Choke is gecontroleerd en goedgekeurd door de dealer, zit nu een kleinere sproeier in, 62 ipv 65, zonder merkbaar verschil. Het enige wat ik nog kan bedenken is een flink kleinere sproeier (50 of zo) of dat ik de slangen van de carburateur verkeerd heb aangesloten... Heeft iemand daar een diagram van? Ik kon het niet vinden.
 
Misschien kan je de scooter beter langs de dealer brengen.. Wij kunnen vanuit het forum ook niet zien wat eraan gerommeld is.. Wij krijgen wat aanwijzingen van jou, en daarop moeten wij een diagnose stellen.. De dealer kan grondig alles nalopen en zien wat er mis mee kan zijn..

Soms is hier het antwoord te vinden, en soms elders bij de dealer die dingen kan gaan uitsluiten..
Had je graag willen helpen, maar de informatie die je op dit moment verstrekt is te weinig om er iets ermee te kunnen doen..
 
Ok, iig iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Ik blijf nog ff aanmodderen aangezien de dealer iets te prijzig is voor ons budget.
Probeer mijn eerdere voorstel eens.
Optie 2.
Wellicht een oplossing die geen geld kost en is eenvoudig toe te passen.
Laat anders (indien mogelijk) een "handig mannetje" in de buurt er even naar kijken.
 
Back
Top