Kymco Agility start alleen met kickstart

Vyper

New Member
Hallo,

Ik heb ik 2015 een Kymco Agility 50 nieuw gekocht. Ik rij alleen met lekker weer op de scooter (max 1000km per jaar). De scooter heeft nu ongeveer 8000km gelopen. De scooter start al jaren niet meer via de knop maar alleen via de kickstart. 3 jaar geleden heeft hij een grote beurt gehad en een nieuwe accu, daarmee was het probleem tijdelijk verholpen. Vorig jaar een kleine beurt gehad en daarna even het probleem weg, nu wederom geen elektrische start mogelijk. De scooter loopt verder gewoon goed en meestal na 3x aantrappen loopt hij als een zonnetje. Als hij goed warm is en even stil heeft gestaan dan meestal met 1x aantrappen aan. Verlichting en claxon werken ook gewoon prima. De accu haal ik overigens eruit in tijdens de maanden dat ik niet rij en gaat dan aan de druppellader. De scooter is verder een blauw kenteken en loopt iets harder met een ander ringetje. (Ik tank altijd 98).
1x in de zoveel tijd na bvb een lange rit of in een hete zomer dan wil hij soms weleens starten met de knop, maar meestal lukt het niet.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik mijn Kymco weer standaard elektrisch starten via de rode knop? Moet ik weer een nieuwe accu kopen?
Buiten het verwijderen van de accu ben ik verder een leek met scooters :)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

het riekt naar een compressie probleem(1)
-of-
de startmotor krijgt de krukas niet snel genoeg rond(2)

1)
- test dit met een compressiemeter en geef de waarde (scooter moet koud zijn)
2)
- kan inderdaad zijn dat de accu slecht is, maar dat lijkt mij sterk


starten met gas volledig open werkt zeker ook niet?
Post automatically merged:

je kan je kleppen laten stellen, misschien helpt dat een beetje?
in 0.05mm
uit 0.05 of 0.10mm
 
Haha dat zijn echt dingen die ik niet kan. Ik dacht meer dat jullie meedenken en ik aan kan geven bij de dealer wat het mogelijk kan zijn. Voordat ik weer nieuwe onderdelen koop die niets oplossen :)
Ik heb het nog even opgenomen op video. Misschien geeft dat nog extra info?
 
als ie koud met 3 trappen en warm met 1 trap loopt, is het geen compressie-issue.
bij mijn iets jongere Agility hielp het om de elektrische verbinding op de startmotor te ontroesten: ik had het nèt op tijd door: die begon al te roken van de hoge weerstand. Nu deze weer goed contact maakt, start dat ding als ik naar de knop "wijs"..
voor die tijd startte hij ook moeizaam met starthulp van een boosteraccu of een oude auto-accu die net van de lader af kwam, nu kan ik 'm een week laten staan en start ie zodra de knop contact maakt.
 
hé Vyper, heb je al een oplossing gevonden?
Hi, nee. Ik ben naar een fietsenmaker geweest (doet ook scooters). Die heeft alles doorgemeten. Alles was in orde. Rare is nu het zo bloedheet buiten hij na een nacht steeds in 1x start met de knop. Ook als ik bvb een stuk gereden heb en dan erna boodschappen doe en dan terug wil rijden start hij in 1x met de knop. Echter als hij een paar dagen in de schuur heeft gestaan dan moet ik hem weer aantrappen. Het vervelende is dat als ik naar een fietsenmaker rij hij ook warm is en dan het probleem er natuurlijk ook weer niet is. Dus zeg het maar, ik weet het niet meer.
 
Last edited:
Ik heb precies hetzelfde. 's ochtends duurt het even, maar 's middags (na 9 uur stilstand) start hij vrijwel direct. ik ga de tip van C-Row proberen, zal je laten weten wat het resultaat is.
 
Last edited:
Ik zou om te beginnen de accu spanning meten , na het stilstaan , ook tijdens het starten , kan zijn dat de spanning te ver zakt tijdens het starten.
Dit zou een mankement aan de startmotor kunnen zijn , blijft echter het punt , dat het op meten aankomt , wat je moet doen .
Het is zo vanachter het scherm ook maar gokken , en de levensduur van een accu moet je rekenen ook zeker 3 jaar , alles wat hij langer meegaat is mee genomen. Ook zou je kunnen meten op "lekstroom" tijdens stilstand . of er een stroom loopt , bij losgenomen min pool van de accu en de massa draad , die naar de gebruikers en het frame loopt.
 
Okay. En de startknop zelf? Zou daar nog iets mee kunnen zijn?
even voor de duidelijkheid: starten is rondslingeren van de motor, aanslaan is "broem"
start je scooter wel, maar slaat niet aan, of start hij koud ook helemaal niet elektrisch (hoe langzaam ook)
 
als ie koud met 3 trappen en warm met 1 trap loopt, is het geen compressie-issue.
bij mijn iets jongere Agility hielp het om de elektrische verbinding op de startmotor te ontroesten: ik had het nèt op tijd door: die begon al te roken van de hoge weerstand. Nu deze weer goed contact maakt, start dat ding als ik naar de knop "wijs"..
voor die tijd startte hij ook moeizaam met starthulp van een boosteraccu of een oude auto-accu die net van de lader af kwam, nu kan ik 'm een week laten staan en start ie zodra de knop contact maakt.
Dat inderdaad, of het stekkertje dat op de startmotor zit is niet goed meer.
 
even voor de duidelijkheid: starten is rondslingeren van de motor, aanslaan is "broem"
start je scooter wel, maar slaat niet aan, of start hij koud ook helemaal niet elektrisch (hoe langzaam ook)
Je hoort hem met de startknop altijd "rondslingeren". Alleen niet altijd aanslaan. Behalve als het dus heel warm is buiten of als hij al eerder een stuk gereden heeft. En met de kickstart slaat hij meestal snel aan.
 
Het is dus een kwestie van aanslaan , startmotor doet het wel altijd .
Werkt de choke ook naar behoren , als het een carb versie is , en is de compressie al eens gemeten bij de Fietsenmaker?
 
Het is dus een kwestie van aanslaan , startmotor doet het wel altijd .
Werkt de choke ook naar behoren , als het een carb versie is , en is de compressie al eens gemeten bij de Fietsenmaker?
Compressie heeft de fietsenmaker gemeten ja. Choke functioneren weet ik niet, ga ik navragen
 
Choke kun je zelf ook controleren.
Direct na het starten loopt de motor hoger stationair.
Gaat het stationair toerental na 1 a2 minuutjes automatisch lager, werkt je automatische choke
 
Choke kun je zelf ook controleren.
Direct na het starten loopt de motor hoger stationair.
Gaat het stationair toerental na 1 a2 minuutjes automatisch lager, werkt je automatische choke
Hoi Sparky, dat doet hij inderdaad altijd. Dus dat is ook in orde. Maar even afwachten wat de ervaring is van "wannacry".
 
dus je gaat een week op @wannacry wachten tot die z'n startmotoraansluiting heeft verbeterd, terwijl jij zelf ook in 5 minuten die stekkeraansluiting kunt controleren, in een half uurtje tot een uurtje kunt opknappen of repareren?
 
even een update over mijn onderzoek. startmotor aansluitingen losgehaald en met een roestborsteltje bewerkt. dit gaf geen resultaat. accu is ook helemaal goed 12+v in rust en 13,5+v met motor aan.

wat ik wel zag is dat mijn carburateur benzine lekt :grin:. deze is dus aan vervanging toe denk ik. morgen komt nieuwe carb binnen en zal ik deze installeren. zijn niet superduur gelukkig
 
Back
Top