Kymco Agility 16+ start heel moeilijk na >1wk stilstaan, maar loopt daarna als een zonnetje

SadBunny

New Member
Hi all,

Absoluut beginnende sleutelaar hier.

Ik heb een half jaar geleden een Kymco Agility 16+ uit 2014 (kenteken F-634-ZS voor de volledigheid) tweedehands gekocht van een eerste eigenaar.

Die zegt er nooit problemen mee te hebben gehad, maar daar moet bij worden gezegd dat hij altijd warm binnenstond, en nu koud en nat buiten.

ALS hij rijdt rijdt hij fantastisch... Starten=lopen, snelheid keurig snel naar de ca. 55 km/u, geen enkel raar geluid of rare geurtjes, geen haperingen of prutteltjes, alles helemaal keurig.

MAAR... dat geldt alleen als ik er elke dag op rijd! Want laat ik 'm nou een dag of 7 of meer buiten stil laat staan wil hij bijna niet meer starten. Na een hoop starten met trappen en elektrische starter krijg ik 'm tot nu toe wel steeds weer aan de praat. Geef je dan een paar keer gas dan rijdt hij weer dagenlang alsof er totaal geen vuiltje aan de lucht is, ook niet als je daarna een dag hebt waar je 'm regelmatig moet stoppen en weer starten.

Recent versleuteld:
1) Nieuwe koppeling
2) Nieuwe bougie

Zelf gecheckt:
- Olie
- Benzine (zit genoeg in)
- Accuspanning (lijkt prima, en ik heb 'm ook nog niet leeggestart of zo, en ook de verlichting is gewoon meteen volop aan, ook na 10 minuten startproblemen)

Ik kan walthroughs genoeg vinden over het analyseren van startproblemen, maar goed, hij start dus uiteindelijk gewoon en als hij dan loopt loopt hij werkelijk als een zonnetje! Hij krijgt dus benzine en stroom en alles, en nou weet ik het niet meer.

Waar moet ik beginnen met zoeken?! Of waar moet ik de scooterboer naar vragen? Want ik heb 'm al eens weggebracht, maar ja, de scooterboer heeft 'm een week bij zich gehouden maar daar bleef 'ie gewoon starten, en hij zegt "zo heb ik niks om te troubleshooten".

Dank!
 
Advertisement - register to remove this

heb je de choke ook al eens getest , Het lijkt erop dat je vlotterbakje leeg is na een week , dan moet je vrij lang starten om hem weer vol te krijgen , heb je dit al eens bekeken
 
Ik heb ooit ook eens zo een exemplaar gehad. Daar kwam de monteur aanvankelijk ook niet uit.
Van veel geprobeerd, was eigenlijk de conclusie dat de brandstofpomp de boosdoener was.
Omdat de tank laag zit, moet de benzine worden opgepompt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een vacuum (van de motor). Als daar een klein lekje zit, en wanneer je na een week weer gaat starten, zou het kunnen dat er niet genoeg benzine komt. Tijdens het rijden is er voldoende "druk".
Probeer eens in die hoek te (laten) zoeken.
Probleem bij mijn Agility was dat ie wel altijd startte, maar geen puf had wanneer ik gas gaf. Iets andere klacht, maar misschien zelfde euvel.
 
Dank voor de
heb je de choke ook al eens getest , Het lijkt erop dat je vlotterbakje leeg is na een week , dan moet je vrij lang starten om hem weer vol te krijgen , heb je dit al eens bekeken
Dank voor de suggestie. Is dat iets wat een beetje zelf te doen is voor een beginnende sleutelaar? Ik heb gegoogled en ik weet nu precies hoe een automatische elektrische choke werkt. Wist niet eens dat er zo'n ding op zat, de laatste choke die ik bewust heb gezien was op mijn oude CBR600F met zo'n handmatig palletje naast het handvat... :blush:

Kun je zo'n choke "zo maar" vervangen zonder verder alles af te koppelen van de carburateur? Zo ja dan wil ik dat wel proberen, maar welke choke kan ik dan het beste kopen?

Maakt weinig uit wat het kost, ik vind het gewoon leuk om te kijken wat ik er zelf aan kan doen voordat ik hem helemaal open laat trekken door een professional (die ik dan natuurlijk gewoon betaal om op te lossen wat ik zelf heb veroorzaakt :blush: ). Maar dan wil ik wel gewoon de beste choke die er is voor dit beestje en niet een tientje besparen en dan een of ander onbetrouwbaar nepproduct. Zou deze Broco bijvoorbeeld werken?
 
Dat is natuurlijk waar. Testen is makkelijk genoeg. Als hij eenmaal los is.

En dat is eigenlijk waar de andere vraag over ging. Ik kan namelijk alleen maar filmpjes vinden waar mensen de complete carburateur ontkoppeld en verwijderd hebben. Maar kun je zo'n choke ook "gewoon" losschoeven en uit de carburateur trekken en uit het stroomstekkertje trekken, testen, en dan gewoon weer terugprikken? (Zonder verder slangen en kabeltjes los te halen en zo.)
 
Ja dat kan , alleen staat me bij dat er een schroefje vlak naast de carb zit , waar je moeilijk bij kan , wel even kijken dat het ronde afdicht rubber wat in de carb schacht valt heel is i.v.m valse lucht. Maar ook zou je kunnen testen wat e-jowan zegt
 
Ja, dat was ook een interessante suggestie. Wel andere symptomen natuurlijk.

Als ik het goed begrijp zou dat dan betekenen dat er mogelijk ergens lucht naar binnen wordt gezogen, maar ik snap uit deze beschrijving zo gauw niet waar dat dan zou moeten zitten. Choke eruit halen en testen klinkt in principe eenvoudig voor een onervaren beginner als ik, maar een vacuum testen? Als ik het goed begrijp wordt er dan mogelijk ergens lucht IN gezogen. Hebben jullie wellicht tips voor hacks om dat eenvoudig te testen?

Het moeilijkste dat ik tot nu toe heb gedaan is een radiateur vervangen op een oude motorfiets en bougies vervangen in auto's en scooters. Dus als je zegt van "vacuumlek opsporen ben je nog niet aan toe" is het ook een antwoord :)

Dank voor de adviezen in ieder geval. Waar zouden we zijn zonder internetfora.
 
Je zou de vacuum slang die naar je benzine pomp na moeten kijken op schertjes of een gaatje , makkelijkste in mijn ogen is dan de slang eraf en èèn kant dicht houden en dan aan de andere kant zuigen. Of gelijk vernieuwen slangetje kost ook de hele wereld niet. Als de scooter loopt en je zoekt ergens een vacuum lek , kun je met remmenreiniger op de diverse plekken , bij pakkingen en aansluitingen spuiten. Je merkt dan aan het lopen of je ergens een lek hebt. En misschien is iemand bekend ermee of er een terugslag klep in de pomp zit die weleens defect gaat?
 
Of gelijk vernieuwen slangetje kost ook de hele wereld niet.
Nou, dat dacht ik bij de choke dus ook, als zo'n ding twee tientjes kost who cares. Daarom vroeg ik of ik dan wel een goede had. Maar als ik nog even verder zoek kan dat ook 100-150 euro worden, en dan wordt het wel zonde (hoewel nog steeds absoluut de moeite waard als 'ie daar beter van gaat lopen :) ) en vraag ik me af of die van 2 tientjes dan idd een of andere nepper is.

Maar goed, sowieso, vervangen leer ik minder van, dus ik kan sowieso net zo goed eerst testen.

Dank voor de suggesties verder. Slangetje zal ik kopen, kan geen kwaad. Ik heb weer wat te doen volgend weekend :)
 
Hi all,

Absoluut beginnende sleutelaar hier.

Ik heb een half jaar geleden een Kymco Agility 16+ uit 2014 (kenteken F-634-ZS voor de volledigheid) tweedehands gekocht van een eerste eigenaar.

Die zegt er nooit problemen mee te hebben gehad, maar daar moet bij worden gezegd dat hij altijd warm binnenstond, en nu koud en nat buiten.

ALS hij rijdt rijdt hij fantastisch... Starten=lopen, snelheid keurig snel naar de ca. 55 km/u, geen enkel raar geluid of rare geurtjes, geen haperingen of prutteltjes, alles helemaal keurig.

MAAR... dat geldt alleen als ik er elke dag op rijd! Want laat ik 'm nou een dag of 7 of meer buiten stil laat staan wil hij bijna niet meer starten. Na een hoop starten met trappen en elektrische starter krijg ik 'm tot nu toe wel steeds weer aan de praat. Geef je dan een paar keer gas dan rijdt hij weer dagenlang alsof er totaal geen vuiltje aan de lucht is, ook niet als je daarna een dag hebt waar je 'm regelmatig moet stoppen en weer starten.

Recent versleuteld:
1) Nieuwe koppeling
2) Nieuwe bougie

Zelf gecheckt:
- Olie
- Benzine (zit genoeg in)
- Accuspanning (lijkt prima, en ik heb 'm ook nog niet leeggestart of zo, en ook de verlichting is gewoon meteen volop aan, ook na 10 minuten startproblemen)

Ik kan walthroughs genoeg vinden over het analyseren van startproblemen, maar goed, hij start dus uiteindelijk gewoon en als hij dan loopt loopt hij werkelijk als een zonnetje! Hij krijgt dus benzine en stroom en alles, en nou weet ik het niet meer.

Waar moet ik beginnen met zoeken?! Of waar moet ik de scooterboer naar vragen? Want ik heb 'm al eens weggebracht, maar ja, de scooterboer heeft 'm een week bij zich gehouden maar daar bleef 'ie gewoon starten, en hij zegt "zo heb ik niks om te troubleshooten".

Dank!
Lijkt erop dat je benzine helemaal terugloopt. Idd misschien terugloopklepje stuk. Tank je 95 of 98? Bij 95 gaan die dingetjes snel stuk. €1,- heb je een nieuwe. Goed de pijltjes lezen
 

Attachments

  • benzine_geleider_terugloopklep_kymco_agility_16_origineel_1.jpg
    benzine_geleider_terugloopklep_kymco_agility_16_origineel_1.jpg
    51.1 KB · Views: 1
Zit bij deze scooter de tank onder de voetenplank dan? Want dan heb je wel een pomp, zit deze onder het zadel dan zal er op zwaartekracht gevuld worden.

Ik heb dit ook ooit bij een scooter gehad (met een tank onder het zadel en dus zonder pomp). Vlotter liep leeg /verdampte de benzine uit. Keer aan de slang van het vacuum zuigen, en scooter starte direct na lang stil staan (want er liep dan weer benzine in). Om eerlijk te zijn heb ik het nooit opgelost maar vermoed een slechte pakking rond vlotter. Als je benzine zou terug lopen moet de scooter nog steeds starten met de benzine in je vlotter, dan wordt er vacuum opgebouwd en zou de pomp moeten gaan pompen (als je die hebt) of je benzine kraan worden open getrokken.
 
Zit bij deze scooter de tank onder de voetenplank dan? Want dan heb je wel een pomp, zit deze onder het zadel dan zal er op zwaartekracht gevuld worden.

Ik heb dit ook ooit bij een scooter gehad (met een tank onder het zadel en dus zonder pomp). Vlotter liep leeg /verdampte de benzine uit. Keer aan de slang van het vacuum zuigen, en scooter starte direct na lang stil staan (want er liep dan weer benzine in). Om eerlijk te zijn heb ik het nooit opgelost maar vermoed een slechte pakking rond vlotter. Als je benzine zou terug lopen moet de scooter nog steeds starten met de benzine in je vlotter, dan wordt er vacuum opgebouwd en zou de pomp moeten gaan pompen (als je die hebt) of je benzine kraan worden open getrokken.
Ja bij 16+ zit tank onderin (wie dat ooit bedacht heeft) op zich is het een veel voorkomend probleem bij de 16+
Ik heb bij mijn vorige de pomp naar beneden geplaatst bij de tank, dat hielp op lange afstanden een beetje. Met deze heb ik er eigenlijk nooit problemen mee maar moet na een weekje ook wat langer starten meestal.

Werkt gok ik hetzelfde als je een auto benzinetank leegzuigt. Als er vrije doorloop tot je tank is blijft de benzine lopen (kapot terugloopklepje) dan trekt ie waarschijnlijk ook je vlotter leeg.
 
Last edited:
Ik heb ooit ook eens zo een exemplaar gehad. Daar kwam de monteur aanvankelijk ook niet uit.
Van veel geprobeerd, was eigenlijk de conclusie dat de brandstofpomp de boosdoener was.
Omdat de tank laag zit, moet de benzine worden opgepompt. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een vacuum (van de motor). Als daar een klein lekje zit, en wanneer je na een week weer gaat starten, zou het kunnen dat er niet genoeg benzine komt. Tijdens het rijden is er voldoende "druk".
Probeer eens in die hoek te (laten) zoeken.
Probleem bij mijn Agility was dat ie wel altijd startte, maar geen puf had wanneer ik gas gaf. Iets andere klacht, maar misschien zelfde euvel.
U laatste opmerking " geen puf had wanneer gas gaf" is ook mijn probleem. Heb je dit weten op te lossen? Zo ja, hoe?
Volgens de prof.monteur is er van alles aan gedaan. Nieuwe slangen en terugslagklepje zijn geplaatst. Ik meen ook een nieuwe brandstofpomp (bij de aflevering 2de handsaankoop) Moet het euvel gezocht worden in de caburateur?
Optrekken en onderweg dient zeer rustig gas gegeven te worden, doe ik dit niet dan stort het toerental voir enkele seconden in elkaar.
 
Last edited:
Heb precies hetzelfde probleem gehad.
In eerste instantie dacht ik dat de elektrische choke de oorzaak van het probleem was, dit voorgelegd aan de monteur van de garage maar die gaf aan dat het probleem elders te zoeken was.
Letterlijk alles nagekeken, uit mekaar gehaald, getest en gereinigd. Geen oplossing.
Terug mijn aandacht naar de elektrisch choke, deze kreeg geen spanning, en spanning op de choke brengen gaf geen beweging.
Nieuwe choke besteld en gemonteerd, geen oplossing.

Dan hen ik de oude choke uit mekaar gehaald en er een manuele choke van gemaakt met een versnellingskabel/onderdelen van een fiets ;
probleem opgelost !
Het blokje start met 1 druk op de knop en draait nu perfect.
 
Back
Top