Krukastrekker omhulsel zit vermoedelijk super vast om het brede gedeelte van de krukas

Arian

Ludix
Hey,

ik heb dus de twee carterhelften naar elkaar toe gedrukt door middel van een ''krukastrekker'', ze kwamen goed strak tegen elkaar (moest wel enorm veel kracht geven met het draaien van de moer van een krukastrekker). Na het losdraaien van de lange bout achtig metaal wat om de krukas heen draait, krijg ik het zwarte omhulsel niet meer eruit...
Het gaat om deze type krukastrekker : https://www.zandri.nl/krukas-trekker-m12.html
(maar dan in M10)
Eerst de lange bout op de as (strak) draaien, daarna zwart omhulsen eroverheen, dan met de zwarte grote moer het zwarte omhulsel erin drukken door het draaien van de moer met enorm veel kracht.


Het is een peugeot horizontaal.

Ik heb beetje tikken/ slaan met een hamer geprobeerd, verwarmt em proberen los te pakken met een waterpomptang, de andere kant van de krukas tikken met een (kunststof) hamer. Hij wilt wel met de as meedraaien, maar zelf niet. Geen teken van beweging of iets dergelijks. Ik weet het echt niet meer, ik heb het met zo veel kracht en nog wat geprobeerd.
Denk ik vandaag klaar te zijn met de montage van mijn blok gebeurt er dit :(.

Hier een aantal fotos van de omhulsel en de krukas:
Hij zit waarschijnlijk om het dikkere gedeelte.

IMG_3866.jpgIMG_3873.jpgIMG_3875.jpgIMG_3878.jpg

Kan iemand me helpen met dit probleem alsjeblieft?

:confused:
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Solution
Dat is dan wel een slechte trekker voor zoveel geld.

Gebruik zelf eentje van kiesler.. En daar is alles prima mee gemonteerd geweest. Zelfs op peugeot horizontaal.

De trekker zit denk ik nou ijzer op ijzer..

Zou in de holle binnenkant vol met PTFE spray blubberen zodat het lekker kan glijden binnen in..

Dan kan je proberen om hem rondom los te tikken..

Anders wellicht een brander dat bus ding verhitten en hopen dat die meer speling geeft en dan eraf kan kloppen.


Of met dit ding de krukas voor de veiligheid weer eruit persen:

cartertrekker-buzzetti-scooters-50cc-70cc-180cc.jpg

En dan hopen dat die trekker bus makkelijker los komt.. Lijkt me wel de veiligste manier..
En dan opnieuw de...
Dat is dan wel een slechte trekker voor zoveel geld.

Gebruik zelf eentje van kiesler.. En daar is alles prima mee gemonteerd geweest. Zelfs op peugeot horizontaal.

De trekker zit denk ik nou ijzer op ijzer..

Zou in de holle binnenkant vol met PTFE spray blubberen zodat het lekker kan glijden binnen in..

Dan kan je proberen om hem rondom los te tikken..

Anders wellicht een brander dat bus ding verhitten en hopen dat die meer speling geeft en dan eraf kan kloppen.


Of met dit ding de krukas voor de veiligheid weer eruit persen:

cartertrekker-buzzetti-scooters-50cc-70cc-180cc.jpg

En dan hopen dat die trekker bus makkelijker los komt.. Lijkt me wel de veiligste manier..
En dan opnieuw de krukas weer installeren als die los is en je er weer installie materiaal ervoor hebt.


Deze gebruik ik zelf:


iu


Dit is overigens mijn ludix blok:

 
Last edited:
Solution
Dat is dan wel een slechte trekker voor zoveel geld.

Gebruik zelf eentje van kiesler.. En daar is alles prima mee gemonteerd geweest. Zelfs op peugeot horizontaal.

De trekker zit denk ik nou ijzer op ijzer..

Zou in de holle binnenkant vol met PTFE spray blubberen zodat het lekker kan glijden binnen in..

Dan kan je proberen om hem rondom los te tikken..

Anders wellicht een brander dat bus ding verhitten en hopen dat die meer speling geeft en dan eraf kan kloppen.


Of met dit ding de krukas voor de veiligheid weer eruit persen:

cartertrekker-buzzetti-scooters-50cc-70cc-180cc.jpg

En dan hopen dat die trekker bus makkelijker los komt.. Lijkt me wel de veiligste manier..
En dan opnieuw de krukas weer installeren als die los is en je er weer installie materiaal ervoor hebt.


Deze gebruik ik zelf:


iu


Dit is overigens mijn ludix blok:



Bedankt voor je hulp!

Ik heb inmiddels de krukas eruit getikt en de carter uit elkaar gehaald, en dan weer opnieuw erin. Ik probeerde de krukastrekker te gebruiken met eerst een grote bout dop, dan de koker en dan de rest maar helaas was de schroefdaad in het begin klote, waarschijnlijk door dat slaan van het uithalen van de krukas...
Dus heb ik met een blok hout boven de andere carterhelft de carters naar elkaar toe geslagen, was nog echt een klein gaatje en dat weten te dichten na het installeren van de boutjes. Oke dat is dus prima.
Voor de schroefdraad heb ik dus ook 1 moer die het wel daarop doet, bewaren die moer dus.


Maar.... nu wil ik mijn krukas centreren omdat die wel stroef loopt. Ik heb geprobeerd te dikken (niet direct op de krukas zelf). Best wat flinke tikken, hij is ietsjeeee verholpen maar hij wilt niet soepeler gaan.

Zou ik hiervoor de carterhelft trekker kunnen gebruiken?
Ik neem aan dat hij de krukas als het ware ''drukt''. Zou ik dan hem een klein klein beetje in kunnen drukken zodat die hopelijk center staat? Is dat een optie met die tool. Echt maar een klein beetje, minimaal, niet dat de carter opeens splits.
Moet ik hiervoor de boutjes eerst demonteren voordat ik dit ga doen?

En waar heb je jouw krukastrekker vandaan? Ik probeerde al de logo en website wat daar op staat op te zoeken, maar ik kan daar niets vinden.

Ik zie je reactie graag tegemoet!
:)
 
Iemand anders die het wellicht weet of ik met een carterhelft trekker de krukas een beetje kan centreren? Hij loopt op dit moment niet soepel.
Eerst carters verwarmen dan de tool gebruiken (https://www.scooterdiscounter.nl/cartertrekker-buzetti-universeel.html) ?

Ik heb er vloeibare pakking op.
Post automatically merged:

Ik zal een nieuwe topic aanmaken aangezien ik een nieuwe vraag stel en ik denk dat dit niet de bedoeling is.
 
Last edited:
Nieuwe lagers gebruikt? Nee zeker? Verder als ik je verhaal een beetje lees heb je de lagers als het ware te ver op de krukas gedrukt door de grote kracht die je hebt moeten zetten volgens je verhaal. Ben zelf persoonlijk sowieso geen voorstander van een krukas op deze manier monteren, maar dat zeggen mensen ook ongetwijfeld over mijn manier. Dus zou het uit elkaar trekken en je krukas in de vriezer voor mininaal 24uur en dan nog eens proberen
 
Ik heb zelf niks hoeven te slaan voor het centreren van de krukas.. Zat meteen direct goed erin.

Doe zelf liever de carters verhitten en dan de lagers erin..

En dan de krukas door de lager heen trekken.. Zodat je de krukas in het carter trekt.

En dan doe ik dat niet helemaal maar laat ik 2mm over open..

En dan via de ontstekingskant dat kleine carter er tegen aan.. Je merkt vanzelf wanneer die stopt... En dan zet je hem weer op de vario kant en trek je het blok helemaal dicht. Dan kunnen de carterbouten erin. En dan hoef je misschien maar 2 a 3mm je krukas wat te centreren, en als die in het midden zit.. (neem ik de hart afstand van de smalend en beweeg ik die recht naar boven en beneden..

Als die naad van het carter precies in het hart staat zal die krukas in het midden moeten zitten.

Loopt die vrij dan ben je klaar.

Nieuwe keerringen kan de krukas minder soepel draaien.. (als je de binnen kant wat vet smeert in beide keerringen en monteerd zal bij de eerste loop de krukas vanzelf weer losser gaan draaien.

Krukas keering moet 6mm diep, ontsteking moet 17mm diep)
 
àls je al op een draadeind (van een krukas helemaal) moet gaan slaan, draai dan de (of een) bijpassende moer erop. die ondersteunt hem dan tegen stuiken. grove draad kan je met een zaagblaadje en heel veel geduld weer iets opsnijden. (vraag me hoe ik dat geleerd heb)
 
Iemand anders die het wellicht weet of ik met een carterhelft trekker de krukas een beetje kan centreren? Hij loopt op dit moment niet soepel.
Eerst carters verwarmen dan de tool gebruiken (https://www.scooterdiscounter.nl/cartertrekker-buzetti-universeel.html) ?

Ik heb er vloeibare pakking op.
Post automatically merged:

Ik zal een nieuwe topic aanmaken aangezien ik een nieuwe vraag stel en ik denk dat dit niet de bedoeling is.


Carters moeten vaste pakking hebben en cilinder , membraan en vertanding ook.

Peugeot gebruikt daarvoor geen vloeibare pakking, dus raad je dat ook aan niet te doen.
Post automatically merged:

als je iets met een hamer moet gaan maken ... dan deugt t niet.
Ligt eraan wat voor hamer, sommige gebruiken een vuist.. En het ligt er ook net aan hoe je er zelf mee omgaat. Of je met beleid kan werken of er agressie in het spel is.
 
Nieuwe lagers gebruikt? Nee zeker? Verder als ik je verhaal een beetje lees heb je de lagers als het ware te ver op de krukas gedrukt door de grote kracht die je hebt moeten zetten volgens je verhaal. Ben zelf persoonlijk sowieso geen voorstander van een krukas op deze manier monteren, maar dat zeggen mensen ook ongetwijfeld over mijn manier. Dus zou het uit elkaar trekken en je krukas in de vriezer voor mininaal 24uur en dan nog eens proberen

Hey, ja nieuwe lagers, ze kwamen recht erop, lagers uit de vriezer en carter verhit. (Zie foto)

IMG_3841.jpg

Ik heb zelf niks hoeven te slaan voor het centreren van de krukas.. Zat meteen direct goed erin.

Doe zelf liever de carters verhitten en dan de lagers erin..

En dan de krukas door de lager heen trekken.. Zodat je de krukas in het carter trekt.

En dan doe ik dat niet helemaal maar laat ik 2mm over open..

En dan via de ontstekingskant dat kleine carter er tegen aan.. Je merkt vanzelf wanneer die stopt... En dan zet je hem weer op de vario kant en trek je het blok helemaal dicht. Dan kunnen de carterbouten erin. En dan hoef je misschien maar 2 a 3mm je krukas wat te centreren, en als die in het midden zit.. (neem ik de hart afstand van de smalend en beweeg ik die recht naar boven en beneden..

Als die naad van het carter precies in het hart staat zal die krukas in het midden moeten zitten.

Loopt die vrij dan ben je klaar.

Nieuwe keerringen kan de krukas minder soepel draaien.. (als je de binnen kant wat vet smeert in beide keerringen en monteerd zal bij de eerste loop de krukas vanzelf weer losser gaan draaien.

Krukas keering moet 6mm diep, ontsteking moet 17mm diep)

Ik denk dat ik geen krukastrekker meer kan gebruiken omdat mijn schroef aan de vario kant een beetje anders is geworden, nu past er alleen 1 specifiek moertje en die heb ik bewaard. (Heb al samen met iemand geprobeerd schroefdraad de fixen, dmv van een draper set / snij etc maar met weinig success).
Is een starttandiel ook noodzakelijk (zie foto)? Mijn elektrisch start deed het nooit, maar is het wel belangrijk om deze er toch in te hebben? Want hij past er niet helemaal lekker meer op.Screenshot_3.png


Ik heb ook eigenlijk blijkbaar geen krukastrekker maar blijkbaar drukt het de carters samen. Ik kan niet uitvogelen hoe ik met maar een paar dingen de krukas kan trekken met die tool van zandri.


Ik heb wel de (nieuwe) keerringen in gedaan. Denk dat de dieptes ervan geschat wel goed zitten aan beide kanten. Alleen heb ik ze zonder olie of vet gemonteerd, dus droog.

Ik heb een aantal fotos van mijn krukas in mijn blok.
(Het lijkt alsof er aan de voorzijde geen pakking op zit, maar het stook een beetje uit dus had ik dat met de vingers weggehaald.)

IMG_3938.jpgIMG_3939.jpgIMG_3948.jpgAls Als ik het me goed kan herinneren, leek mijn originele krukas (toen ik de cilinder demonteerde) ook iets aan de rechter wang ietsje meer ruimte te hebben. Hier heb ik nog wat fotos van gevonden.

IMG_3950.jpgIMG_3949.jpgOude originele krukas.


Wat is het gevolg eigenlijk als je een blok hebt met een krukas die niet perfect center staat? Krachtverlies? Wat meer slijtage, nadeliger voor de lagers? (Niet dat ik een niet-gecenterde krukas wil..)
 
Last edited:
Start tandwiel moet je wel terug plaatsen, deze word opgesloten door de vario / vario buis en half poelie..

Zonder dat tandwiel zal alles niet aan te draaien zijn op de krukas en loopt het kapot.


Krukas met schade had je nooit erin mogen zetten.. Doel van revisie is een werkende nieuwe krukas erin te zetten.. Die van jou is feitelijk al kapot erin gezet.


Krukas die niet gecentreerd staat kan problemen opleveren met de zuiger in de cilinder.

De drijfstang staat wat uit het midden en zal de zuiger meer tegen de wand drukken die dichterbij de drijfstang zit..

Kan trillen, loop sporen en krassen aan de wand en zuiger geven.. Blok loopt niet mooi en alle zuigers raken beschadigd.

En de drijfstang kan onder stress komen te staan dat ook het big-end harder gaat slijten en je laten dus een drijfstanf hebt met teveel zijwaardse speling.
 
Last edited:
Start tandwiel moet je wel terug plaatsen, deze word opgesloten door de vario / vario buis en half poelie..

Zonder dat tandwiel zal alles niet aan te draaien zijn op de krukas en loopt het kapot.


Krukas met schade had je nooit erin mogen zetten.. Doel van revisie is een werkende nieuwe krukas erin te zetten.. Die van jou is feitelijk al kapot erin gezet.


Krukas die niet gecentreerd staat kan problemen opleveren met de zuiger in de cilinder.

De drijfstang staat wat uit het midden en zal de zuiger meer tegen de wand drukken die dichterbij de drijfstang zit..

Kan trillen, loop sporen en krassen aan de wand en zuiger geven.. Blok loopt niet mooi en alle zuigers raken beschadigd.

En de drijfstang kan onder stress komen te staan dat ook het big-end harder gaat slijten en je laten dus een drijfstanf hebt met teveel zijwaardse speling.

Oei oei oeii....:rolleyes:
Dan moet ik maar een nieuwe krukas kopen en wel een juiste krukastrekker.

Nog iets anders waar ik op moet letten bij het monteren van de krukas + lagers?
Weten jullie ook hoeveel het kost om lagers en een krukas in te zetten door een garage? Ik weet in ieder geval dat xxl scooter hier in arnhem het niet doet (bij een peugeot horizontaal)...

Iemand een aanbeveling welk krukas ik kan nemen voor mijn setup / peugeot horizontaal?
Ik haal ook wel nieuwe lagers + keerringen. Zijn c3 lagers oke? Ik had c4 voorheen besteld.
Liefst van kparts.

Wat is nog meer aanbevolen voor de installatie van de krukas, los van het voor de hand liggende.
- Mallosi MHR rep 70cc
- Yasuni R Kevlar
- 19mm Carburateur
- Mallossi delta clutch system (weet nog niet hoe ik deze zal afstellen)
- Polini variator kit (weet ook nog niet wat hiervan de waardes zullen zijn)

Hoe is de ''Krukas Doppler S1R Peugeot Horizontaal 50cc 2 Takt'' ?Screenshot_4.pngHij ziet wel vrijwel identiek als die ik had, kparts geeft aan voor hoegtoerige is de endurance aanbevolen, niet voor mij het geval neem ik aan?

Ik had een krukas van TOP RACING / Jasil, die is dus niet meer goed door dat schroefdraad :confused:
IMG_3868.jpgIMG_3209.jpgVoor

Na
IMG_3885.jpgIMG_3883.jpg


Wat ik deed is > Carterhelft goed verwarmen (heet) > lager uit de vriezer en deze erin laten vallen (wel recht natuurlijk) > hetzelfde voor de andere helft > daarna krukas in de vriezer, en de kleine carterhelft (ontsteking kant) goed heet verwarmen, daarna de krukas in laten vallen op de lager, vanuit de binnenzijde > krukas loopt soepel > Dan pakking erop, en de grote carterhelft goed verwarmen > nu met de kleine carterhelft met de krukas op de andere helft, hij zal nog een gat hebben van ~6mm (?).

Hier probeerde ik de helften op elkaar te drukken met de zogenaamde krukas trekker van zandri maar dat ging dus mis, verkeerd gereedschap. Daarna door het slaan met een kunstof hamer op de as, schroef plat geslagen.
Dat terzijde.
Is dat een beetje prima zo? Nu zou ik dan kunnen trekken als het ware met een daadwerkelijke krukastrekker.

Hebben jullie aanbevelingen van een goede krukastrekker / website waar ik die kan gaan halen
 
Last edited:
Carters moeten vaste pakking hebben en cilinder , membraan en vertanding ook.

Peugeot gebruikt daarvoor geen vloeibare pakking, dus raad je dat ook aan niet te doen.
Post automatically merged:


Ligt eraan wat voor hamer, sommige gebruiken een vuist.. En het ligt er ook net aan hoe je er zelf mee omgaat. Of je met beleid kan werken of er agressie in het spel is.
beleid...... das pas na je 35ste hahahhahahahhaha
Post automatically merged:

en ook TS... dit hoort bij t leerproces.. niet dat t fraai is of.. maar je leert er wel HEEL veel van!
zo hebben wij t ook moeten leren en hebben daarom ook veelste dure tools in de kist liggen.
verder...onderzoek voor je gaat beunen... trek ff een avondje uit hier op t forum/jewtube..daar leer je zo enorm veel van... vooral hoe t NIET moet... MAAR!!das ook goude info!

die krukas kan je wel weggooien.. dat gaat nooit meer goedkomen. (ook niet proberen want je rijdt de hele zooi de poep in)

suc6 man !
 
Last edited:
Krukastrekker van kiesler.de is nergens meer te koop, en website is ook opgeheven.

Misschien dat je voor de ali kloon kan gaan:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004778874557.html?spm=a2g0o.ppclist.product.6.43a8QB1SQB1Sv6&pdp_npi=2%40dis%21EUR%21€%2073.01%21€%2029.21%21%21%21%21%21%40211b446416816898808702010e7255%2112000030452561983%21btf&_t=pvid%3A65785ead-6977-492a-8aff-a6ba70564843&afTraceInfo=1005004778874557__pc__pcBridgePPC__xxxxxx__1681689881&gatewayAdapt=glo2nld


Ik heb zelf geen lagers nog krukas in de vriezer gelegd. Wil er namelijk geen vocht of condens aan de onderdelen hebben.

Een goede brander die capaciteit kan leveren heb je veel meer aan.

Met een gebogen punt tang kan je het lager prima in de binnenkant oppakken en in het gat laten zakken.

Ik heb de merk tekens die op de rand van het lager zitten naar de buitenkan wijzen voor beiden kant.

Dan een kwestie van het lager recht erin leggen.. Als het carter goed heet is zal die zo erin moeten ploppen.

Blijft die hangen dan heb je pech.. En dan niet meteen in paniek modus schieten..

Je kan dan alsnog het lager erin tikken als je de juiste tools heb. (of onder een garage pers leggen als je de carters haaks eronder kan krijgen.)

Eerste geprobeerd met een as / pen van iets en de 6 kant (wat op een moer lijkt) op de buitenste rand van het lager gezet waar die omhoog stond.

En daar een tik op de pen gegeven. (zorgen dat je pen daar niet vanaf schiet of loopt) En dan zoek je steeds de kant op waar dit op het hoogste punt eruit steek. (je kan ook een tool gebruiken die over het hele lager valt.

Zoiets als dit:
montageset-lager-keerring.jpg


Had zelf niet even iets snel liggen.. Voor die ene keer dat ding van de krukas trekker erop gezet en daar een tik op gegeven.

Maar dan is het moeilijkste eigenlijk al gedaan..

Pak je een spuitbus PTFE spray en spuit je het oppervlak waar het lager over schruif een beetje in.

Je steekt de krukas door het lager totdat je met de hand niet kan.. En dan zet je de krukas trekker erop.

Met 1 steek sleutel hou je de draadstang vast. Met de andere sleutel draai je de moer rechts om.. Je merkt bij het draaien dat de krukas met beetjes verder het lager in komt.

Je moet dan even goed opletten dat je de drijfstang goed in het gat houd waar de cilinder op komt (en dat die niet in het gat van het membraan blijft hangen.

En dan trek je de krukas in maar hou je nog 2 mm speling over.


De geleidepinnen in het kleine carter. En dan carterpakking even in olieen, zodat die volgende keer niet aan je carter blijft plakken.

Spuit je de andere kant een beetje ptfe spray erop. Dan het klein carter erop schuiven. (deze gaat wel wat lastiger omdat die wilt gaan kantelen.

krukas trekker op de kant van de ontsteking zetten.. En dan begin je weer te draaien.. Totdat je merkt dat die zwaar loopt en niet verder wilt.
(dan zit die namelijk als in de kleine carter)

Heb je nog een klein spleetje over.. Dan trekker weer op vario kant.. En dan trek je hem verder aan totdat die ding zit.

trekker eraf.. Blokbouten erin draaien.. En dan krukas checken of dat die in het midden zit..

Zit die te ver bij de vario kant.. Zet je de krukas trekker op de ontstekings kant.. En dan trek je hem die 2mm terug totdat die goed in het midden staat.

En als het goed is zal de krukas dan al zonder keerringen soepel moeten draaien..

(smeer je wat lager vet in de binnen kant van de krukas keerringen en beetje aan de buiten rand ..

En dan met een buis van (bijvoorbeeld een oud fiets zadel) rustig de keeringen (met een bank hamer ) (nee geen vuist)

Beetje voor beetje rustig recht mogelijk naar beneden tikken..
(wel om de tijd even nameten met een schuifmaat of je de juiste diepte hebt bereikt.

Rest is appeltje eitje.
Post automatically merged:

beleid...... das pas na je 35ste hahahhahahahhaha
Post automatically merged:

en ook TS... dit hoort bij t leerproces.. niet dat t fraai is of.. maar je leert er wel HEEL veel van!
zo hebben wij t ook moeten leren en hebben daarom ook veelste dure tools in de kist liggen.
verder...onderzoek voor je gaat beunen... trek ff een avondje uit hier op t forum/jewtube..daar leer je zo enorm veel van... vooral hoe t NIET moet... MAAR!!das ook goude info!

die krukas kan je wel weggooien.. dat gaat nooit meer goedkomen. (ook niet proberen want je rijdt de hele zooi de poep in)

suc6 man !


Mijn advies is vooral doe alles stapje voor stapje.. Neem de tijd en overhaast je niks.. Ga goed met je materiaal en onderdelen om en denk logisch na.

Belangrijkste blijft: goed gereedschap is het halve werk.

En bij de meeste blokken: Als er een vaste pakking ergens tussen heeft gezeten, plaats er daar dan ook weer 1 terug.. En ga dan niet met vloeibare pakking aanmodderen. Soms heb je wel eens vloeibare pakking nodig, maar dat is bijna vrijwel niet (zeker niet bij peugeot)

Ik gebruik zelf de dure originele peugeot pakkingen als het om duurdere spullen gaat.

Gaat er tijdelijk een goedkope TNT brol cilinder op, dan ook maar een pakking van 2 euro.

Originele cilinder gaat er een originele duurdere pakking op.

Tussen de carters zoiezo altijd de duurdere pakking (als je die bijna nooit meer gaat open maken)

Vertanding liefst ook origineel.. Heb met de goedkopere vaak al olie lekkages alleen al bij de eerste montage..
 
Last edited:
Krukastrekker van kiesler.de is nergens meer te koop, en website is ook opgeheven.

Misschien dat je voor de ali kloon kan gaan:

https://nl.aliexpress.com/item/1005004778874557.html?spm=a2g0o.ppclist.product.6.43a8QB1SQB1Sv6&pdp_npi=2%40dis%21EUR%21€%2073.01%21€%2029.21%21%21%21%21%21%40211b446416816898808702010e7255%2112000030452561983%21btf&_t=pvid%3A65785ead-6977-492a-8aff-a6ba70564843&afTraceInfo=1005004778874557__pc__pcBridgePPC__xxxxxx__1681689881&gatewayAdapt=glo2nld


Ik heb zelf geen lagers nog krukas in de vriezer gelegd. Wil er namelijk geen vocht of condens aan de onderdelen hebben.

Een goede brander die capaciteit kan leveren heb je veel meer aan.

Met een gebogen punt tang kan je het lager prima in de binnenkant oppakken en in het gat laten zakken.

Ik heb de merk tekens die op de rand van het lager zitten naar de buitenkan wijzen voor beiden kant.

Dan een kwestie van het lager recht erin leggen.. Als het carter goed heet is zal die zo erin moeten ploppen.

Blijft die hangen dan heb je pech.. En dan niet meteen in paniek modus schieten..

Je kan dan alsnog het lager erin tikken als je de juiste tools heb. (of onder een garage pers leggen als je de carters haaks eronder kan krijgen.)

Eerste geprobeerd met een as / pen van iets en de 6 kant (wat op een moer lijkt) op de buitenste rand van het lager gezet waar die omhoog stond.

En daar een tik op de pen gegeven. (zorgen dat je pen daar niet vanaf schiet of loopt) En dan zoek je steeds de kant op waar dit op het hoogste punt eruit steek. (je kan ook een tool gebruiken die over het hele lager valt.

Zoiets als dit:
montageset-lager-keerring.jpg


Had zelf niet even iets snel liggen.. Voor die ene keer dat ding van de krukas trekker erop gezet en daar een tik op gegeven.

Maar dan is het moeilijkste eigenlijk al gedaan..

Pak je een spuitbus PTFE spray en spuit je het oppervlak waar het lager over schruif een beetje in.

Je steekt de krukas door het lager totdat je met de hand niet kan.. En dan zet je de krukas trekker erop.

Met 1 steek sleutel hou je de draadstang vast. Met de andere sleutel draai je de moer rechts om.. Je merkt bij het draaien dat de krukas met beetjes verder het lager in komt.

Je moet dan even goed opletten dat je de drijfstang goed in het gat houd waar de cilinder op komt (en dat die niet in het gat van het membraan blijft hangen.

En dan trek je de krukas in maar hou je nog 2 mm speling over.


De geleidepinnen in het kleine carter. En dan carterpakking even in olieen, zodat die volgende keer niet aan je carter blijft plakken.

Spuit je de andere kant een beetje ptfe spray erop. Dan het klein carter erop schuiven. (deze gaat wel wat lastiger omdat die wilt gaan kantelen.

krukas trekker op de kant van de ontsteking zetten.. En dan begin je weer te draaien.. Totdat je merkt dat die zwaar loopt en niet verder wilt.
(dan zit die namelijk als in de kleine carter)

Heb je nog een klein spleetje over.. Dan trekker weer op vario kant.. En dan trek je hem verder aan totdat die ding zit.

trekker eraf.. Blokbouten erin draaien.. En dan krukas checken of dat die in het midden zit..

Zit die te ver bij de vario kant.. Zet je de krukas trekker op de ontstekings kant.. En dan trek je hem die 2mm terug totdat die goed in het midden staat.

En als het goed is zal de krukas dan al zonder keerringen soepel moeten draaien..

(smeer je wat lager vet in de binnen kant van de krukas keerringen en beetje aan de buiten rand ..

En dan met een buis van (bijvoorbeeld een oud fiets zadel) rustig de keeringen (met een bank hamer ) (nee geen vuist)

Beetje voor beetje rustig recht mogelijk naar beneden tikken..
(wel om de tijd even nameten met een schuifmaat of je de juiste diepte hebt bereikt.

Rest is appeltje eitje.
Post automatically merged:




Mijn advies is vooral doe alles stapje voor stapje.. Neem de tijd en overhaast je niks.. Ga goed met je materiaal en onderdelen om en denk logisch na.

Belangrijkste blijft: goed gereedschap is het halve werk.

En bij de meeste blokken: Als er een vaste pakking ergens tussen heeft gezeten, plaats er daar dan ook weer 1 terug.. En ga dan niet met vloeibare pakking aanmodderen. Soms heb je wel eens vloeibare pakking nodig, maar dat is bijna vrijwel niet (zeker niet bij peugeot)

Ik gebruik zelf de dure originele peugeot pakkingen als het om duurdere spullen gaat.

Gaat er tijdelijk een goedkope TNT brol cilinder op, dan ook maar een pakking van 2 euro.

Originele cilinder gaat er een originele duurdere pakking op.

Tussen de carters zoiezo altijd de duurdere pakking (als je die bijna nooit meer gaat open maken)

Vertanding liefst ook origineel.. Heb met de goedkopere vaak al olie lekkages alleen al bij de eerste montage..

Dankjewel voor je uitgebreid bericht.
Ik heb een heteluchtpistool die tot 550 - 660 graden celsius kan. Carter wordt aardig heet.

Ik heb dan inderdaad een juiste krukastrekker nodig. Ik zie dat die van aliexpress adapters heeft, dus die zou dan moeten passen op een krukas van peugeot horizontaal. Of eentje van Buzetti krukas installatie. Die gebruikt WBTunging.

Wat bedoel je precies met het overhouden van 2mm?
Is je stappenplan eigenlijk zoals in deze video? :

Ook heb ik deze video bekeken :
En deze :

Zoals ik het hoor van jou en op de video, zou het met de krukastrekker wel makkelijk(er) zijn.

De tip met vaste pakking is erg waardevol, heb gelijk ook originele pakkingen besteld.
Ik hoop echt dat het deze keer wel goed gaat, ik heb echt te veel geld verspild, een nieuwe krukas en een goede krukastrekker en aantal kleine dingentjes. En vooral veel geduld...

Ik haal ook een Doppler S1R Krukas met SKF C4 High quality lagers + keerringen.
en Naaldlager Stage6 High quality zilverkooi.

Dankjewel voor je tips
 
Last edited:
Carters leeg aanleveren.
Krukas en lagers ook.

Ik schat 30 tot 50 euro voor montage incl. Centreren.

Vroeger was t ca 25 euro.

Je kan de lagers met een trekker zo in het blok trekken.
Krukas in de vriezer.
Beide blokdelen incl. Lagers goed tegelijk verhitten.
Pakking op grote deel.
Krukas schuift er zo in.
Duwt kleine deel carter zo flats met de hand over de krukas heen en tegen het grote deel aan.
Appeltje eitje.

Krukas eventueel in een afgesloten zak in de vriezer.

Ik zou zorgen voor een papieren carterpakking.

Weet je zeker dat het goed zit.

Los daarvan, volgens mij kan je bij een specialistisch bedrijf dat schroefdraad wel nog laten fixen.
 
Carters leeg aanleveren.
Krukas en lagers ook.

Ik schat 30 tot 50 euro voor montage incl. Centreren.

Vroeger was t ca 25 euro.

Je kan de lagers met een trekker zo in het blok trekken.
Krukas in de vriezer.
Beide blokdelen incl. Lagers goed tegelijk verhitten.
Pakking op grote deel.
Krukas schuift er zo in.
Duwt kleine deel carter zo flats met de hand over de krukas heen en tegen het grote deel aan.
Appeltje eitje.

Krukas eventueel in een afgesloten zak in de vriezer.

Ik zou zorgen voor een papieren carterpakking.

Weet je zeker dat het goed zit.

Los daarvan, volgens mij kan je bij een specialistisch bedrijf dat schroefdraad wel nog laten fixen.

Dankjewel, ik zal het eens navragen.
 
Dankjewel voor je uitgebreid bericht.
Ik heb een heteluchtpistool die tot 550 - 660 graden celsius kan. Carter wordt aardig heet.

Ik heb dan inderdaad een juiste krukastrekker nodig. Ik zie dat die van aliexpress adapters heeft, dus die zou dan moeten passen op een krukas van peugeot horizontaal. Of eentje van Buzetti krukas installatie. Die gebruikt WBTunging.

Wat bedoel je precies met het overhouden van 2mm?
Is je stappenplan eigenlijk zoals in deze video? :

Ook heb ik deze video bekeken :
En deze :

Zoals ik het hoor van jou en op de video, zou het met de krukastrekker wel makkelijk(er) zijn.

De tip met vaste pakking is erg waardevol, heb gelijk ook originele pakkingen besteld.
Ik hoop echt dat het deze keer wel goed gaat, ik heb echt te veel geld verspild, een nieuwe krukas en een goede krukastrekker en aantal kleine dingentjes. En vooral veel geduld...

Ik haal ook een Doppler S1R Krukas met SKF C4 High quality lagers + keerringen.
en Naaldlager Stage6 High quality zilverkooi.

Dankjewel voor je tips

C3 lagers is meer als voldoende. C4 hebben teveel speling.
Post automatically merged:

@eurokit ik leg de krukas in de vriezer, niet de lagers. Maar ieder zijn manier

Krukas in de vriezer is niet nodig als je zo`n trekker hebt en PTFE spray.. Die spray is niet noodzakelijk (zonder gaat ook wel, alleen dan met wat vreemde geluidjes erbij) met PTFE gaat het alleen maar makkelijker.



En voor de gene die de krukas willen plaatsen, je kan altijd bij mij een afspraak maken.. Dan komen we wel eruit.

Recent nog een peugeot horizontaal gedaan.. (en daarvoor nog het blok van me speedfight 3..) denk niet waarom het een derde keer niet zal lukken.
 
C3 lagers is meer als voldoende. C4 hebben teveel speling.
Post automatically merged:



Krukas in de vriezer is niet nodig als je zo`n trekker hebt en PTFE spray.. Die spray is niet noodzakelijk (zonder gaat ook wel, alleen dan met wat vreemde geluidjes erbij) met PTFE gaat het alleen maar makkelijker.



En voor de gene die de krukas willen plaatsen, je kan altijd bij mij een afspraak maken.. Dan komen we wel eruit.

Recent nog een peugeot horizontaal gedaan.. (en daarvoor nog het blok van me speedfight 3..) denk niet waarom het een derde keer niet zal lukken.

Top, dan bestel ik C3 lagers en een S1R Doppler met een naaldlager van Stage6.
Heb ook allerlei nieuwe originele pakkingen.
(Ben benieuwd of de kwaliteit van de Top racing Jasil krukas (180€ op scooter-center.com) hetzelfde zou zijn als die van de S1R)

Ik heb al 2 scootergarages benaderd maar ze doen het beiden niet voor een 2takt.
1681761186718.png


Zou ik met je verder kunnen praten over een afspraak en dergelijke€?

Ik bespaar liever die 100+ euros door het halen van een krukastrekker, mijn carterhelfttrekker zou ik dan ook retour kunnen doen.

Ik hoor het graag van je! :)
 
Last edited:
Back
Top