Joël said:
Niet zozeer kosten, wel verkrijgbaarheid. Ik had het liever in S275 of S355 gemaakt, maar dat was een stuk lastiger te krijgen. Aangezien ik wel uitgegaan was 235 n/mm^2 was het frame voldoende sterk.
hoe heb je het eigenlijk berekend? Doel voornamelijk op het vermogen wat het blok afgeeft.
Het is van veel factoren afhankelijk en iig voor mij geen doen om +/- 25 pk op het achterwiel om te rekenen / zetten in een bepaalde berekening zodat je weet dat je constructie goed is.
Je kan berekenen hoeveel nm er op je frame komt te staan. Maar ik zou dat persoonlijk alleen kunnen berekenen als je het frame stil laat staan. Beetje krom uit gelegt.... het frame aan de voorkant vast zetten en er een bepaald aantal NM aan de achterkant tegen aan zetten.
Maar je frame rolt.... dus hoe heb je dat bepaald?
Je zal dan om het perfect te krijgen je vermogen , grip , gewicht van het ding en van jou , roterende massa van je voorwiel , wrijving , etc , allemaal op een rij moeten zetten.
Je voorwiel/frame wil ook nog eens omhoog komen.
Je hebt de lengte om dit zoveel mogelijk te voorkomen ( geen wheelies )... dus op dat punt komt er ook nog eens onwijs veel kracht te staan.
Ik heb me er verder nooit in verdiept omdat ik weinig tijd en zin had. Ik ben meer iemand van testen en op gevoel af gaan of het lichter kan. 9 van de 10x dus gewoon te zwaar :X
Ik vraag dit echt uit intresse. niet dat ik in je twijfel ofzo hoor