This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Jongens heb ff advies nodig

70ccAerox

Well-Known Member
Ik kreeg begin 2001 een scooterongeluk die scooter werd in beslag genomen. De scooter kreeg ik dit jaar rond maart terug. Dus na 2 jaar. Me scooter was best wel erg beschadigd.
Ik heb deze scooter opgeknapt nieuwe voorvork op enz enz. Alles was perfect aan de scooter. Toen heb ik deze te koop gezet op marktplaats. Er waren veel geintereseerden. Ik heb deze scooter ongeveer 1.5 maand terug aan een jongen verkocht in zuid holland. De vader van de jongen heeft erop gereden en de jongen zelf ook een aantal keer. Ze vonden het gewoon helemaal goed. De scooter was ook gewoon helemaal goed. Het enigste was dat de orginele km teller er niet opzat en de accu deksel (aerox). Deze zou ik opsturen. De accudeksel is al onderweg alleen de km teller is kapot! Hij werkt niet meer.

Nu net krijg ik een telefoontje met het verhaal dat me voorvork krom is! En dat ik niet heb vermeld dat de scooter schade heeft gehad. Het zou wel de frame kunnen zijn die een flinke klap heeft opgelopen tijdens het ongeluk in 2001. Die vader van die gozer dreigt me nu net met een telefoontje. Ik moet de frame betalen anders hoor ik het wel van zijn advocaat!

Kan ik nu echt aangeklaagd worden? En wie zit er hier fout denken jullie...

jongens reageer ff want voel me nu echt ZWAAR klote

Als ze beiden erop hebben gereden lijkt het me garantie tot aan de deur? Ze vonden het goed rijden en hebben hem gekocht. Het lijkt me dat na een aantal testritjes dat wel moet opvallen.

IMO proberen ze gewoon geld uit je te halen zodat zij geen kosten hoeven te maken.

edit:/ Wat zeggen je ouders ervan ?

Ja volgens mij ook... als je iets 2de hands hebt gekocht, en niks hebt getekend of iets kunnen ze je niks maken .. dat is het risico daarmee..

Me ouders zijn nog niet thuis maar ik ga het straks met ze bespreken.

Ik wilde ze zelf nog helpen om de (mogelijke) kromme frame goedkoop te herstellen. Maar dit wilden ze niet. Ik ga zometeen met de jongen zelf praten. Bedankt voor de reacties alvast.

Ja dit is zeker zwaar klote, maar als hun een testrit gemaakt hebben en jij er niet bewust van was dat de vork krom was, dan is het jou schuld togg niet? en als hun een testrit hebben gemaakt zullen ze het togg wel ontdekt moeten hebben.. want ze zeiden zelf tevens dat ie oke was neem ik aan!

maak je niet druk als jij em met een goede rechte voorvork hebt verkocht en hij is nu krom is het hun fout, maar bovenal als zij em kopen maakt niet uit de staat kunnen ze achteraf niet verhaal komen halen bij jou dus rustig aan

Idd.. ze hebben er meerdere malen op gereden. Het wiel staat te dicht bij de kappen. Maar voor de rest stuurt hij gewoon goed zei die ook aan de telefoon. Dus volgens mij heeft die er helemaal geen last van.

ook bij een mondelinge handels overeenkomst dien je een deuglijk product te leveren...

dit was het geval en daar was de koper het mee eens.

hoe gaan zij bewijzen dat de vork krom is door jou ?

kon het ff niet anders verwoorden hoop da je begrijpt wat ik bedoel

Ik heb net de zoon van die man gesproken. Hij geeft toe dat de wiel de kappen niet raakt, alleen als die als een idioot met zn voorrem gaat remmen. Hij gaat verder ook niet meer over de voorvork zeuren. Ik zorg voor een km teller met een lage km stand + de accudeksel en dan is het opgelost.

ze kunnen nieens aantonen dat hij van jou was brommers worden niet geregristreerd

hun vonden hem goed bij een testrit controleer je dingen als kromme vork en kijken of hij in lijn loopt

de teller heb je belooft dus daar moet je gewoon voor zorgen

maar laat hem zn advokaat maar op je afsturen (doet hij toch niet) hij heb geen poot om op te staan

hij is zelf gewoon ergens tegenaan gereden

bonnetje nog van nieuwe vork??
dan sta je zeker sterk

het is idd niet netjes om niet te vermelden dat het een schade is

maar hij was goed

Wet ´Koop en garanties´ in werking getreden

1 mei 2003

Op 1 mei 2003 is de Wet 'Koop en garanties' in werking getreden (Wet van 6 maart 2003, Stb.110). Deze wet geeft uitvoering aan de Europese richtlijn inzake bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Richtlijn en wet beogen een gemeenschappelijk minimum niveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van goederen binnen de Europese Unie.

Het gaat daarbij om de koop van roerende zaken (producten) die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden. Daarbij kan het gaan om duurzame gebruiksgoederen, maar ook om levensmiddelen, planten en dieren. "Diensten" zijn van deze regeling uitgezonderd.

Verplichtingen verkoper

De verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eigenschappen die bij de koop zijn toegezegd en aan eigenschappen die de koper bij normaal gebruik ervan mag verwachten. De verkoper is daarbij niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen, maar ook aan de reclame die de fabrikant voor het product maakt.

Defecten en gebreken

Als een product na aanschaf defect gaat of gebreken vertoont die de koper niet behoefde te verwachten, dan kan de koper de verkoper voor dat defect of gebrek aanspreken. Wat de koper mocht verwachten is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, de intensiteit van het gebruik en de toezeggingen van de verkoper en de producent. Het moet dan wel gaan om een defect dat al aanwezig was op het moment van levering ook al openbaarde zich dat pas later (bijvoorbeeld roest bij een auto).

Openbaart zo'n defect zich binnen zes maanden na aanschaf dan wordt ervan uitgegaan dat dit het gevolg is van een gebrek dat al bij levering bestond. De verkoper moet aantonen dat dat niet het geval is. Het is dus niet zo dat de verkoper gedurende deze zes maanden moet instaan voor elk gebrek. Indien hij bijvoorbeeld aannemelijk kan maken dat het gebrek het gevolg is van een onjuist gebruik of een onjuiste verzorging, dan is hij niet aansprakelijk. De verkoper hoeft derhalve gedurende deze zes maanden niet in te staan voor elk gebrek alsof hij een garantie heeft gegeven.

Dit alles geldt niet voor producten die bijvoorbeeld aan een bepaalde houdbaarheidsdatum zijn gebonden of een beperkte levensduur hebben, zoals etenswaren en viooltjes. Indien een gebrek zich na deze zes maanden openbaart, dient de koper te bewijzen dat het gebrek al bij de aflevering bestond.

Wat te doen bij defect?

Vanaf het moment van ontdekken van een defect of gebrek aan een product heeft de koper twee maanden de tijd om bij de verkoper te klagen en eisen te stellen. Wacht hij daarmee langer dan twee maanden dan verspeelt hij zijn rechten. Die rechten verspeelt hij ook als hij niet binnen twee jaar na de ingediende klacht actie onderneemt, bijvoorbeeld een gerechtelijke actie.
(HAAGZE SF2)

...

suc6

franky

die wetten gelden toch alleen voor winkels enzo niet voor particulieren die gewoon wat via internet verkopen of heb ik het nou mis?

en die jongen die je scoot heeft gekocht lijkt mij een beetje een naaier eerst ze pappie laten bellen dat hij een nieuwe vork van je wilt en dan zecht hijzelf dat het wel meevalt :S

Ik heb ook gezeik gehad met een gozer na het verkopen van mn SR 2000. Ding was echt mooi gespoten, en tiptop. Krijg ik na een maand of 3 en 4000 km later een bericht. "Ja mn krukas is gaar, en dat is jou schuld....."

Gelukkig had ik koopcontract (notabene door hem zelf opgesteld) En daardoor had hij niks om op te staan (hij had er zelfs nog zelf aan gesleuteld/niet afgesteld, en dan sta ik niet voor de gevolgen in natuurlijk)

Zoiets kan bij jou ook zijn, wie zegt dat hij nooit achterop een auto is geklapt ofzo? (en zijn ouders niets heeft verteld)

Ik zou het mooi afwimpelen. In principe ben je ook tot niks verplicht (hoewel , als je zeker bent dat het niet 100% was bij verkoop, ik wel tot een oplossing zou proberen te komen)

k heb ook eens gezeik gehad met zoiets... had die kerel zelf een gila 70cc vernielt... zegt die dat het mijn schuld is.. heeft zijn pa mij nog gebeld enzo.. en zouden ze me voor de rechter slepen... meestal is het gewoon ff dreigen wat ze doen... ik ben er dus ook niet op in gegaan.. en heb gezegt dat ze me maar voor de rechter moesten slepen.. dan zouden we wel zien wie er gelijk had...

weekje later belde die mij dat het zo wel goed was.. en dat die geen zin in gezeik had...

Heel simpel dit, als hij met een advocaat begint te dreigen, meteen de deur dicht doen, die vent heeft namelijk GEEN ENKELE poot om op te staan. Dit is een particuliere verkoop, de wet verondersteld neit dat jij expert bent op dit gebied en zulk soort idngen moet weten.

Echt, als hij zo loopt te dreigen met een advocaat (is niet tof natuurlijk) moet jij ook niet tof doen. En als die vader slim denkt te zijn door het zo aan te pakken, laat hem merken dat het bij jou zo niet werkt. Door dat gedrag ben je niet meer bereid nog moeite voor ze te doen. Punt. Zulke gasten moet je gewoon direct terugpakken.

En nogmaals, wees niet bang voor zn advocaat, want die kan echt niks en zal die pa alleen maar uitlachen.

Papa heeft het verneukt klaar.

Hij kan je niks maken. Maar wat ik wel handig vind is om eerst een paar scherpe pics van je scooter te nemen, van te voren en een verklaring opstellen die de koper moet ondertekenen, scheelt een heleboel gezeik. Ik neem aan dat je dat ongeluk uit 2001 wel gemeld hebt bij het verkopen. (zouk niedoen maar goed).

En als we deze gozer met zijn pa ooit op dze forum zien dan mag die ook opflikkeren, de boel een beetje belazeren. Wordt tovenaar...

Als hij hem express met een kromme vork hebt verkocht maar dir hebt verzwegen ben je 'schuldig'.
Als echter blijkt dat je dit niet wist, wat blijkt uit het feit dat je hem volledig hebt opgeknapt, en ze ook gewoon testritjes mogen maken, kan jij hier ook niets aan doen.

Laat deze meneer gerust een dure advocaat in de arm nemen, denk maar niet dat de OvJ tijd heeft voor dit soort dingen. Het is jammer voor die jongen en die meneer, maar dat risico loop je nu eenmaal bij 2de hands aankopen. Garantie tot de deur, zoals al werd genoemt.

Ik heb natuurlijk niet PRECIES vertelt hoe de schade was. Ik heb gewoon gezegd hij heeft weleens schade gehad. Hij hoeft niet elk detail te weten. Anyways het is nu (voorlopig) opgelost. Wie weet komt die morgen met nog een sterker verhaal.