ze kunnen nieens aantonen dat hij van jou was brommers worden niet geregristreerd
hun vonden hem goed bij een testrit controleer je dingen als kromme vork en kijken of hij in lijn loopt
de teller heb je belooft dus daar moet je gewoon voor zorgen
maar laat hem zn advokaat maar op je afsturen (doet hij toch niet) hij heb geen poot om op te staan
hij is zelf gewoon ergens tegenaan gereden
bonnetje nog van nieuwe vork??
dan sta je zeker sterk
het is idd niet netjes om niet te vermelden dat het een schade is
maar hij was goed
Wet ´Koop en garanties´ in werking getreden
1 mei 2003
Op 1 mei 2003 is de Wet 'Koop en garanties' in werking getreden (Wet van 6 maart 2003, Stb.110). Deze wet geeft uitvoering aan de Europese richtlijn inzake bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Richtlijn en wet beogen een gemeenschappelijk minimum niveau van consumentenbescherming te scheppen, ongeacht de plaats van aankoop van goederen binnen de Europese Unie.
Het gaat daarbij om de koop van roerende zaken (producten) die voor particulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden. Daarbij kan het gaan om duurzame gebruiksgoederen, maar ook om levensmiddelen, planten en dieren. "Diensten" zijn van deze regeling uitgezonderd.
Verplichtingen verkoper
De verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de eigenschappen die bij de koop zijn toegezegd en aan eigenschappen die de koper bij normaal gebruik ervan mag verwachten. De verkoper is daarbij niet alleen gebonden aan zijn eigen mededelingen, maar ook aan de reclame die de fabrikant voor het product maakt.
Defecten en gebreken
Als een product na aanschaf defect gaat of gebreken vertoont die de koper niet behoefde te verwachten, dan kan de koper de verkoper voor dat defect of gebrek aanspreken. Wat de koper mocht verwachten is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van het product, de intensiteit van het gebruik en de toezeggingen van de verkoper en de producent. Het moet dan wel gaan om een defect dat al aanwezig was op het moment van levering ook al openbaarde zich dat pas later (bijvoorbeeld roest bij een auto).
Openbaart zo'n defect zich binnen zes maanden na aanschaf dan wordt ervan uitgegaan dat dit het gevolg is van een gebrek dat al bij levering bestond. De verkoper moet aantonen dat dat niet het geval is. Het is dus niet zo dat de verkoper gedurende deze zes maanden moet instaan voor elk gebrek. Indien hij bijvoorbeeld aannemelijk kan maken dat het gebrek het gevolg is van een onjuist gebruik of een onjuiste verzorging, dan is hij niet aansprakelijk. De verkoper hoeft derhalve gedurende deze zes maanden niet in te staan voor elk gebrek alsof hij een garantie heeft gegeven.
Dit alles geldt niet voor producten die bijvoorbeeld aan een bepaalde houdbaarheidsdatum zijn gebonden of een beperkte levensduur hebben, zoals etenswaren en viooltjes. Indien een gebrek zich na deze zes maanden openbaart, dient de koper te bewijzen dat het gebrek al bij de aflevering bestond.
Wat te doen bij defect?
Vanaf het moment van ontdekken van een defect of gebrek aan een product heeft de koper twee maanden de tijd om bij de verkoper te klagen en eisen te stellen. Wacht hij daarmee langer dan twee maanden dan verspeelt hij zijn rechten. Die rechten verspeelt hij ook als hij niet binnen twee jaar na de ingediende klacht actie onderneemt, bijvoorbeeld een gerechtelijke actie.
(HAAGZE SF2)
...
suc6
franky