Stievie
Well-Known Member
Halloo,
Dit is men eerste post, dus zal me effe voorstellen...:#
Ik ben Steven, 28 jaar en woonachtig in Antwerpen, paar maand terug een booster spirit van 2004 gekocht om deze zomer het stad onveilig te maken.
Heb hem gekocht van een maat van me als wrakje voor geen geld en heb hem helemaal opgemaakt. Nu is hij als nieuw...geen vuiltje of roest plekje meer aan te bespeuren. Steekt zeer veel werk en tijd in.
De scooter komt enkel buiten bij droog weer, hij ziet nooit regen !
Ik heb hem puur voor de fun en als het regent neem ik de wagen...
Ik doe alles zelf aan de scooter (ben mechanieker van beroep) en zoals iedereen weet is het afstellen van zo'n 2-takt scootertje niet altijd even gemakkelijk als je het goed wil doen...
Ik ben trouwens meer op de hoogte van auto motoren en minder van 2-takt scootertjes.
Nu de formaliteiten voorbij zijn en voordat ik aan men vragen begin zal ik effe men setup aan het licht brengen:
Minarelli verticaal blok a/c.
Airsal race alu 72cc (hoogtoerig met enkel segment.)
dell'orto 17.5mm
Open luchtfilter, je weet wel, zo'n kelkje...kon niet anders ivm verhoging.
(ik weet zelfs niet welk merk, maakt ook niet uit.)
Doppler uitlaat, vraag me niet exact de welke, hij zag er gewoon leuk uit.
Standaard ontsteking.
Standaard vario met 4,5gr. gewichtjes en standaard koppeling met originele trekveertjes.
Ben nu al enkele dagen bezig om de scooter ideaal af te stellen, maar ik heb een blijvend probleem en uit pure wanhoop voel ik me genoodzaakt om wat hulp te vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |(
In de 17,5mm carbu zat standaard een 90 sproeier, deze is uiteraard veel te klein omdat ik met kelk en 72cc rijd, dus ben ik graduaal gaan verhogen.
Begonnen met 96, 98, 100, 103, 105, 110, 115, 120 en nu rijd ik met een 125 sproeier omdat deze de beste resultaten geeft en een mooie kleur op de bougie. (koffie met veel melk :# hehehe)
Ik moet wel zeggen vanaf maatje 115 tot 125 zat echt bijna geen verschil meer kwestie van prestaties en bougie kleur, men boostertje reed evengoed met een 115 sproeier als met een 125 sproeier, meer beter groter dan kleiner he...
Dus ik begin te denken dat mijn probleem elders ligt dan in de carbu.
Ok, mijn blijvend probleem:
De scooter trekt zeer goed. Als ik van stilstand vertrek moet ik opletten dat hij vooraan niet naar boven gaat, en hij trekt vlot door met een miniem dipje vanaf 65/70km/u. (overgang naar secundaire vertanding denk ik...)
Wanneer ik doortrek om topsnelheid te bereiken ( die ik nog steeds niet ken omwille van mijn probleem ) valt mijn vermogen volledig weg rond de 80 -90 km/u op de teller. Ik krijg het gevoel dat ik geen ontsteking meer krijg, door een teveel aan benzine, door een te weinig aan benzine of door mijn ontsteking zelf, ik geraak er niet uit...|(
Ik moet dan gas lossen, wat laten uitbollen, een paar keer met de gashendel spelen en dan is hij terug vertrokken, maar wanneer ik dan terug rond de 80 - 90km/u zit krijgt hij het terug. Ik betwijfel dat het aan de sproeier ligt, 125 vind ik al zeer hoog voor men setup. Of zou ik nog hoger gaan ? Als ik lager dan sproeier 115 durf gaan rijd hij veel slechter. Stotteren, inhouden, niet op toeren komen, etc...
Zou mijn probleem in de ontsteking zelf kunnen zitten ? Zouden jullie aanraden om een "race" ontsteking te steken? Heeft iemand ervaring met dit probleem ? Moet ik het probleem nog steeds in de carbu zoeken ? Alle ideeën zijn welkom ! {!
P.S: het blok, behalve de cilinder en andere onderdelen die ik vervangen heb heeft er 23.000km opzitten, dus ook ontstekingsklok en dergelijke...
Slijtage ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !
Greetz,
Steven
Dit is men eerste post, dus zal me effe voorstellen...:#
Ik ben Steven, 28 jaar en woonachtig in Antwerpen, paar maand terug een booster spirit van 2004 gekocht om deze zomer het stad onveilig te maken.
Heb hem gekocht van een maat van me als wrakje voor geen geld en heb hem helemaal opgemaakt. Nu is hij als nieuw...geen vuiltje of roest plekje meer aan te bespeuren. Steekt zeer veel werk en tijd in.
De scooter komt enkel buiten bij droog weer, hij ziet nooit regen !
Ik heb hem puur voor de fun en als het regent neem ik de wagen...
Ik doe alles zelf aan de scooter (ben mechanieker van beroep) en zoals iedereen weet is het afstellen van zo'n 2-takt scootertje niet altijd even gemakkelijk als je het goed wil doen...
Ik ben trouwens meer op de hoogte van auto motoren en minder van 2-takt scootertjes.
Nu de formaliteiten voorbij zijn en voordat ik aan men vragen begin zal ik effe men setup aan het licht brengen:
Minarelli verticaal blok a/c.
Airsal race alu 72cc (hoogtoerig met enkel segment.)
dell'orto 17.5mm
Open luchtfilter, je weet wel, zo'n kelkje...kon niet anders ivm verhoging.
(ik weet zelfs niet welk merk, maakt ook niet uit.)
Doppler uitlaat, vraag me niet exact de welke, hij zag er gewoon leuk uit.
Standaard ontsteking.
Standaard vario met 4,5gr. gewichtjes en standaard koppeling met originele trekveertjes.
Ben nu al enkele dagen bezig om de scooter ideaal af te stellen, maar ik heb een blijvend probleem en uit pure wanhoop voel ik me genoodzaakt om wat hulp te vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |(
In de 17,5mm carbu zat standaard een 90 sproeier, deze is uiteraard veel te klein omdat ik met kelk en 72cc rijd, dus ben ik graduaal gaan verhogen.
Begonnen met 96, 98, 100, 103, 105, 110, 115, 120 en nu rijd ik met een 125 sproeier omdat deze de beste resultaten geeft en een mooie kleur op de bougie. (koffie met veel melk :# hehehe)
Ik moet wel zeggen vanaf maatje 115 tot 125 zat echt bijna geen verschil meer kwestie van prestaties en bougie kleur, men boostertje reed evengoed met een 115 sproeier als met een 125 sproeier, meer beter groter dan kleiner he...
Dus ik begin te denken dat mijn probleem elders ligt dan in de carbu.
Ok, mijn blijvend probleem:
De scooter trekt zeer goed. Als ik van stilstand vertrek moet ik opletten dat hij vooraan niet naar boven gaat, en hij trekt vlot door met een miniem dipje vanaf 65/70km/u. (overgang naar secundaire vertanding denk ik...)
Wanneer ik doortrek om topsnelheid te bereiken ( die ik nog steeds niet ken omwille van mijn probleem ) valt mijn vermogen volledig weg rond de 80 -90 km/u op de teller. Ik krijg het gevoel dat ik geen ontsteking meer krijg, door een teveel aan benzine, door een te weinig aan benzine of door mijn ontsteking zelf, ik geraak er niet uit...|(
Ik moet dan gas lossen, wat laten uitbollen, een paar keer met de gashendel spelen en dan is hij terug vertrokken, maar wanneer ik dan terug rond de 80 - 90km/u zit krijgt hij het terug. Ik betwijfel dat het aan de sproeier ligt, 125 vind ik al zeer hoog voor men setup. Of zou ik nog hoger gaan ? Als ik lager dan sproeier 115 durf gaan rijd hij veel slechter. Stotteren, inhouden, niet op toeren komen, etc...
Zou mijn probleem in de ontsteking zelf kunnen zitten ? Zouden jullie aanraden om een "race" ontsteking te steken? Heeft iemand ervaring met dit probleem ? Moet ik het probleem nog steeds in de carbu zoeken ? Alle ideeën zijn welkom ! {!
P.S: het blok, behalve de cilinder en andere onderdelen die ik vervangen heb heeft er 23.000km opzitten, dus ook ontstekingsklok en dergelijke...
Slijtage ?
Alvast bedankt voor jullie hulp !
Greetz,
Steven