Introductie + afstelprobleem Booster Spirit

Stievie

Well-Known Member
Halloo,

Dit is men eerste post, dus zal me effe voorstellen...:#
Ik ben Steven, 28 jaar en woonachtig in Antwerpen, paar maand terug een booster spirit van 2004 gekocht om deze zomer het stad onveilig te maken. :p
Heb hem gekocht van een maat van me als wrakje voor geen geld en heb hem helemaal opgemaakt. Nu is hij als nieuw...geen vuiltje of roest plekje meer aan te bespeuren. Steekt zeer veel werk en tijd in.
De scooter komt enkel buiten bij droog weer, hij ziet nooit regen !
Ik heb hem puur voor de fun en als het regent neem ik de wagen...
Ik doe alles zelf aan de scooter (ben mechanieker van beroep) en zoals iedereen weet is het afstellen van zo'n 2-takt scootertje niet altijd even gemakkelijk als je het goed wil doen...
Ik ben trouwens meer op de hoogte van auto motoren en minder van 2-takt scootertjes.

Nu de formaliteiten voorbij zijn en voordat ik aan men vragen begin zal ik effe men setup aan het licht brengen:
Minarelli verticaal blok a/c.
Airsal race alu 72cc (hoogtoerig met enkel segment.)
dell'orto 17.5mm
Open luchtfilter, je weet wel, zo'n kelkje...kon niet anders ivm verhoging.
(ik weet zelfs niet welk merk, maakt ook niet uit.)
Doppler uitlaat, vraag me niet exact de welke, hij zag er gewoon leuk uit.
Standaard ontsteking.
Standaard vario met 4,5gr. gewichtjes en standaard koppeling met originele trekveertjes.

Ben nu al enkele dagen bezig om de scooter ideaal af te stellen, maar ik heb een blijvend probleem en uit pure wanhoop voel ik me genoodzaakt om wat hulp te vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. |(

In de 17,5mm carbu zat standaard een 90 sproeier, deze is uiteraard veel te klein omdat ik met kelk en 72cc rijd, dus ben ik graduaal gaan verhogen.
Begonnen met 96, 98, 100, 103, 105, 110, 115, 120 en nu rijd ik met een 125 sproeier omdat deze de beste resultaten geeft en een mooie kleur op de bougie. (koffie met veel melk :# hehehe)
Ik moet wel zeggen vanaf maatje 115 tot 125 zat echt bijna geen verschil meer kwestie van prestaties en bougie kleur, men boostertje reed evengoed met een 115 sproeier als met een 125 sproeier, meer beter groter dan kleiner he... ;)
Dus ik begin te denken dat mijn probleem elders ligt dan in de carbu.

Ok, mijn blijvend probleem:

De scooter trekt zeer goed. Als ik van stilstand vertrek moet ik opletten dat hij vooraan niet naar boven gaat, en hij trekt vlot door met een miniem dipje vanaf 65/70km/u. (overgang naar secundaire vertanding denk ik...)
Wanneer ik doortrek om topsnelheid te bereiken ( die ik nog steeds niet ken omwille van mijn probleem ) valt mijn vermogen volledig weg rond de 80 -90 km/u op de teller. Ik krijg het gevoel dat ik geen ontsteking meer krijg, door een teveel aan benzine, door een te weinig aan benzine of door mijn ontsteking zelf, ik geraak er niet uit...|(
Ik moet dan gas lossen, wat laten uitbollen, een paar keer met de gashendel spelen en dan is hij terug vertrokken, maar wanneer ik dan terug rond de 80 - 90km/u zit krijgt hij het terug. Ik betwijfel dat het aan de sproeier ligt, 125 vind ik al zeer hoog voor men setup. Of zou ik nog hoger gaan ? Als ik lager dan sproeier 115 durf gaan rijd hij veel slechter. Stotteren, inhouden, niet op toeren komen, etc...
Zou mijn probleem in de ontsteking zelf kunnen zitten ? Zouden jullie aanraden om een "race" ontsteking te steken? Heeft iemand ervaring met dit probleem ? Moet ik het probleem nog steeds in de carbu zoeken ? Alle ideeën zijn welkom ! {!

P.S: het blok, behalve de cilinder en andere onderdelen die ik vervangen heb heeft er 23.000km opzitten, dus ook ontstekingsklok en dergelijke...
Slijtage ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !
Greetz,
Steven
 
Advertisement - register to remove this

Zou het aan de membraan kleppen kunnen liggen? Misschien deze vervangen?
Ik zeg maar iets, betere membranen zorgen voor een betere gas reactie, toch ?
 
Je uitlaat zal ontzettend inhouden, maar opzich moet dat niet veel uitmaken.
Hoe ziet je vario er uit, qua slijtage? Originele Minarelli varioo'tjes zijn niet zo super geweldig, zeker met het aantal KM's dat je er op hebt staan, deze zal denk ik zeker aan vervanging toe zijn.

Wat voor bougie heb je er eigenlijk inzitten en hoelang zit deze er al in?
 
Hmmm, de vario zag er naar mijn mening vrij ok uit, ik weet wel niet hoe je slijtage kan opmerken aan de vario, tips zijn welkom.

Ik heb verscheidene bougies gebruikt tijdens het afstellen om de kleur goed to kunnen zien. Na elke verandering van sproeier een nieuwe bougie gestoken. Volgens mijn locale scooterwinkel zijn het bougies die het beste geschikt voor 72cc's. Merk NGK, het juiste type kan ik later weten te zeggen heb geen doosje hier bij de hand. Ze liggen in de garage op het werk.
 
Ahzo, welke 70cc uitlaten zou je aanraden? Sry ik ben een leek als het op scooters aankomt :p
Als je me zegt welke, kan ik er één van de dagen enkele gaan halen om te testen, als je denkt dat het betere prestaties zal geven.

Dit zal mijn probleem niet oplossen, maar het zal wel helpen kwestie van prestaties dan.
 
Last edited:
gianelli shot of yasuni R zal wel leuk lopen. ik weet biet hoeveel toeren die cilinder echt maakt en hoeveel geld je wil uitgeven. als hij echt hoogtoerig is zou ik een c16 nemen. maar in belgie is de politie volgens mij wel een stuk strenger toch? ik zou trouwens ook je vario vervangen, gewoon P1 ofzo. dat loopt al een stuk beter.
 
gianelli shot of yasuni R zal wel leuk lopen. ik weet biet hoeveel toeren die cilinder echt maakt en hoeveel geld je wil uitgeven. als hij echt hoogtoerig is zou ik een c16 nemen. maar in belgie is de politie volgens mij wel een stuk strenger toch? ik zou trouwens ook je vario vervangen, gewoon P1 ofzo. dat loopt al een stuk beter.
Bedankt voor je reactie.

Zal die uitlaten is effe checken, geld is geen probleem...ik beschouw het als een hobby. De scooter word ook niet dagelijks bereden. Nu wel omdat ik met afstellen bezig ben...
En naar mijn mening is hij echt wel hoogtoerig, soms heb ik schrik dat hij gaat ontploffen lol. :p

De politie is men laatste zorg, ze zullen goed hun best kunnen doen om me te vangen :)
Vroeger toen ik nog in men tienerjaren was reed ik met een gilera runner, die was ook wel snel om het zo maar te zeggen, vele keren achtervolgt geweest, maar zonder gevolgen tot grote frustratie van de politieagenten waarschijnlijk, maar dat zijn lang vervlogen tijden. :)
Nu ben ik iets discreter en ik let wel op wat ik doe.

Gianelli shot en yasuni R heb ik al wel is in topics zien staan, C16...nog nooit van gehoord.
De vario vervangen was zoizo al mijn bedoeling, maar ik ben bijna zeker dat het probleem zich niet in de vario voordoet, maar elders. Zolang mijn probleem blijft bestaan zal de vario later komen.

Maar tot daartoe, de uitlaat is minder van belang voor me momenteel, kzou eerst mijn probleem willen zien verdwijnen :)

greetz
Steven
 
Last edited:
doppler heeft wel degelijk 70cc uitlaatjes, doppler sr3 volgens my
Ik zal morgen is checken welke doppler het juist is, maar het topic gaat dus over een afstelprobleem, de juiste uitlaat is minder van belang, omdat het probleem zich daar zeker niet voordoet :)

Bedankt voor je reactie Hattrick, het word geapprecieerd !
Alle info helpt me in de toekomst.

Greetz
Steven
 
jou probleem is gewoon dat hij bij 80 uit de vertanding loopt zoals je in de eerste post al aangeeft. die blokjes zijn gewoon erg kort vertand. waarom gebruik je het gewone filter niet? op een 17,5 carb valt dat veel makkelijker af te stellen dan zoon open filtertje en het kan later een hoop ellende schelen.

heb je de krukas vervangen? 23000 is best veel als je nu een 70cc monteert. als die kapot loopt is je cilinder wss ook stuk. vaak staat er meer km op het blok dan dat het tellertje aangeeft. :)
 
jou probleem is gewoon dat hij bij 80 uit de vertanding loopt zoals je in de eerste post al aangeeft. die blokjes zijn gewoon erg kort vertand. waarom gebruik je het gewone filter niet? op een 17,5 carb valt dat veel makkelijker af te stellen dan zoon open filtertje en het kan later een hoop ellende schelen.

heb je de krukas vervangen? 23000 is best veel als je nu een 70cc monteert. als die kapot loopt is je cilinder wss ook stuk. vaak staat er meer km op het blok dan dat het tellertje aangeeft. :)

Ik betwijfel dat hij uit de vertanding loopt eigenlijk, omdat het probleem zich voordoet bij verschillende snelheden, soms vroeger, soms later.
Het was de bedoeling om het standaard filter te behouden, maar omdat ik hem nogal vehoogd heb, schuurde de schokdemper tegen het luchtfilterhuis, vandaar dat ik maar voor zo'n kelkje geopteerd heb. *D

De krukas is niet vervangen, had het misschien beter gedaan, maar ja...als alles kapot vliegt heb ik een excuus om er een nieuw blok onder te zetten.
Tis en blijft een hobby he ;)

Kga straks is proberen met een 130 sproeier en dan zien wat er gebeurt, volgens mij krijgt hij op top nog altijd te weinig benzine.

Greetz
Steven
 
gianelli shot of yasuni R zal wel leuk lopen. ik weet biet hoeveel toeren die cilinder echt maakt en hoeveel geld je wil uitgeven. als hij echt hoogtoerig is zou ik een c16 nemen. maar in belgie is de politie volgens mij wel een stuk strenger toch? ik zou trouwens ook je vario vervangen, gewoon P1 ofzo. dat loopt al een stuk beter.

Vandaag dus een p1 vario gestoken en dat was inderdaad geen slecht idee !! Wat een versoepeling *D
Maar hoe komen ze erbij om zo'n zware gewichtjes erbij te geven lol.
6,5gr./7,5gr. en 8,5gr.:eek:
Heb maar men 4,5gr. gewichtjes erin gestoken.
 
Ik heb ook een 130 sproeier getest, maar deze was duidelijk te groot. Ben terug overgestapt op sproeier 125, daar rijd hij voorlopig het beste mee.

Maar men probleem blijft dus nog steeds, tevergeefs 8P
Blijven zoeken dan maar, heheh
 
Originele gewichten zijn volgens mij 15x12 (bij Horizontaal tenminste), die passen niet in je P1 vario..
Zal het toch je vertanding wezen denk ik toch..
 
Originele gewichten zijn volgens mij 15x12 (bij Horizontaal tenminste), die passen niet in je P1 vario..
Zal het toch je vertanding wezen denk ik toch..

Wat raad je dan aan als het aan mijn vertanding ligt ? andere erin steken?
Zo ja, welke ?

Alvast bedank voor je info.
 
Back
Top