ik had hier laast een artikel neer gezet ik heb nu de op lossing
Hier in Nederland wordt de gemiddelde scooter/bromfiets-rijder nog steeds gezien als 'n "malloot" die alleen maar brokken maakt in 't verkeer. Daarom mag 'n scooter/bromfiets niet harder rijden dan de "wandelsnelheid" van 30/40 Km/h. Terwijl 'n moderne scooter/bromfiets al gauw (onbegrensd) zo'n 70 a 80 Km/h. kan halen. Sinds 2 augustus '96 geldt er 'n nieuwe wet betreffende 't vermogen van 'n scooter/bromfiets. Je mag zoveel vermogen hebben als je wilt, als de scooter/bromfiets maar niet boven de 45 Km/h. uitkomt. Dit noemen ze "constructie snelheid". De meeste rollenbanken die de politie nu nog gebruikt om 't vermogen van jouw scooter/bromfiets te testen zijn dus niet meer legaal als jij 'n scooter/bromfiets hebt, die na augustus 1996 gebouwd is. Maar de meeste politiekorpsen zijn zich hier niet van bewust & dus ook niet de argeloze scooteraar/bromfietser. Dus je krijgt al gauw 'n boete van zo'n F100,- aan jouw broek. Mij is dit dus ook overkomen, maar ik wist gelukkig van die wetswijziging af & heb ik dus geen boete hoeven te betalen. Het nadeel van deze wetswijziging is dat de scooter/bromfiets-fabrikanten hier moeilijk op in kunnen spelen. Want vermogen is nou eenmaal gekoppeld aan snelheid. Dus wat doen de meeste fabrikanten; stevig begrenzen die hap. Dat houdt dus in dat je amper fatsoenlijk kunt accelereren met zo'n begrenzer. Mijn eigen scooter was dus ook zo zwaar begrensd, waardoor de motor begon tegen te sputteren als ik wou optrekken. Met als gevolg dat iedere fietser er jou makkelijk "uittrekt". Uiteraard heb ik die belachelijke begrenzer er nu uitgehaald & hij trekt nu vrolijk (met wheelie) weg. Natuurlijk is 't veel veiliger in 't huidige verkeer als je snel kunt optrekken. Sinds '96 mag je wel op geimporteerde scooters rijden, maar weinig importeurs durven dit aan, dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de invoering van de kenteken-plaat (zie onderstaande tekst).
Dit staat ons nog te wachten
Er komen nog 2 ingrijpende regels bij. Er komt 'n kentekenplaat voor scooters/bromfietsen. Het grote nadeel hiervan is dat je je scooter/brommer opnieuw moet laten keuren. 9 van de 10 scooters zijn natuurlijk niet meer "orgineel" voor de Nederlandse wet, dus 't wordt weer sleutelen! Het is te hopen dat scooters/brommers alleen maar gecontrolleerd zullen worden dmv. 'n rollenbank, zodat je 't via 'n toerenbegrenzer kunt neppen. Er zullen alleen maar scooters/brommers gekeurd worden die aan de "oude" Nederlandse wet voldoen, of de nieuwe Euro-norm. Dit houdt dus in dat je dan waarschijnlijk niet meer op geimporteerde scooters/brommers mag rondrijden (wat nu dus wel mag). Mischien worden de "kenteken-keuringen" dit jaar uitgevoerd, anders volgend jaar. Wat wel 'n voordeel van zo'n kenteken is, is dat de politie nu makkelijker kan nagaan of 'n scooter/bromfiets gestolen is.
By the way; de helmplicht voor snorfietsers wordt niet doorgevoerd. Aan de ene kant is dit goed aan de andere kant niet. De eerlijke snorfietser wordt hierdoor niet gedupeerd. Maar die pubertjes (die amper rij-ervaring hebben) van 15 jaar mogen vrolijk (zo'n 80 a 90 Km/h.) blijven rijden op hun "snorfiets" met snel erop geplakte oranje stickers. Don't be silly put a helmet on your Willy!
Hier in Nederland wordt de gemiddelde scooter/bromfiets-rijder nog steeds gezien als 'n "malloot" die alleen maar brokken maakt in 't verkeer. Daarom mag 'n scooter/bromfiets niet harder rijden dan de "wandelsnelheid" van 30/40 Km/h. Terwijl 'n moderne scooter/bromfiets al gauw (onbegrensd) zo'n 70 a 80 Km/h. kan halen. Sinds 2 augustus '96 geldt er 'n nieuwe wet betreffende 't vermogen van 'n scooter/bromfiets. Je mag zoveel vermogen hebben als je wilt, als de scooter/bromfiets maar niet boven de 45 Km/h. uitkomt. Dit noemen ze "constructie snelheid". De meeste rollenbanken die de politie nu nog gebruikt om 't vermogen van jouw scooter/bromfiets te testen zijn dus niet meer legaal als jij 'n scooter/bromfiets hebt, die na augustus 1996 gebouwd is. Maar de meeste politiekorpsen zijn zich hier niet van bewust & dus ook niet de argeloze scooteraar/bromfietser. Dus je krijgt al gauw 'n boete van zo'n F100,- aan jouw broek. Mij is dit dus ook overkomen, maar ik wist gelukkig van die wetswijziging af & heb ik dus geen boete hoeven te betalen. Het nadeel van deze wetswijziging is dat de scooter/bromfiets-fabrikanten hier moeilijk op in kunnen spelen. Want vermogen is nou eenmaal gekoppeld aan snelheid. Dus wat doen de meeste fabrikanten; stevig begrenzen die hap. Dat houdt dus in dat je amper fatsoenlijk kunt accelereren met zo'n begrenzer. Mijn eigen scooter was dus ook zo zwaar begrensd, waardoor de motor begon tegen te sputteren als ik wou optrekken. Met als gevolg dat iedere fietser er jou makkelijk "uittrekt". Uiteraard heb ik die belachelijke begrenzer er nu uitgehaald & hij trekt nu vrolijk (met wheelie) weg. Natuurlijk is 't veel veiliger in 't huidige verkeer als je snel kunt optrekken. Sinds '96 mag je wel op geimporteerde scooters rijden, maar weinig importeurs durven dit aan, dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de invoering van de kenteken-plaat (zie onderstaande tekst).
Dit staat ons nog te wachten
Er komen nog 2 ingrijpende regels bij. Er komt 'n kentekenplaat voor scooters/bromfietsen. Het grote nadeel hiervan is dat je je scooter/brommer opnieuw moet laten keuren. 9 van de 10 scooters zijn natuurlijk niet meer "orgineel" voor de Nederlandse wet, dus 't wordt weer sleutelen! Het is te hopen dat scooters/brommers alleen maar gecontrolleerd zullen worden dmv. 'n rollenbank, zodat je 't via 'n toerenbegrenzer kunt neppen. Er zullen alleen maar scooters/brommers gekeurd worden die aan de "oude" Nederlandse wet voldoen, of de nieuwe Euro-norm. Dit houdt dus in dat je dan waarschijnlijk niet meer op geimporteerde scooters/brommers mag rondrijden (wat nu dus wel mag). Mischien worden de "kenteken-keuringen" dit jaar uitgevoerd, anders volgend jaar. Wat wel 'n voordeel van zo'n kenteken is, is dat de politie nu makkelijker kan nagaan of 'n scooter/bromfiets gestolen is.
By the way; de helmplicht voor snorfietsers wordt niet doorgevoerd. Aan de ene kant is dit goed aan de andere kant niet. De eerlijke snorfietser wordt hierdoor niet gedupeerd. Maar die pubertjes (die amper rij-ervaring hebben) van 15 jaar mogen vrolijk (zo'n 80 a 90 Km/h.) blijven rijden op hun "snorfiets" met snel erop geplakte oranje stickers. Don't be silly put a helmet on your Willy!