How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
piaggotuning said:
legt het eerst is goed uit want daar snap ik niks van:)


wel kijk eens op deze foto,

http://www.heavymotor.com/photos/nn8.jpg

vanachter aan de karterkap hangt er bij een standaar rox een stikker van yamaha, en hiervoor is een inkeping gemaakt, op de foto zie je dat die inkeping is weggewerkt door deze op te vullen.
ik zou dit ook graag doen maar wel met een product zodat ik het later nog kan polijsten.
kunnen jullie mij helpen hoe ik dit kan bekomen?!

groetjes thomas...
 
Het kan niet geplamuurt zijn want dat is niet te polijsten duhhh
Dus als er iets is opgevult dan moet dat wel met kneedbaar staal geweest zijn,
Of ze hebben het opgelast maar dat zou je zien en dat is te veel werk dus waarschijnlijk kneedbaar staal.
 
ErwinZ said:
Misschien is het wel zo glad geschuurd :! ofzo :P

Ja dat denk ik ook :)

Nu heb ik ook nog effe een vraagje :)

Wat voor spul is epoxy? Wat voor ruimtes (cm) kan je hier mee opvullle?, moet je dit nog ergens mee afwerken(polyster,plamuur?)?
 
epoxy is net als polyester een kunsthars, epoxy blijft wat flexibeler als polyester, welke weer iets vormvaster is (polyester is thermoharder, epoxy een thermoplast)
Je kunt er gewoon glasweefsel mee lamineren e.d..

Voordeel is dat het niet zo schadelijk voor de gezondheid is als polyester. Je kunt er wel allergisch van worden. Gewoon toch bij allebei een masker + handschoentjes dragen.

Ander voordeel is dat het niet zoveel spullen oplost als polyester, je kunt hiermee volgens mij gewoon piepschuim lamineren, piepschuim lost op in polyester (in polyester zit styreen, piepschuim is polystyreen).
Nadeel is dat het ongeveer 2 keer zo duur is als polyester.

Het is niet UV stabiel, er zal dus een toplaag (zoals verf) overheen moeten.

Polyester is vaak slecht schuurbaar omdat de toplaag een beetje plakkerig blijft, je kan dan wat vloeibare parrafine aan de hars toevoegen (2-4%), zo maak je een schuurhars. Bij epoxy is dit niet nodig.

verder zijn er natuurlijk nog diverse kleine verschillen die niet heel boeiend zijn ivm scooterkappen e.d.
 
Last edited:
rossi@zip said:
Het kan niet geplamuurt zijn want dat is niet te polijsten duhhh
Dus als er iets is opgevult dan moet dat wel met kneedbaar staal geweest zijn,
Of ze hebben het opgelast maar dat zou je zien en dat is te veel werk dus waarschijnlijk kneedbaar staal.

kneedbaar staal (epoxy staal) is ook niet te polijsten
 
op die foto van heavymotors. dat stuk waar de yamaha sticker heeft gezeten hebben ze gewoon helemaal vlak geschuurd. ik heb het zelf ook al eens gedaan bij een aerox kap en dat ding je bent alleen wel even bezig met een schuurmachine en korrel 80.

er bestaat volgens mij geen kneedbaar of vloeibaar metaal wat je kan polijsten het enigste wat kan is oplassen en dat vlak maken en polijsten maar dat is voor een carterkap niet te doen.
 
ik heb heel veel polyester werk gedaan aan speedboten en als je echt wilt dat de hars goed pakt moet je rond de opening die je dicht wilt maken de rand ongeveer een milimetertje wegslijpen, niet het gat grotermaken maar de lak/matrial een milimeter er van af halen zodat je een ruw opervlak hebt dat wat dieper ligt dan de kap zelf, dan de epoxy hars er overheen en glad schuren, de epoxy hecht 3 keer beter en het is 10 keer sterker als dan dat je gewoon een matje achter de opening legt en het gewoon dicht smeert. ik gebruik trouwens specail gaas voor grotere gaten en geen kippegaas zo als ik hier al een paar keer zag staan. heel fijn gaas met 1mm gaatjes

als je naar een automatrialen zaak of een verfhandel gaat die ook in autolakken doet kan je daar ook vaak goede hars, verharder, matjes en gaas kopen in grotere hoeveelheden voor een hele mooie prijs :)
 
houbenthomas said:
wel kijk eens op deze foto,

http://www.heavymotor.com/photos/nn8.jpg

vanachter aan de karterkap hangt er bij een standaar rox een stikker van yamaha, en hiervoor is een inkeping gemaakt, op de foto zie je dat die inkeping is weggewerkt door deze op te vullen.
ik zou dit ook graag doen maar wel met een product zodat ik het later nog kan polijsten.
kunnen jullie mij helpen hoe ik dit kan bekomen?!

groetjes thomas...
ja ma zij zijn ook wel dik pro man die Aerox op die site is egt wel leip
daar zit trouwens volgens mij geen inkeping en trouwens als ie er zit is het tog niet lelijk, kun je tog mooi poleisten
 
Last edited:
Ik ben van plan een booskijker te maken op m'n Slider voorkap. Alleen ik weet niet hoe ik de goede vorm erin krijg?!

Kan ik dit met karton doen ofzo en die dan polyesteren? Of zou dit kunnen gaan uitzetten als het regent? Ik wil iig niet dat de voorkap aan de lamp vast komt te zitten.
 
Jeff0 said:
Ik ben van plan een booskijker te maken op m'n Slider voorkap. Alleen ik weet niet hoe ik de goede vorm erin krijg?!

Kan ik dit met karton doen ofzo en die dan polyesteren? Of zou dit kunnen gaan uitzetten als het regent? Ik wil iig niet dat de voorkap aan de lamp vast komt te zitten.

Probeer het met plastic van een emmer ofzo, of plastice speelkaarten.
 
Ik heb een aerox voorkap waarvan ik het gat van het licht van dicht wil gaan maken. Moet ik hiervoor de originele lamp vastpolysteren of kan ik ook iets anders gebruiken?
Gaas? Karton? of zo?
 
Black Rox said:
Ik heb een aerox voorkap waarvan ik het gat van het licht van dicht wil gaan maken. Moet ik hiervoor de originele lamp vastpolysteren of kan ik ook iets anders gebruiken?
Gaas? Karton? of zo?


ik zou een fijn geweven gaas pakken vormen naar je koplamp

en dan poly'en
 
is het niet beter om uw polysterhars , polysterplamuur en fijnplamuur van motip te gebruiken ? zo heb ik m'n kappen gedaan en reslutaat mag er zijn vindt ik :)
gwn uw netje op maat kniippen , hars met verharder er over , polyseterplamuur erover , en afwerken met fijnplamuur indien nodig? scheelt heel wat minder werk denk ik dan met dat schuim :) maar uw reslutaat mag er ook wel wezen dus zal ook wel lukken zo zeker?:)
 
evolution said:
ik heb ipv polyster plamuur..glasvezelplamuur...kan ik dit er ookgewoon opsmeren of gaat dat nooit goed?

veel beter gaat niet breken word keihard
aan polyester plamuur heb je niks breekt zo alemaal suc6
heb er booskijkes mee gemaakt
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top