How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
heb je mss betere foto? zo kan je het niet helemaal zien hoe jij het bedoelt met; onder de lichten, helemaal rondom waardoor je het nogal kunt bewegen...:X
 
CiRox said:
heb je mss betere foto? zo kan je het niet helemaal zien hoe jij het bedoelt met; onder de lichten, helemaal rondom waardoor je het nogal kunt bewegen...:X
owkey, zal morgen wat betere foto's posten.
Het is gewoon dat je door die scheur "2 apparte stukken" krijgt, die je los van elkaar enkele mm's kunt bewegen.
 
je kan dan proberen het van de achterkant te polyesteren en de voorkant te plamuren...
alleen nadeel is dat je wel kans hebt dat het plamuur kan breken als de kap 'flexibel' is of altijd beetje gebogen erop gaat...
 
nog ff een vraagje he.

Als ik die poly matje hiero op het forum zie zijn dan nog vrij stevige matje, maar de mijne flikekrd al bijna van elende uit elkaar ! hoe kan dat ?

Waar halen jullie die ?
 
auwkei mannen, ik heb gewoon een matje aan de achterkant erop gelegd en meteen met poliesterplamuur erover heen gegaan. Aan de voorkant ook wat plamuur op gesmeerd. Na 10 min. zit dit al keihard vast, klaat dit nu nog effe drogen, daarna nog een 2de laagje, en dan schuren maar, en problem solved:)
strax foto's ;)

thx guys!
 
StreetAngel said:
nog ff een vraagje he.

Als ik die poly matje hiero op het forum zie zijn dan nog vrij stevige matje, maar de mijne flikekrd al bijna van elende uit elkaar ! hoe kan dat ?

Waar halen jullie die ?
ik heb ook gewoon zo'n matje waarvan je het bijna uit elkaar kan trekken, maar dit volstaat blijkbaar voor poliesterwerk. ;)
heb er hier ong. 1 m² van liggen :D
 
hey jongens vraagje.. mijn MTKT spatbord is afgebroken bij het ophangpunt van mijn uitlaat. nu had ik dat mooi bij elkaar gelegd tot een of andere idioot besloot even de garage op te ruimen en nu ben ik dus dat kleine stukje kwijt. :mad:
hoe fix ik dit?

en ook wou ik het spatbord wat verlengen.. zodat het NOG verder over mijn achterwiel heen gaat snappen jullie.. want mijn rug blijft nu wel redelijk droog maar nog niet helemaal. :rolleyes: hoe doe ik dit het beste? gewoon een afvoerbuis nemen en eraan polyesteren ofzo? :P (ik opper maar iets he..)
 
encore une question, heb vandaag in de Gamma in Maastricht een klein reparatiekitje gehaald.. kom ik wel mee toe om mijn underseat te polyesteren ook denk ik. alleen staat daar dat ik de ondergrond moet schuren, insmeren met polyester, glasvezelmatjes op de bijgeleverde plastic moet leggen, insmeren met polyester, de plastic omgekeerd over de kap leggen en dan nadat het droog is de plastic eraf halen..
kan ik niet gewoon zoals hier beschreven staat: kap schuren, matjes erop plakken met plakband, insmeren en laten drogen? :confused:

btw hoeveel verharder moet gebruiken?? er staat wel zoveel procent van de tube maar hoe kan ik ruiken als ik aan zoveel procent zit? en op hoeveel polyester is dat?

en om het gat waar die beugels zitten voor 't spatbord in de underseat dicht te polyestern.. kan ik daar best aan de binnenkant de matjes voor leggen en dan aan de buitenkant plamuren? of maakt dat niet uit?
 
kristoff said:
encore une question, heb vandaag in de Gamma in Maastricht een klein reparatiekitje gehaald.. kom ik wel mee toe om mijn underseat te polyesteren ook denk ik. alleen staat daar dat ik de ondergrond moet schuren, insmeren met polyester, glasvezelmatjes op de bijgeleverde plastic moet leggen, insmeren met polyester, de plastic omgekeerd over de kap leggen en dan nadat het droog is de plastic eraf halen..
kan ik niet gewoon zoals hier beschreven staat: kap schuren, matjes erop plakken met plakband, insmeren en laten drogen? :confused:

btw hoeveel verharder moet gebruiken?? er staat wel zoveel procent van de tube maar hoe kan ik ruiken als ik aan zoveel procent zit? en op hoeveel polyester is dat?

en om het gat waar die beugels zitten voor 't spatbord in de underseat dicht te polyestern.. kan ik daar best aan de binnenkant de matjes voor leggen en dan aan de buitenkant plamuren? of maakt dat niet uit?

Je moet je matjes leggen aan de achterkant (de kant die je niet ziet, logisch toch ;)).

Dat percentage verharder, bij mij is dat 2%, dat kan je natuurlijk niet meten, je doet daar gewoon een klein stipje bij en is een beetje ervaring ook.

en dat van: "kan ik niet gewoon zoals hier beschreven staat: kap schuren, matjes erop plakken met plakband, insmeren en laten drogen?", kan je perfect doen, idd, je moet je plakband er dan niet af trekken, das gewoon een kwestie van proper te werken :)
 
Heavyvicer said:
Je moet je matjes leggen aan de achterkant (de kant die je niet ziet, logisch toch ;)).

Dat percentage verharder, bij mij is dat 2%, dat kan je natuurlijk niet meten, je doet daar gewoon een klein stipje bij en is een beetje ervaring ook.

en dat van: "kan ik niet gewoon zoals hier beschreven staat: kap schuren, matjes erop plakken met plakband, insmeren en laten drogen?", kan je perfect doen, idd, je moet je plakband er dan niet af trekken, das gewoon een kwestie van proper te werken :)

oké bedankt! 8)
die verharder wordt dus gokken aangezien 't mijn eerste keer is maarja..

maar ik hoef de ondergrond dus niet in te smeren? gewoon matjes plakken, insmeren en ju?

btw mijn spatbord verlengen, dat kan ik gerust met kippendraad doen toch? plooibaar en als 't klaar is, glasvezelmatjes erop en klaar. :W
 
ben bezig al m'n zip kappe aan elkaar te plakken met matjes is wel netjes gelukt maar het hecht niet naar m'n zin, vooral op de zijkappen, dat is een andere plastic soort, laten de matjes gewoon los zegmaar. (het is btw alabastine spul)
heb er genoeg harder bijgedaan, heb het geschuurd en ontvet dus dat is het probleem niet. naar mijn idee komt het omdat het een andere plastic soort is.

is er voor dit soort plastic een primer te krijgen zodat het beter hecht??

bvd hans
 
wat ik ook nog even wou vragen.. je zegt een klein beetje verharder erbij.. maar op hoeveel hars is dat? ik doe bv een cm in een bekertje , hoeveel verharder moet daar dan bij? ook zo'n tipje?
 
Er staat meestal 5% verharder voorgeschreven. Iets meer mag ook, je zult dan alleen wel iets sneller moeten werken.

Het is trouwens wel handig om vloeibare verharder te gebruiken, dat is wat makkelijk doseren aangezien de hars ook vloeibaar is.
 
InsaneMalebrain said:
Er staat meestal 5% verharder voorgeschreven. Iets meer mag ook, je zult dan alleen wel iets sneller moeten werken.

Het is trouwens wel handig om vloeibare verharder te gebruiken, dat is wat makkelijk doseren aangezien de hars ook vloeibaar is.

oké bedankt. :)
maar té veel verharder kan ervoor zorgen dat de kap begint te roken heb ik gelezen..en te weinig zorgt er dan weer voor dat het vloeibaar blijft.. dus ik kan eigenlijk best te weinig gebruiken en dan volgende keer iets meer erin doen denk ik.
 
InsaneMalebrain said:
Er staat meestal 5% verharder voorgeschreven. Iets meer mag ook, je zult dan alleen wel iets sneller moeten werken.

Het is trouwens wel handig om vloeibare verharder te gebruiken, dat is wat makkelijk doseren aangezien de hars ook vloeibaar is.

Meestal is het 2 a 3% peroxide
Hoe meer harder, hoe weker en geler je polyester wordt
 
vandaag eens aan de slag gegaan.. het is eigenlijk gemakkelijker dan ik dacht (het polyesteren toch, plamuren is voor morgen ofzo). eerte keer te weinig verharder. toen wat erbij gekiept, was keihard na 2 minuten :rolleyes:
toen nog wat bijgemaakt voor twee andere gaatjes te dichten, blijkbaar te veel verharder.. mn kap werd warm en begon te dampen :#

in ieder geval.. vanbinnen ziet het niet echt uit maar vanbuiten is het best strak. en nog eens sterk ook, ik heb met twee vingers erop zitten duwen en ik krijg het niet los (h)
 
Die vezelmatjes dienen dus alleen voor grote oppervlakken vast te hechten (bv. voorlicht inwerken).

Moet ik die matjes met hars ook gebruiken om wat kleinere luchthappertjes in te werken of volstaat polyester hier?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top