"5 vragen...in 2 regels.. echt waar??
Heb het idee dat hij wat te weinig compressie heeft, dus ik wil dit meten. Maar voor het meten heb ik natuurlijk waarden nodig om mee te vergelijken.laat die komma;s maar eens weg...
maar wat is het probleem waardoor je de compressie wilt weten?
Staat in je boekje.Goedemiddag,
Ik vraag mij af, hoeveel compressie moet mijn 63cc cilinder hebben (Sym Mio 4takt)
En als iemand dit weet, hoe kom je daarachter? Is dat te berekenen ofzo?
Mvg
Geen verschil tussen 50&63cc?Staat in je boekje.
Wel, 13CCGeen verschil tussen 50&63cc?
Ik denk 2 a 3 bar meer.Geen verschil tussen 50&63cc?
Oke thanksIk denk 2 a 3 bar meer.
Ik zie er anders maar vier, aangezien het voorste stukje feitelijk geen echte vraag is.5 vragen...in 2 regels.. echt waar??
Uitgaande van een compressie van 11 op 1
Dan is de volume van je cilinder 50cc en je verbrandingsruimte 5cc
Je verbrandingsruimte blijft gelijk en je cilindervolume wordt 63cc
Dus, je totaal vulume is 63+5=68cc
Je compressievoud wordt dan het totale volume gedeeld door je verbrandingsruimte 68/5=13,6
Let op (1), een hogere compressie verhouding zorgt ervoor dat je blokje warmer wordt, lage octaan benzine wordt niet aangeraden
(2) dit is een grove berekening met aannamens, hecht hier niet teveel waarde aan!
Dit is ook je theoretische compressie verhouding (statisch)Heb zo`n blokje nooit 13,6 bar zien doen.. Lijkt me wel erg onrealistisch.. Je mag gewoon blij zijn als die 8bar haalt.
In principe is dit wat @it's_A_Lex heeft uitgelegd in z'n post#13, maar dan met wat formules.ik had ook iets moois gevonden compressieverhouding
Ik kom met mijn 12,5 bar 72cc gy6 toch aardig in de buurt vind ik.Ik zie er anders maar vier, aangezien het voorste stukje feitelijk geen echte vraag is.
Post automatically merged:
Heb zo`n blokje nooit 13,6 bar zien doen.. Lijkt me wel erg onrealistisch.. Je mag gewoon blij zijn als die 8bar haalt.