Hoeveel compressie gy6

OlivierN

Active Member
Goedemiddag,

Ik vraag mij af, hoeveel compressie moet mijn 63cc cilinder hebben (Sym Mio 4takt)
En als iemand dit weet, hoe kom je daarachter? Is dat te berekenen ofzo?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

5 vragen...in 2 regels.. echt waar??
"
1. Ik vraag mij af, hoeveel compressie moet mijn 63cc cilinder hebben (Sym Mio 4takt)
2. En als iemand dit weet, hoe kom je daarachter?
3. Is dat te berekenen ofzo
"
Weet ni hoe jij aan 5 komt maat

Dacht dat quick forum was voor snelle vragen. Maar kan dr ook nog 10 regels bij zetten waarom ik dit wil weten ofzo? Is toch niet nodig ouwe
 
Last edited:
laat die komma;s maar eens weg...

maar wat is het probleem waardoor je de compressie wilt weten?
Heb het idee dat hij wat te weinig compressie heeft, dus ik wil dit meten. Maar voor het meten heb ik natuurlijk waarden nodig om mee te vergelijken.
Handig om te weten of het idd de compressie is voordat ik de kleppen opnieuw ga slijpen ofzo.
 
De compressie verhouding laat zich wel berekenen.
Dit is de inhoud van de verbrandingsruimte met de zuiger in de bovenste stand tov de inhoud van de hele cilinder inclusief verbrandingsruimte met de zuiger in de onderste stand.
Dit zegt natuurlijk nog niks over de compressie zelf, hier spelen andere parameters mee maar de compressie zal altijd lager liggen dan het grootste getal van de compressieverhouding.
Of de compressie 2 tot 3 Bar hoger wordt door 13cc extra volume...., denk het niet
 
Uitgaande van een compressie van 11 op 1
Dan is de volume van je cilinder 50cc en je verbrandingsruimte 5cc
Je verbrandingsruimte blijft gelijk en je cilindervolume wordt 63cc

Dus, je totaal vulume is 63+5=68cc
Je compressievoud wordt dan het totale volume gedeeld door je verbrandingsruimte 68/5=13,6

Let op (1), een hogere compressie verhouding zorgt ervoor dat je blokje warmer wordt, lage octaan benzine wordt niet aangeraden
(2) dit is een grove berekening met aannamens, hecht hier niet teveel waarde aan!
 
5 vragen...in 2 regels.. echt waar??
Ik zie er anders maar vier, aangezien het voorste stukje feitelijk geen echte vraag is.
Post automatically merged:

Uitgaande van een compressie van 11 op 1
Dan is de volume van je cilinder 50cc en je verbrandingsruimte 5cc
Je verbrandingsruimte blijft gelijk en je cilindervolume wordt 63cc

Dus, je totaal vulume is 63+5=68cc
Je compressievoud wordt dan het totale volume gedeeld door je verbrandingsruimte 68/5=13,6

Let op (1), een hogere compressie verhouding zorgt ervoor dat je blokje warmer wordt, lage octaan benzine wordt niet aangeraden
(2) dit is een grove berekening met aannamens, hecht hier niet teveel waarde aan!


Heb zo`n blokje nooit 13,6 bar zien doen.. Lijkt me wel erg onrealistisch.. Je mag gewoon blij zijn als die 8bar haalt.
 
Heb zo`n blokje nooit 13,6 bar zien doen.. Lijkt me wel erg onrealistisch.. Je mag gewoon blij zijn als die 8bar haalt.
Dit is ook je theoretische compressie verhouding (statisch)

Als je de dynamische verhouding wil weten moet er worden nagegaan wanneer de kleppen gesloten zijn als de compressieslag plaats vind.
 
ik had ook iets moois gevonden compressieverhouding
In principe is dit wat @it's_A_Lex heeft uitgelegd in z'n post#13, maar dan met wat formules.
Maar toch wel leerzaam, alleen jammer dat je, aan een getal als compressieverhouding, als consument er niet veel aan hebt.
Voor de constructeur zal dit wel nuttig zijn omdat een hoge compressie niet altijd gunstig is, het kan ook in je nadeel werken.
 
Last edited:
Back
Top