Hoeveel compressie gy6

OlivierN

Active Member
Goedemiddag,

Ik vraag mij af, hoeveel compressie moet mijn 63cc cilinder hebben (Sym Mio 4takt)
En als iemand dit weet, hoe kom je daarachter? Is dat te berekenen ofzo?

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

De compressie verhouding laat zich wel berekenen.
Dit is de inhoud van de verbrandingsruimte met de zuiger in de bovenste stand tov de inhoud van de hele cilinder inclusief verbrandingsruimte met de zuiger in de onderste stand.
Dit zegt natuurlijk nog niks over de compressie zelf, hier spelen andere parameters mee maar de compressie zal altijd lager liggen dan het grootste getal van de compressieverhouding.
Of de compressie 2 tot 3 Bar hoger wordt door 13cc extra volume...., denk het niet
Weinig tot geen oplossing en je kunt beter op de lotto spelen dan op je antwoord omdat je het zelf niet weet,bij mijn examen als inspecteur was je alvast gebuisd zonder een zinnig correcte antwoord.
 
laat die komma;s maar eens weg...

maar wat is het probleem waardoor je de compressie wilt weten?
Vele nutteloze vragen zonder het eigenlijk zelf te weten hoeveel.Het grote probleem is niet enkel met een komma's .Blijf weg van deze sites als je je zelf geen echte specifieke bijdrage kunt leveren hiertoe omdat je het zelf niet weet.Het handboek vermeld 1;11 voor een GY 6 50cc 4 takt motor,maar daar wil jij je geld liever niet aan verspillen aan deze wijsheid volgens het werkplaatshandboek. Jezus speel toch liever op de lotto en heb je misschien meer kans op het juiste resultaat.
 
Last edited:
Mijn examen als inspecteur. o_O Wat een gek zeg. We zijn hier niet op school.

Hou toch eens op zeg. Aan jou reacties is ook duidelijk te zien dat je geen idee hebt waar je het over hebt. En ik heb jou ook nog geen enkele zinnige bijdrage zien maken. Eigenlijk alleen maar 4 takt sucks! En 2 takt is beter en betrouwbaarder. Dit zegt eigenlijk meteen al genoeg. Dat is het absoluut niet. Als je echt een opleiding gehad hebt... En geluisterd zou hebben... Zou je dat ook weten. 2 takt is minder betrouwbaar, dat is gewoon feit.

Mensen komen op een forum omdat ze het niet weten. Als ze het allemaal weten hoeven ze hier niet te komen he.

Ik heb echt een technische opleiding gehad. Maar dat hoef ik niet te benoemen. (dat is aan sommige van mijn reacties denk ik ook wel duidelijk te zien) En ik gebruik dat ook niet om bijdehand te zitten doen.

Ik ben ook niet op het forum om een bijdehante, arrogante lul uit te hangen, zo te merken is dat jou doel. Ik ben hier om mensen te helpen, dat is waar een forum voor is.

Dit zie je zo vaak... Een mannetje wat net een basisopleiding afgerond heeft, en helemaal geen praktijkervaring. En ze denken dat ze alles weten. Nee, zonder die praktijkervaring weet je helemaal geen fuck. Die boekjes leren je wat, maar in de praktijk pakken dingen vaak toch heel anders uit. Ik heb ook daadwerkelijk jaren in een garage gewerkt.

En nu klinkt dit ook arrogant, maar dat is gewoon hoe het zit.
 
Last edited:
100% veilig en mooi is rond de 9 bar op een 49cc en max 11 op een 63cc leert mijn ervaring nu, je kunt hier ook prima Euro 95 op gooien als de handleiding aangeeft dat het mag. Nu is het niet zo dat domweg een aantal bar zegt dat het goed is, er is meer wat bepaald hoe ver je kunt gaan.

Hoe hoger je compressie des te liever een Super 98 omdat de kans naar pingel steeds verder gaat bij een hogere compressie en je detonatie daar ook op afgesteld moet worden met een verstelbare CDI wil je gaan tunen met 4T (diepgaand kun je hier gaan debatteren over de max van een straatsetup en octaan gehalten onder anderen). Het klopgevaar word gewoon steeds groter en bij wat pushen rond de 12bar op een 63 merk je dat bij kick je een terugslag kunt krijgen doordat de ontsteking te vroeg is en tegendruk geeft, zie daar: je snelheid kan omlaag gaan zoals ik heb getest door tegengestelde kracht. Tevens kun je het ook horen en geeft het een specifiek geluid, maar veelal moet je dat zelf testen en ervaren om dat te leren en kan ik geen voorbeelden vinden met geluid.

Wil je de compressie verhogen moet je dus ook mogelijk rekening gaan houden met flow van de poorten, met een hogere compressie is het wenselijk om je cam ook daarop aan te passen. Ook is het zo dat bij compressie verhoging (je squish afstelling), er een kans is dat je zuiger op de rand van je kop gaat komen (dan zit je wel richting de max zonder uitboren of blokken zonder P1 op de QMB139), het geluid klinkt als een rappid slag op een aambeeld zoals ik het kan omschrijven en vergt dan wat schimming van de koprand waar de zuiger in valt. Ik ga er dan wel vanuit dat je bewust met pakkingen speelt of aan het afdraaien bent aan welke kant dan ook. En let er ook heel goed op dat zuigers van verschillende merken ook een verschillende afmeting hebben... Een degelijke schuifmaat gaat je plezier brengen als je wat meer spul hebt om uit te meten en je de verschillen kunt ontdekken.

Met origineel spul kan alles prima leuk zijn, maar wil je verder dan is domweg een berekening op papier niet meer voldoende en wil je een surringe gebruiken voor een olie vulling zodat je inhoud mee gaat nemen in je maximums. Het idee van een 2T tuning wijkt er niet heel veel van af, maar uiteraard toch weer geheel anders.

Is compressie een allesbepalend punt... Nee, wanneer je gaat puschen komt er meer bij kijken en de les kan super via internet (hoewel de info beperkt is) maar gaat het wel om dat wat je daadwerkelijk hebt en daarmee de totale combinatie. 4T tuning kan, maar de vraag is of je met marginale percentages er plezier in kunt hebben, wil je domweg gaan met de banaan dan zal het weinig vreugde geven, maar wil je de meer technische kant leren en heb je plezier in berekeningen en ook leren hoe je met goedkope spullen zelf kunt gaan meten dan kun je er vreugde uithalen... Of dit forum dan de juiste plek is...

//Joker mode uit.
 
Last edited:
Pak gewoon eens een paar zuigers uit de GY6 50cc serie en meet ze aan alle kanten op... (Vanuit pengat naar top als voorbeeld) Kijk er gewoon eens verdomte goed naar hoe ze er uit zien en wat de verschillen zijn. Ik meen het! Een perfecte compressie is onderhevig aan veel meer en daarop kun je afstellen, maar de winsten zijn marginaal en je moet het doen omdat je het leuk vind. Als je het leuk vind ben je zelfs in staat om de band te veranderen, maar vrijwel niemand ziet er lol in om 4T te gaan tunen en op een x punt ga je dan bijna overstag ;) Of je doet een dipje en herpakt jezelf omdat je bezig bent om te leren en er toch nog een uitdaging inzit ondanks minimale info wat te vinden is (hoewel Engels helpt :innocent: ).

IMG_1813[1].JPG

IMG_1814[1].JPG

IMG_1815[1].JPG
 
Last edited:
Wat is jouw definitie van traag... Ik neem aan dat je volgens de regels optrekken bedoelt en kracht? De inertie wat je ervaart is een samenstelling van componenten, restrictie kan op veel plekken zitten omdat compressie geen heilige graal is. Aanvoer, uitvoer, vertanding en etc. zijn allemaal van invloed. Een dood gemeten compressie verhouding zegt niets over verbranding of overdracht. Het zegt domweg dat er een staat van bepaalde kracht cq. overbrenging is die benut kan worden.

En de compressie test word zelfs door velen verkeerd gedaan omdat ze niet weten dat je de gas hendel vol open moet zetten... Ik heb hem dicht gedaan... dus nu moet ik hem ook met open testen... Verandert er dan iets??? Op een compressie test moet je de gashendel open zetten, waarom? Ik zat tegen 12 bar en nu ik het juist doe moet er iets sterk veranderen? Gooi de video er zo in. men zegt dat je het zo moet doen... wat meet ik dan anders dan een gesloten gas hendel? Ik weet dat ik geen antwoord op de vraag krijg hier. kan ik iets meten of concluderen uit dit verschil? Video's gaan verkeerd zie ik nu.... Oude meting bleef marginaal staan omdat ik hem niet heb ontlucht na een paar dagen... Ik weet dus ook dat ik geen lek heb in de compressie toch?

Start op 1:26


8,8 bar.
 
Last edited:
ik snap de helft van je verhaal, maar kan je wel vertellen waarom je gasklep open moet: als die dicht staat is er een restrictie op de inlaat en begint je compressieslag met een onderdruk, die je niet kunt bepalen/vergelijken. daarom is de norm "gas open".
mijn opmerking over mijn 11 bar was een geintje: in het instructieboekje staat dat ie minstens 16 bar (!) moet zijn? (12,8 is "low")
 
Vele nutteloze vragen zonder het eigenlijk zelf te weten hoeveel.Het grote probleem is niet enkel met een komma's .Blijf weg van deze sites als je je zelf geen echte specifieke bijdrage kunt leveren hiertoe omdat je het zelf niet weet.Het handboek vermeld 1;11 voor een GY 6 50cc 4 takt motor,maar daar wil jij je geld liever niet aan verspillen aan deze wijsheid volgens het werkplaatshandboek. Jezus speel toch liever op de lotto en heb je misschien meer kans op het juiste resultaat.
Als ik t zo lees allemaal heb jij gewoon te weinig denkniveau om te begrijpen wat er staat, meneer komt ff bijdehand doen tegen jongens die al tientallen jaren op t forum zitten. Wat een kwiebus zeg…
 
Back
Top