Hoe zit het nou met gaatje in zuiger?

Folkert@MinaRally

Freude Am Fahren
Hoe zit het nou met gaatje in zuiger?

Ik wil dus een gaatje maken in me evo zuiger om zo de poortbrug wat extra koeling te geven, maar ik vraag me nu af of mensen ook wel eens andere dingen geprobeert hebben?

Ik denk hier bij een een paar gaatjes onder elkaar of misschien zelf een klein "geultje".

Iemand hier ervaring mee of is een klein gaatje voldoende?

Opzich lijkt me een klein geultje geen kwaad te kunnen, maar ja, wat weet ik :rolleyes:

Dus ik hoor het graag.
 
Advertisement - register to remove this

Als je poortbrug al teruggelegd is dan zijn gaatjes niet nodig. Ik heb in de zuiger van mijn evo ook geen gaatjes en dat geeft geen problemen...
 
ik had de gaatjes net niet door de zuiger... gewoon een 'inham'
 
Hij bedoelt dat wanneer de zuiger omnlaag gaat en zo karterdruk opbouwt, deze kan ontsnappen door het gaatje.

Ervaring leert dat zelfs als gaatjes uitkomen op de poort zelf dit geen of nauwelijks verlies oplevert.

In de zuiger van mn evo zitten 4 gaatjes...
 
Originally posted by SRally
Verlies van carterdruk? Hoe dik is een zuiger nou (de wand) 1-2mm?

Daar heb je toch nooit drukverlies mee.

Mja ok in theorie misschien, maar dit is zo'n enorme kleine waarde.

De dikte van je zuiger is helemaal niet van toepassing....
 
Er werd mij verteld, dat je door dat gaatje enorme compressie zou gaan verliezen...daarom is ook mijn poortbrug teruggelegd..
 
Originally posted by race_typhoon
Er werd mij verteld, dat je door dat gaatje enorme compressie zou gaan verliezen...daarom is ook mijn poortbrug teruggelegd..
als je gaatje een diameter van 10mm heeft ja.......
 
Een gaatje onder de zuigerveren (voor smering spijl) kan natuurlijk geen compressieverlies opleveren, hoogstens verlies van carterdruk.
 
Hier is al een uitgebreid topic over geweest, beetje triest dat er weer een nieuwe moet komen om alle vragen opnieuwe beantwoordt te krijgen.

Haal dan gewoon die ouwe omhoog.... :|

Gewoon gaatje boren van 1mm (of meerdere) en zorgen dattie netjes in het midden zit. (de rest staat in dat ouwe topic)

Ik kan me nog een zuiger van rEwd herinneren..... :rolleyes:
 
Originally posted by Hans F.
Een gaatje onder de zuigerveren (voor smering spijl) kan natuurlijk geen compressieverlies opleveren, hoogstens verlies van carterdruk.

Indirect dus wel verlies van compressie, er valt minder te comprimeren. doh!

Maar we praten weer eens over verliezen die zooooo klein zijn, sommige denken met hun botte kop echt dat je 50% van je mengsel door ene spleetje kan verdwijnen van 1/10 mm (als het niet nog minder is) in 1/100 seconde.(ok groffe gok).

Lekker niveau....
 
Verlies van carterdruk? Hoe dik is een zuiger nou (de wand) 1-2mm?

Daar heb je toch nooit drukverlies mee.

Mja ok in theorie misschien, maar dit is zo'n enorme kleine waarde.
 
gaatje hoeft niet .. is niet nodig .... als je inderdaad je spijl of poortbrug goed terug laat werken... en goed smering geeft ... want dat is veel belangrijker dan gaatjes in je zuiger.. mengen 1:30 minstens...

Als hij vastloopt op de poortbrug dan is het mengsel te heet door een te krappe tail van je uitlaat of te schraal (detonatie/pingel) .....en dan loopt de cilinder vast op het warmste stuk... daar begint de pingel dan... meestal is dit het zuigeslot of de poortbrug....
 
Wanneer de zuiger naar benden gaat bouwt hij karterdruk op. Ls tijdens het opbouwen van de druk er door een gaatje verbinding is van volume onder de zuiger met de uitlaatpoort, verlies je druk.

Gelukkig beweegt een zuiger nogal tijd en is het volume dat door dat kleine gaatje kan ontsnappen verwaarloosbaar.

Anyway, je hebt natuulijk niks aan een gaatje dat naast de spijl uitkomt.

Originally posted by SRally
Verlies van carterdruk? Hoe dik is een zuiger nou (de wand) 1-2mm?

Daar heb je toch nooit drukverlies mee.

Mja ok in theorie misschien, maar dit is zo'n enorme kleine waarde.
 
Maar je hebt helemaal geen gaatje nodig als je goed smeert .. dan loopt hij echt niet vast op de portbrug... onmogelijk.. alleen als hij te heet wordt en dat komt door een te krappe tail van de uitlaat of een te schraal mengsel....

greetz
 
Originally posted by Ridderruud
Maar je hebt helemaal geen gaatje nodig als je goed smeert .. dan loopt hij echt niet vast op de portbrug... onmogelijk.. alleen als hij te heet wordt en dat komt door een te krappe tail van de uitlaat of een te schraal mengsel....

greetz

Of als hij niet teruggelegd is...
 
Originally posted by VDM


Of als hij niet teruggelegd is...

Kijk eens twee posts daarvoor.. !!!! ik ga ervan uit dat hij is terug gelegd anders loopt dat kreng zowieso sneller vast..
 
Back
Top