knuckle said:Dan heb je het verhaaltje van Mario niet goed begrepen.
Het uitbalanceren is het hele boeltje bij elkaar. Dus de zuiger compleet met de krukas compleet.
Dit moet op elkaar afgestemd zijn. Een evo as met een evo zuiger past perfekt bij elkaar.
Een vertex zuiger met een evo as, klopt niet. Deze zuiger is veel zwaarder dan de evo exemplaar. En moet je dus je krukas aanpassen, wil de balansfactor weer goed zijn.
Maar er zijn er vele, die uitrichten en balanceren met elkaar verwarren.
En er zijn er maar weinig krukassen die echt goed zijn uitgericht, ik kijk ze altijd na voordat ik ze plaats. En meestal moeten ze toch nog gericht worden.
Runner1987 said:Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.
Runner1987 said:Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.
Bart@Sp said:er kunnnen wel trillingen ontstaan met een zwaardere zuiger, omdat de balanswaarde niet klopt. trillingen wil je niet hebben dat gaat alleen maar ten koste van de prestaties, lijkt mij.l
EGT said:Toch ben ik het wel met Mario eens.
Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.
EGT said:Toch ben ik het wel met Mario eens.
Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.
mario said:Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'.
Hmmm... Geloof dat je er dan overheen gelezen hebt.mario said:Een krukas heeft een bepaalde balansfactor. Deze factor is afhankelijk van het gewicht van de drijfstang, gewicht van de zuiger, het aantal cilinders, aantal krukassen en de plaatsing van de ophangpunten van het motorblok aan het frame. De balansfactor is empirisch bepaald (door ervaring). Erg makkelijk en snel is het allemaal niet uit te leggen, maar in prakijk gaat het erom dat je zo weinig mogelijk trillingen wilt. Trillingen kosten namelijk energie en door teveel trillen kunnen dingen kapot gaan.
Om precies deze reden kan het best zo zijn dat je met een EVO as @ complete EVO setup meer vermogen kan scoren dan met exact dezelfde setup en een ander merk krukas. EVO as zal namelijk de juiste balansfactor hebben voor de EVO cilinderkit. Best belangrijk dus
Ciao
NeoHippie said:Hmmm... Geloof dat je er dan overheen gelezen hebt.
Verder kun je een vliegwiel, vario, koppelingshuis, eigenlijk alles dat roteerd ook balanceren. In een balanceerapparaat laten draaien en materiaal aan de te zware kant verwijderen. Beetje hetzelfde als een wiel van een auto. Deze manier van balanceren is bijvoorbeeld goed te zien op de oude Bosch vliegwielen.
mario said:Dan nog het verhaaltje over 'perfecte' balans. Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'. Wil je het 100% goed krijgen dan moet je met meerdere balansassen gaan werken. Of een motor met meerdere cilinders hebben waarbij verschillende cilinders elkaars onbalans tegengaan.