This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hoe is een krukas uitgebalanceerd?

Nee wat dan zouden ze op bijna de hele krukas teflon plaatsen als het puur om minder gewicht ging.

Er moet gewoon een bepaald contragewicht gecreëerd worden, maar om de carterdruk niet zoveel te laten zakken (en de krukas volrond te maken voor minder inwendige turbulentie) wordt er dus opvul materiaal gebruikt.

Op die manier is de krukas dus wel gebalanceerd, maar toch met behoud van carterdruk en volrondheid.
 
dus als ik een as draai en het extra gewicht van de big end weg haal op de as waar de bigend zit dan is hij weer inbelans?

Dus dna kijken sommige bedrijven niet naa drijfstang of zuiger?
 

Het verhaal van Mario, was voor mij overbodig. Maar op die manier, snapt die gozer(niet Mario dus) het een beetje. Met NOG meer technische termen, kwamen we niet verder. Overigens klopt jouw verhaal OOK niet. Dat een zuiger zwaarder is, betekent niet dat je krukas onbruikbaar is ofzo.
Uitleg voert te ver en hoeft hier niet gegeven te worden denk ik.
 

Ik ben toch wel benieuwd eigenlijk....ga je gang zou ik zeggen.....
 

er kunnnen wel trillingen ontstaan met een zwaardere zuiger, omdat de balanswaarde niet klopt. trillingen wil je niet hebben dat gaat alleen maar ten koste van de prestaties, lijkt mij.l
 
Bart@Sp said:
er kunnnen wel trillingen ontstaan met een zwaardere zuiger, omdat de balanswaarde niet klopt. trillingen wil je niet hebben dat gaat alleen maar ten koste van de prestaties, lijkt mij.l

In de GP oid zou ik daarvoor wel op zoek gaan naar zuigers met zelfde gewicht. Voor onze toepassingen heeft dat geen zin.
 
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.
 
is het toerental ook niet een beetje erg van belang? Immers naarmate de zuiger sneller heen en weer gaat zullen deze translerende krachten groter worden? Met het roterend gewicht op de krukas gebeurt verder niets bijzonder, dus als je evo - as voor een std evo (waar al danig verschil in zit) is uit gebalanceert en je tune de evo bijv naar een hoger rpm, dan is je krukas als het ware al uit balans? Ik denk dat je het nooit perfect krijgt, vooral als je op verschillende toerentallen werk. Correct me if im wrong.
 
Ik zeg ook niet dat je het perfect kan krijgen voor alle situaties, ik zeg dat het niet nutteloos is.
 
EGT said:
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.

Voor sprinters is het zeer zeker van belang Voor racers ook maar dan met name om hinderlijke trillingen voor de bestuurder te vermijden. Voor sprint is het belangrijk i.v.m. vermogen. Mensen hier onderschatten echt hoe belangrijk dit is (of snappen het hele verhaal gewoon niet). Op mijn werk hebben we bij een SOS racer met big-bore kit (zwaardere zuiger dus) de balansfactor aangepast (na klachten over trillen). Resultaat: Minder merkbare trillingen voor de bestuurder en 5 pk achterwiel erbij.

Dan nog het verhaaltje over 'perfecte' balans. Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'. Wil je het 100% goed krijgen dan moet je met meerdere balansassen gaan werken. Of een motor met meerdere cilinders hebben waarbij verschillende cilinders elkaars onbalans tegengaan.
 
EGT said:
Toch ben ik het wel met Mario eens.

Daarbij komt dat jij zegt dat het geen zin heeft.
Wellicht dat het voor sprinters minder van belang is (maar nog steeds niet nutteloos), maar voor racers zeer zeker wel.

Ik doel zelf op sprinters, doordat de meeste mensen die meediscussieren, als ik me niet vergis, sprinten.
Bij races geld zelfde als GP, elke tiende op een rondje maakt seconden op een race.
 
mario said:
Die is er bij een 1 cilinder niet. Dat is altijd een compromis. Vandaar ook de term 'balansfactor'.

Op dat woord zat ik te wachten. Blijkbaar heb ik ook het belang onderschat.
 
Hmmm... Geloof dat je er dan overheen gelezen hebt.

Verder kun je een vliegwiel, vario, koppelingshuis, eigenlijk alles dat roteerd ook balanceren. In een balanceerapparaat laten draaien en materiaal aan de te zware kant verwijderen. Beetje hetzelfde als een wiel van een auto. Deze manier van balanceren is bijvoorbeeld goed te zien op de oude Bosch vliegwielen.
 

Begrijpend lezen is ook een vak!
 
dus als ik nu 2 krukassen aan elkaar maar met 180 graden verschil dan hoe ik dus niks uit te laten balanceren als de drijfstangen en zuigers even zwaar zijn.

De 2 assen brengen elkaar dus inbelans?
 

Bv. de BMW S70 B56 motor... V12, 60°

http://www.fragged.be/pics/overig/EuroOnEngine.mpeg

8)
 
Dadelijk wel, is op de helft met uploaden. Linken via de oorspronkelijke site deed het niet, dus ff op mn eigen space.
 
dat er aan de krukas kunstof wangen zitten is om te zorgen dat de krukas zo licht mogelijk is (meer toeren+ trekkracht) en meer carterdruk (meer mengsel in de cil geperst dus meer trekkracht)
volgens mij doen ze het in balans brengen van de krukas door hetafdraaien van de wangen op punten waar ze zwaarder zijn...
bij krukassen met de kunstof wangen doen ze dat achter de wangen zelf en later pas het kunstof erover..


als het niet zo is verbeter me dan maar