Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #3

Over 2 weekjes in Chamonix. 8)

Ben erg benieuwd! Alle spullen zijn gepakt & de fietsen (zowel KTM als Demo) staan ready to go.

hoe krijg ik nou zelf het beste mn oude kakframe verfvrij zodat ik em kan spuiten.. gewoon verfafbijt of ergens laten stralen?.. geen zin om er veel geld aan te besteden

't Makkelijkst is dan stralen. :P
Heb hier een 1958 Gazelle frame, maar daar deed de afbijt totaal niets op, hehe.

Dirk, volgens mij gewoon een prima fietsje, afhankelijk van wat je ervoor betaald hebt ofc.
Ik zou wel even toeclips/-straps regelen als je fixed rijdt.

Mijn fietsje ligt al een aantal dagen uit elkaar. Lagers waren goed ingevreten / voorste tandwiel was op / ketting was niet echt meer iets. Dus dat gaat er allemaal nieuw in komen. Heb dan ook maar gelijk voor het lichtste spul gezocht zodat die weer wat grammetjes lichter is :)

Dirk, volgens mij gewoon een prima fietsje, afhankelijk van wat je ervoor betaald hebt ofc.
Ik zou wel even toeclips/-straps regelen als je fixed rijdt.

Goed om te horen van de pro ;)

Prijs was 390e rijklaar.

Net het eerste echte stuk gereden, top! :)

24qskuh.jpg

2qxtjdk.jpg

:+

Aardig wat bekijks met zo'n knalgeel frame trouwens, kleur komt op de eerdere foto's beter over.

Last edited:
390 euro is veel geld zeg voor zon fiets. Als ik zo iets op zou bouwen zou ik een high end recent frame pakken met leuke wielen enzo.

Dat ben ik met je eens idd, maar vorlopig laat ik het zo, misschien dat ik eens andere velgen (50mm rand), eronder zet, compleet zwart, of wit.

@PaulB: Niet de goedkoopste oplossing nee..
Frame etc. is voor mij goed zat als beginner. ;)

Als je er gewoon een beetje mee door de polder trapt zou ik geen 50mm hoge wielen pakken. Mijn 50mm hoge carbon rijden met een beetje zijwind echt voor geen meter.

Mja, je merkt 't wel iets ja, maar op een 'fixie' gaat 't meer om de looks.
Daarnaast zijn dit ook bij lange na geen 50mm velgen, maar 'gewoon' 30mm.

Edit: verkeerd gelezen. 50mm is wel wat veel ja, maar hoe vaak ga je daadwerkelijk door de polder racen?

En veel geld? Mwah. Als je nagaat dat je alleen al voor de velgen + banden een kleine 200e kwijt bent. Dan nog frame, coaten, nieuwe bb, stuurtje, stuurpen, handvatten, zadel + pen, krans, rem + hevel, ketting, pedalen en een voorblad.
Sommige onderdelen zullen er wellicht al opgezeten hebben, maar niet veel meer dan 't balhoofd en cranks (evt ook zonder blad).
400,- is toch echt 't minimum waar je aan komt, weet ik ondertussen wel uit ervaring.

Enige is dat een complete fiets vaak voor wat minder verkocht wordt, alhoewel dat dan ook vaak op plekken is waar men net iets meer kennis van zaken heeft.

Ben wel benieuwd wat jij voor 400e kan bouwen als je al een high-end frame wil gebruiken. :P

Last edited:
Even terugkomend op mijn vraag van vorige week;

Ik ben vanmorgen weer gaan fietsen (nieuw pr), en gisteren had ik dus mijn zadel een heel stuk anders gezet, met de neus naar beneden een stukje. Ik voel nu als ik op het zadel zit echt dat ik op het achterste deel (breedste deel) zit met mijn kont, en niet meer op het puntje.

Maar toch kreeg ik na ongeveer 7,5km hetzelfde probleem. Wat zou ik nog meer kunnen doen ? Mijn vader heeft op zijn fiets nog een zadel zitten wat toendertijd door die fietsenmaker werd aangeraden, dat was het meest verkocht. Die ga ik denk ik ook even proberen.

En veel geld? Mwah. Als je nagaat dat je alleen al voor de velgen + banden een kleine 200e kwijt bent. Dan nog frame, coaten, nieuwe bb, stuurtje, stuurpen, handvatten, zadel + pen, krans, rem + hevel, ketting, pedalen en een voorblad.
Sommige onderdelen zullen er wellicht al opgezeten hebben, maar niet veel meer dan 't balhoofd en cranks (evt ook zonder blad).
400,- is toch echt 't minimum waar je aan komt, weet ik ondertussen wel uit ervaring.

Ben wel benieuwd wat jij voor 400e kan bouwen als je al een high-end frame wil gebruiken. :P

Ik dacht precies hetzelfde, zelf de laatste tijd ook veel rond zitten kijken en het loopt echt heel snel op! Een high end fiets ga je niet redden voor 400 euro. Voor een beetje zadel + zadel pen ben je al zo 100 euro verder, laat staan een setje velgen + frame. Complete aanschaf werd hem voor mij niet, een beetje sleutelen aan een goedkoop frame en zelf het uiterlijk bepalen was voor mij wel een must voor zo'n eerste fietsje.

Ik ben me geheel bewust dat ik voor 400 euro nog niet eens een setje wielen zou hebben. Ik weet wat de prijzen zijn en gezien het zadel wat ik zou kopen alleen al 120 euro zou gaan kosten gaan we 400 euro never nooit niet halen. Ik wil alleen zeggen dat ik voor die fiets 400 euro veel vind. De fiets raakt me totaal niet. Ik zou dan een mooi recent koga baanframe pakken welke je voor een 500-600 euro al kunt vinden. Dit zijn gewoon mooie frame's en die met vergelijkbaar spul opbouwen.

Ik ben even aan het rondkijken en zoiets moet je voor een honderd of 8 geheel compleet wel kunnen vinden.

koga.jpg

Last edited:
Koga RecordPro Frame + Corima TT carbon velgen 150,- (ridicuul laag)
Surly Fixxer 40,- (2e hands)
? krans 20,-
DA Lockring 5,- (2e hands)
DID ketting 15,- (2e hands)
DA crankset 180,- (2e hands)
DA pedalen 25,- (heel weinig)
DA clips 20,- (weinig)
UN91 trap-as 25,- (weinig)
DA zadelpen 25,- (weinig)
SLR zadel 25,- (2e hands)
GP2000(s) banden 65,-
Cinelli stuurpen 20,- (2e hands)
Carbon stuur 40,-
DA remklauw(en) 40,- (weinig)
DiaCompe Hendel 15,-
Oury Grips 20,-
Klein grut ...
____________+
kleine 1000,-

Dat is wat ik kwijt ben geweest.
Dan nog te bedenken dat ik een zelfde frame als ik nu heb eens voor 250,- heb verkocht en een setje velgen als de mijne nog zo 300,- op zou leveren.

Last edited:
Pagina 27. Wil er nog eea aan doen, maar vind t voorlopig wel even mooi zo.

Na de zomer m'n oude Gazelle opoefiets opbouwen, denk ik.

Net even heerlijk dik 50 km aan het trappen geweest. :#

Eigenlijk al 2 jaar niet verder gefietst dan de supermarkt/kroeg enzo... Dus was wel weer even lekker! :) Wil nu toch wel ongeveer 200 km in de week maken.
Maar eerst even zo'n geyl wielrennerspakkie scoren, jeans + allstars zijn geen succes.

fwkfwj.jpg

2mg2q2v.jpg

aomm50.jpg

4vqz2e.jpg

Voorlopig wel genoeg foto's zo... ;)

Back