Heeft het zin om een multivar in een zip iget te doen met een begrensde ECU?

zwets er maar omheen. we hadden het over de distributie.
Ik zeg probeer het! Waarom loopt een onbegrenst blok veel langer goed dan een begrensd blok? Waarom rekt de distributieketting sneller uit bij een begrensd blok dan? jou theorieën slaan echt nergens op, ik zal jou bericht wel ff laten zien aan aantal collega's van me in de scooterzaak.
 
ik vraag je het mij uit te leggen. als jij die ervaring hebt? maar misschien kan je dat je collega's vragen. want eerst zeg je dat opvoeren schadelijk is, en nu is onbegrensd weer beter dan begrensd..
 
Natuurlijk heeft het zin om een multivar te monteren. Alleen al de overbrenging die iets verbeterd: alsof je 1 a 2 tandjes minder op je achtertand wiel krijgt.
Met de multivar schiet het toerental bij optrekken wat meer omhoog, vergeleken met de gewone setup. Daardoor komt er meteen wat meer vermogen los, en trek je ietsje sneller op. Misschien is het optrek verschil niet zo groot als bij een onbegrensde ECU.
(In de brom versie van de nieuwere zipjes zit al een gladde bus.)
Ik geloof niet dat een distributieketting uitrekt, verslijt voor zijn tijd, ook al rij je veelal volgas. Ik praat over de ZIp. Hij wordt goed gesmeerd.
Mijn wiskunde leraar zei altijd: geloven doe je in de kerk, maar dat is een ander verhaal.
@MrMikeYT Je hebt al veel ervaring en zegt vaak goeie dingen, maar zorg ervoor dat je lontje wat uitrekt, langer wordt. Dan kunnen we langer ouwedeuren over de techniek, en daar gaat het hier toch om?
Jij hebt iets gehoord, meegekregen over distributie riemen die onder bepaalde omstandigheden sneller uitrekken. Nou dat zeg je toch niet voor niets. Wij kunnen van jou leren. Wil je nog een poging wagen om het uit te leggen?
Groetjes
 
Natuurlijk heeft het zin om een multivar te monteren. Alleen al de overbrenging die iets verbeterd: alsof je 1 a 2 tandjes minder op je achtertand wiel krijgt.
Met de multivar schiet het toerental bij optrekken wat meer omhoog, vergeleken met de gewone setup. Daardoor komt er meteen wat meer vermogen los, en trek je ietsje sneller op. Misschien is het optrek verschil niet zo groot als bij een onbegrensde ECU.
(In de brom versie van de nieuwere zipjes zit al een gladde bus.)
Ik geloof niet dat een distributieketting uitrekt, verslijt voor zijn tijd, ook al rij je veelal volgas. Ik praat over de ZIp. Hij wordt goed gesmeerd.
Mijn wiskunde leraar zei altijd: geloven doe je in de kerk, maar dat is een ander verhaal.
@MrMikeYT Je hebt al veel ervaring en zegt vaak goeie dingen, maar zorg ervoor dat je lontje wat uitrekt, langer wordt. Dan kunnen we langer ouwedeuren over de techniek, en daar gaat het hier toch om?
Jij hebt iets gehoord, meegekregen over distributie riemen die onder bepaalde omstandigheden sneller uitrekken. Nou dat zeg je toch niet voor niets. Wij kunnen van jou leren. Wil je nog een poging wagen om het uit te leggen?
Groetjes
Weet niet of het om een snor of een brom gaat, bij een snor is de vertanding korter dan bij een brom, als je dan een varioring erin hebt, kan de vario niet naar buiten komen waardoor de scooter toeren blijft opbouwen waardoor er overtoeren ontstaat. Dit is natuurlijk niet goed voor je motorblok. Dus als het een brom is zit er geen varioring in waardoor de distributieketting minder snel uitrekt. En door een multivar wordt je toeren hoger dus is dit niet heel gunstig
 
Weet niet of het om een snor of een brom gaat, bij een snor is de vertanding korter dan bij een brom, als je dan een varioring erin hebt, kan de vario niet naar buiten komen waardoor de scooter toeren blijft opbouwen waardoor er overtoeren ontstaat. Dit is natuurlijk niet goed voor je motorblok. Dus als het een brom is zit er geen varioring in waardoor de distributieketting minder snel uitrekt. En door een multivar wordt je toeren hoger dus is dit niet heel gunstig
Prima. Ik zat met distributie ketting niet aan de vario snaar te denken. Top.
 
Het uitrekken van de distributie ketting ligt in mijn beleving meer aan een tekort aan smering , en het verslijten van de geleiders en tandwielen , wat eigenlijk weinig met de ketting , maar meer met het loopvlak van die geleider en spanner van doen heeft.
De kracht die op de ketting uitgeoefend wordt , is de tegen druk van het openen van de kleppen . Dus de veerdruk van de klepveren.
 
Het uitrekken van de distributie ketting ligt in mijn beleving meer aan een tekort aan smering , en het verslijten van de geleiders en tandwielen , wat eigenlijk weinig met de ketting , maar meer met het loopvlak van die geleider en spanner van doen heeft.
De kracht die op de ketting uitgeoefend wordt , is de tegen druk van het openen van de kleppen . Dus de veerdruk van de klepveren.
sws is Piaggio bekend met het uitrekken van de Distributieketting dit is gewoon een veel voorkomend probleem bij Piaggio.
 
In de praktijk win je met een multivar tegen de 5kmph en het toerenverloop wordt iets beter. Dit is net voldoende om over het algemeen met het verkeer mee te komen. Met een ecu trek je snel genoeg mee om de gemiddelde bestuurder bij te houden, er vanuit gaande dat die rustig rijdt natuurlijk. Wat mij vaak zelfs nog overkwam is dat ik me moest inhouden bij het optrekken. Vol gas rijden deed ik zelden.
Nee het is niet snel, maar zeker wel voldoende.

Heb nog nooit iets speciaals over de distributieketting gehoord. Al helemaal niet dat die door de power van een andere variateur uitrekt
 
In de praktijk win je met een multivar tegen de 5kmph en het toerenverloop wordt iets beter. Dit is net voldoende om over het algemeen met het verkeer mee te komen. Met een ecu trek je snel genoeg mee om de gemiddelde bestuurder bij te houden, er vanuit gaande dat die rustig rijdt natuurlijk. Wat mij vaak zelfs nog overkwam is dat ik me moest inhouden bij het optrekken. Vol gas rijden deed ik zelden.
Nee het is niet snel, maar zeker wel voldoende.

Heb nog nooit iets speciaals over de distributieketting gehoord. Al helemaal niet dat die door de power van een andere variateur uitrekt
vindt het wel knap dat je met een 50cc en multivar gemiddelde auto bijhoud, ik weet niet waar je woont maar hier in Amsterdam heb je een flinke 80cc nodig om ze bij te houden:sweatsmile:
 
Ik woon in een wat beschaafdere stad. De meeste mensen hier trekken lekker rustig op, soms iets te rustig dan wel weer. Maarja dat is al een stuk beter dan van die opgefokte tokkies en marrokanen in hun polo's en audi's
 
Back
Top