hoe heeft dit óóit kunnen draaien?!

C-Row

roeiende kraai
GTS Toscana uit 2019, tellerstand blijft hangen op 009999..
twee weken terug ging ik even kijken of er nog leven in deze snorscooter van mijn schoonpa zat nadat hij er niet meer op durft te rijden na een val.
dit leven zat er niet meer in en toen ik met de kennis van mijn Kymco van hetzelfde bouwjaar eens de buddybak verwijderde om de carburateur te bekijken, bleek dit verrassend veel gelijkenis te vertonen. met één verschil, namelijk dat er een "valse-lucht"-slangetje van één van de ECS-ventielen naar de carb. compleet ontbrak!
ik heb nog geprobeerd om de carburateur hier met duct-tape af te blinden, wat verse BP Ultimate bij getankt, maar het beessie had er géén zin meer in.
gisteren wat meer wapenfeiten meegenomen (ether-startgas, nieuw slangetje en voor het geval dàt ook een jumpstarter) en nadat ik wat van die start pilot in het buisje op de carburateur had gespoten kwam de eerste hartslag.
vervolgens een slangetje tussen luchtklep en carburateur gemonteerd (even met tie-wraps als slangklem want slangetje was eigenlijk iets te ruim) en toen ik maar naar de startknop kéék sprong ie al aan..
maar ik verwonder me waar dat slangetje dan heen is, en of en hoe het ding dan ooit heeft kunnen werken.. (te meer omdat mijn Kymco beter start en draait met ditzelfde ventiel afgeblind in plaats van òpen)IMG_20221118_1405437~2.jpgIMG-20221127-WA0009.jpeg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Het ene klepje is voor het stationair brandstof circuit van de carburateur het andere voor het hoofd brandstof circuit van de carburateur.
De ECU regelt van beide circuits het lucht/brandstof mengsel door de klepjes meer of minder open te sturen (middels een PWM-signaal)
Als er op één klepje het slangetje niet aangesloten zat heeft de brommer te arm gelopen onder bepaalde omstandigheden.

Mischien is door de langere stilstand de carburateur vervuild en één van de sproeiers deels dicht geslibt.
Doordat er dan een klepje niet was aangesloten, is dat misschien de reden dat het mengsel veel te arm wordt en de scooter niet meer wil starten.

Met dank aan @Floris van bommelstijn :


CV Carburateur Euro4.png
 
die vervuiling klinkt wel plausibel, misschien dat ik die met behulp van de start pilot wel letterlijk heb opgelost.. ik heb sowieso dat vacuüm boven de betreffende sproeier hersteld m.b.v. dat nieuwe slangetje.
 
Dat er wat ontbreekt en/of niet aangesloten is resulteert vrijwel altijd in een slecht starten en/of het smoren van de motor!
Of het nou een Chinees is, en/of Kymco, Piaggio, Peugeot of Sym scooter met een dergelijk (ECS-ECU) systeem is, is de lambda sensor het belangrijkst voor een gezond lopend motortje.
Vuil en/of verstopte filters v.w.b. luchtkleppen e.d. geeft vaak het zelfde resultaat wat dat betreft.

Heel vaak gezien dat mensen dit loskoppelen met fantastische resultaten tot gevolg naar wat ik hier en daar lees...?
Of dit daadwekelijk zo is en blijft, betwijfel ik ten zeerste! Waarom?

Zie: https://scooterforum.net/resources/wat-is-nu-precies-een-lambdasonde.751/

Het bijgevoegde bestand wat te downloaden is gaat er nog wat dieper op in en verklaart het e.e.a. v.w.b. het systeem!
En dan heb ik het nog niet eens over het EGR systeem wat we tegenwoordig veel tegenkomen op de nieuwe Kymco, Peugeot en Sym scooters.
 
Back
Top