De massa is snel gemeten, 1 minuutje en je weet het.
Ik denk dat het toegang verschaffen tot de accu meer werk is dan de meting zelf.
De massa van je motorblok meet je als volgt.
1. neem een multimeter en zet deze op het laagste Ohm-bereik.
2. laat het contact van de scooter op "uit".
3. prik de zwarte meetpen op de minpool van de accu.
4. prik de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
5. Lees de meter af, de waarde mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.
Dit is reeds alles.
Dan is de massa van je blokje in orde, dit kun je dus ook afvinken.
Manu wijst naar de olie in het blok, lijkt me wel een beetje zwart.
Zwarte olie betekend dat er vuil en verbrande delen in de olie zit, omdat in de 50cc scooters meestal geen filter zit (buiten het grof zeefje) moet de olie om de 1000 km vervangen worden. Dit bevorderd ook de smeereigenschap, en er gaan geen olie kanalen dicht slibben.
Mijn RL50 met 7000 km op de teller heeft na iedere 1000 km bijna nog heldere olie erin. Foto onder olie met 920 km erin nu.View attachment 52770
Ja 800 cc olie kan je zien als de cilinder eraf ligt.
Doe ik altijd!Voorzichtig als de cilinder eraf hebt dat er niets invalt, ik stop er altijd dan een linnen doek er in of overheen.
Olie heb ik nog niet gedaan. Maar mij gaat het erom of het normaal is dat je de olie zo kunt zien zitten? Ik bedoel of dat normaal is dat je het zo ziet "drijven"!?
Het is toch een 4takt?
Al zou ik het wel raadzaam vinden om als je aan de cilinder werkt eerst de motor olie af te tappen.. Dit wegens diverse redenen.