Geen vonk

De massa is snel gemeten, 1 minuutje en je weet het.
Ik denk dat het toegang verschaffen tot de accu meer werk is dan de meting zelf.

De massa van je motorblok meet je als volgt.

1.
neem een multimeter en zet deze op het laagste Ohm-bereik.
2. laat het contact van de scooter op "uit".
3. prik de zwarte meetpen op de minpool van de accu.
4. prik de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
5. Lees de meter af, de waarde mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Dit is reeds alles.

Ok zal deze stappen gaan uitproberen. Ik laat het nog weten. Dankje.
 
Dan is de massa van je blokje in orde, dit kun je dus ook afvinken.

@Sparky,

Check! Al leek die ff 13,8 te raken.Is dat evengoed ok?

Maar dit lijkt me ook niet gezond. (Zie foto) maar start er wel mee.

Dus dan blijft eigenlijk de cilinder nog over?!

Ook is mij het volgende (Zie foto) opgevallen. Da's toch niet normaal? Of is dat mijn motorolie? Mij is het nooit opgevallen bij andere brommers als ik de cilinder vervangen had.
 

Attachments

  • 15824623154795286979607372957150.jpg
    15824623154795286979607372957150.jpg
    412.2 KB · Views: 19
  • 20200223_150229.jpg
    20200223_150229.jpg
    269.5 KB · Views: 22
Last edited:
Manu wijst naar de olie in het blok, lijkt me wel een beetje zwart.

Verder wat betreft de startmotor, de elektrische verbinding is in orde, wat ik zo kan herkennen op de foto, alleen de tule is los, mij lijkt dat je die gewoon weer terug in het gat kunt duwen.
 
Manu wijst naar de olie in het blok, lijkt me wel een beetje zwart.

Juist!

Maar is dat goed of niet? Hoor je de olie in het blok zo te zien zitten?? (Misschien een stomme vraag)
Ik heb dat namelijk nooit gezien zo.

Kan wel kloppen wat je zegt want de olie is inderdaad wat zwart.
 
Last edited:
Zwarte olie betekend dat er vuil en verbrande delen in de olie zit, omdat in de 50cc scooters meestal geen filter zit (buiten het grof zeefje) moet de olie om de 1000 km vervangen worden. Dit bevorderd ook de smeereigenschap, en er gaan geen olie kanalen dicht slibben.

Mijn RL50 met 7000 km op de teller heeft na iedere 1000 km bijna nog heldere olie erin. Foto onder olie met 920 km erin nu.Img_0490.jpg
 
Zwarte olie betekend dat er vuil en verbrande delen in de olie zit, omdat in de 50cc scooters meestal geen filter zit (buiten het grof zeefje) moet de olie om de 1000 km vervangen worden. Dit bevorderd ook de smeereigenschap, en er gaan geen olie kanalen dicht slibben.

Mijn RL50 met 7000 km op de teller heeft na iedere 1000 km bijna nog heldere olie erin. Foto onder olie met 920 km erin nu.View attachment 52770

Olie heb ik nog niet gedaan. Maar mij gaat het erom of het normaal is dat je de olie zo kunt zien zitten? Ik bedoel of dat normaal is dat je het zo ziet "drijven"!?
 
Voorzichtig als de cilinder eraf hebt dat er niets invalt, ik stop er altijd dan een linnen doek er in of overheen.
 
Olie heb ik nog niet gedaan. Maar mij gaat het erom of het normaal is dat je de olie zo kunt zien zitten? Ik bedoel of dat normaal is dat je het zo ziet "drijven"!?

Het is toch een 4takt?

Al zou ik het wel raadzaam vinden om als je aan de cilinder werkt eerst de motor olie af te tappen.. Dit wegens diverse redenen.
 
ff een vraagje, zie foto.

Als ik uiteindelijk de nokkenas op tijd heb staan t.o.v het vliegwiel dank krijg ik de ketting er niet omheen.

Doe ik iets fout? Of hoe kan ik dit het beste doen? Ik heb die handeling (Nog) niet te pakken.
 

Attachments

  • 15828310989223090977909502838117.jpg
    15828310989223090977909502838117.jpg
    200.2 KB · Views: 6
Last edited:
Manu bekijk het filmpje eens vanaf de 20ste minuut.
Zoals @Buldog al zei, de spanner moet eruit maar zelfs dan krijg je de ketting er vermoedelijk niet omheen.
Dus nokkenasbrug ook losmaker en tandwiel onder de ketting in draaien, lettende erop dat het vliegwiel op het T-lijntje staat en het lijntje op het nokkenastandwiel parallel aan de bovenkant cilinder.

 
@Sparky Ok ik heb gekeken vanaf minuut 20. Zijn dezelfde stappen als ik heb gedaan.

Maar die ketting blijft een rot iets.

@Buldog als ik de kettingspanner eraf haal krijg ik hem er niet meer op.

Hij trekt dan niet in zeg maar waardoor deze zodanig drukt op de ketting dat er bijna geen speling is op de ketting. Daardoor kan ik de ketting niet op de nokken as krijgen.


Ik ben er zo dichtbij!!! Maar ik blijf doorgaan.

Heb ook meteen nieuwe cilinder pakking gemaakt.

Morgen maar weer verder. Nu eerst King kong kijken. :)
 
Back
Top