Geen vonk

Oops I did it again!!

Vonk is hersteld en met de kick loopt de scooter weer!

Na 3 weken pielen is het me dan toch gelukt om hem pratend te krijgen. Voorlopig alleen nog met de kick. Maar wat een lekker gevoel is dat, als het lukt! :)

Heb wel een nieuwe startrelais besteld. En mocht dit niets opleveren dan overwegen voor een nieuwe start motor.

Vanmiddag ff kijken of de startrelais wat opleverd.

Ik ben er nog niet helemaal maar ik wil wel alvast iedereen bedanken die me op het juiste spoor hebben gezet. :)
 
Last edited:
Ik ken dat gevoel.

Maar was was de oorzaak van het niet vonken?

Verder zou ik, voordat je het 1 en ander gaat vervangen, even controleren of de startmotor vrij kan draaien en deze niet mechanisch door iets geblokkeerd wordt.
 
Ik ken dat gevoel.

Maar was was de oorzaak van het niet vonken?

Het was zoeken totdat jij begon over de kabel aansluitingen.

De spoel werd met 2 losse draden geleverd met alleen mannetjes. Die had ik ook op mijn scooter.

Dus van 2 mannetjes, vrouwtjes gemaakt.

Toen in elkaar geklikt aan daar was de vonk.

De kleuren van de draden uit de spoel waren 2x bruin/ zwart maar die kleuren heb ik niet.

Maar het is gelukt. De startmotor komt nog. Ik zie namelijk bij de draden wat beschadiging en kleine vonken.

Is dit normaal? Ik kan dit zien doordat het dopje op de startmotor is gescheurd.
 
Oh man!! Net gevallen en wilde me vasthouden aan de scooter, kappen waren eraf, maar in plaats daarvan trek ik wat kabels los. :( potdomme...

Nu weet ik niet meer hoe het zat. Er loopt een slang vanuit de spruitstuk en die moet weer ergens aan.

Zie foto. Dus hoe zat het ook alweer, misschien kan me iemand wat zeggen over 1 en/of 2. (Foto)

Normaal sluit ik de boel gewoon aan maar ik denk dat de benzine dampen de overhand hebben. :)
 

Attachments

  • img_1582215139896.jpg
    img_1582215139896.jpg
    166.8 KB · Views: 7
Hij loopt nu weer niet. Komt gewoon geen brandstof in de carburateur. Geen Idee waarom niet.

Morgen weer een dag!

EDIT: is het normaal dat er brandstof uit de vacuüm slang komt als ik de slang van het spruitstuk af haal?
 
is het normaal dat er brandstof uit de vacuüm slang komt als ik de slang van het spruitstuk af haal?
Nee, dat is niet normaal.

I.v.m. je val-incident, zou ik het volgende doen:
1: Kraan controleren op breuk/barsten.
2: Check of de kraan wel goed is aangedrukt bij de brandstoftank.
 
Dat zou heel goed mogelijk zijn. Ik heb 2 van die tanks. 1 is lek de ander lijkt geen goede vacuüm kraan te hebben. (Die er nu inzit zeg maar)

Dus ik ga vanmiddag de "niet werkende" vacuüm kraan die ik er nu in heb zitten voorzien van een oude vacuüm kraan "die het wel doet"

Anders had ik gewoon het tankje geplaatst met kraan maar die tank is lek helaas.

Ik ben soms een klungel wat struikelen en vallen betrefd. (Shame) :) ouderdom zeg maar!
 
Vacuüm kraan vervangen voor een andere. Oude kraan was niet goed meer zo is gebleken.

Carburateur lijkt weer benzine te krijgen. De scooter loopt weer.

Nu nog onderzoeken waarom die niet harder dan 35km/u wil.

Daar begon alles mee. ;)

Maar ik heb weer veel geleerd over de 4 takt gy6 en nog steeds. Zoals het op tijd zetten, kleppen stellen Volgende stap is dat ik wil leren hoe ik een 2/4takt cilinder moet vervangen.

De handelingen om decilinder te verwijderen heb ik onder de knie. Maar heb er nooit bij stil gestaan dat het uiteindelijk op tijd gezet moest worden. (Schaam)

De cilinder wisselen bij een 4 takt is veel meer werk als de nokkenas van de ketting eraf is. Maar ik heb nooit gekeken of de nokkenas tandwiel op tijd
Stond. (Wist niet beter)

Ik heb een vermoeden hoe ik de nokkenas moet uitlijnen t.o.v het vliegwiel.
 
Ik heb een vermoeden hoe ik de nokkenas moet uitlijnen t.o.v het vliegwiel.

Nou vertel?


Nokkenas moet je gewoon op het oog erin zetten.. De nokkenas zo plaatsen zoals het op tijd staat.. En kan je later zien of dat hij goed staat of 1 tandje versprongen is... Bij versprongen los halen en een tandje terug monteren. En dan weer controleren.. Stelt weinig voor. Wel niet vergeten om de kleppen opnieuw te stellen bij het loshalen van de nokkenas en alles wat daar onder zit.
 
Ik heb een vermoeden hoe ik de nokkenas moet uitlijnen t.o.v het vliegwiel.

Nou vertel?


Nokkenas moet je gewoon op het oog erin zetten.. De nokkenas zo plaatsen zoals het op tijd staat.. En kan je later zien of dat hij goed staat of 1 tandje versprongen is... Bij versprongen los halen en een tandje terug monteren. En dan weer controleren.. Stelt weinig voor. Wel niet vergeten om de kleppen opnieuw te stellen bij het loshalen van de nokkenas en alles wat daar onder zit.

Ja ik denk dat ik een heel eind kom nu, sowieso het demonteren van de cilinder. Dat heb ik al vaker gedaan.

Cilinder inbouwen is ook geen probleem. Het was steeds met dat op tijd zetten. :(

Zal eerlijk zeggen dat ik daar ook nooit op gelet heb (op tijd zetten)

Had ik het maar geweten tóen met het op tijd zetten van het spul. Had me een paar brommers gescheeld.

Maar ja, aldoende leert men. :) nu alleen dat snelheid probleem nog.

Maar ja wat voor jou weinig voorstelt is voor een ander misschien niet vanzelf sprekend.

En ja dan word iets wat "weinig voorstelt" ineens een groot probleem. ;)
 
Misschien een rare opmerking maar kijk eens even naar de massa van je motorblokje.
Heb ik visueel bekeken en zag niets verder.

Heb de massa niet nagelopen. Zal vanmiddag een kijken.

Maar ik blijf toch bij dat vocht probleem.

Zou de cilinder/ zuiger niet meer strak zijn waardoor die compressie verliest en dus ook wat vermogen?

Anders duik ik daar vanmiddag in, liever niet maar ja. Zo zie ik ook niets.
 
De massa is snel gemeten, 1 minuutje en je weet het.
Ik denk dat het toegang verschaffen tot de accu meer werk is dan de meting zelf.

De massa van je motorblok meet je als volgt.

1.
neem een multimeter en zet deze op het laagste Ohm-bereik.
2. laat het contact van de scooter op "uit".
3. prik de zwarte meetpen op de minpool van de accu.
4. prik de rode meetpen op een blank stuk metaal van je motorblok.
5. Lees de meter af, de waarde mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Dit is reeds alles.
 
Back
Top