Geen vonk Sym Fiddle III

Dean Scooter

New Member
Hallo allemaal, Ik ben dus recentelijk gevallen met mijn scooter waardoor hij niet meer startte. alles werkte voor de val, na de val hoorde je de startmotor aanslaan maar hij startte dus niet. hij vonkte toen nog wel. uiteindelijk achter gekomen dat er geen benzine toevoer was en dit kwam waarschijnlijk omdat het benzine vacuum slangetje gescheurd was. maargoed dus slangetje vervangen. toen was de accu leeg waarschijnlijk van al het starten. dus ik een 12V lader aan de accu gehangen althans dat dacht ik. vanuit de accu lopen draden naar een soort Metalen bakje ik heb even opgezocht wat het is (verbeter mij a.u.b. als dit niet klopt) een "solenoïde" daar zitten 2 kabels aan en heb via de 2 aansluitingen van de solenoïde de accu opgeladen. dat ging in eerste instantie goed maar hij maakte wel een raar zoem geluid. tot hier vonkte de bougie dus nog. toen wilde ik de scooter starten en vergeten de 12V lader eraf te halen die nog aangesloten zat en ik hoorde een zachte knal zekering van de acculader er gelijk uit . maar geen vonk meer bij de bougie. in de scooter zijn alle zekeringen nog goed ik heb wat youtube videos opgezocht over hoe ik een bobine moet doormeten dat lijkt ook allemaal goed te zijn de kabel tevens ook en de bougie is nieuw maar nog steeds geen vonk. Nu denk ik dus dat misschien het CDI kastje kapot is gegaan het lijkt mij dat er normaal een zekering tussen zit maar omdat ik de acculader op de verkeerde plek had aangesloten hij misschien wel de CDI heeft kunnen slopen?? ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik heb tevens ook geen idee hoe ik moet checken of mijn cdi het nog doet aangezien hij helemaal dichtgekit zit
 
Advertisement - register to remove this

Jouw scooter heeft een elektronisch gestuurde carburateur dus geen CDI maar een ECU.
Maak eens een foto van dit
Metalen bakje
Dan is het misschien te beredeneren wat er mis is gegaan en de scooter niet meer wilt vonken.
Want eerst dacht ik dat je de lader bij het startrelais had aangesloten en daardoor het gezoem want dan zou de laadstrooom ook via de startmotor lopen, maar je zegt er zaten maar 2 draden op.
Ik begrijp trouwens niet waarom je niet bij de accu geladen hebt maar ergens anders, mij ontgaat de logica...?????
 
heyy dankje voor je reactie, ik was helemaal vergeten dat ik wat gepost had mijn excuses voor de late reactie.

maar ik wilde toch even terugkoppelen. ik heb alles doorgemeten en alles leek te werken cdi wat dus uiteindelijk idd een ecu. en kon verder geen manier vinden om deze door te meten dus een nieuwe besteld en hij geeft nu een mooie blauwe vonk dus dat probleem is de wereld uit.

maar nu heb ik ondanks het vervangen slangetje nog steeds geen benzine toevoer, althans dat denk ik.

Ik heb een foto bijgevoegd:

  1. is de benzineslang die gaat naar de carburateur
  2. is de vacuumslang
  3. “T” Splitsing waar 2 verder loopt naar een plastic kastje (5) en (4) de carburateur in loopt)
  4. slangetje vanuit de T splitsing naar de carburateur
  5. Een plastic kastje waar dus 2 op aangesloten zit. de dikke rechtse slang die op het kastje zit hangt los in de behuizing met een soort sponsje aan het eind

in het zwarte kastje zit tevens een membraan.

nou is dus mijn vraag als ik 1 los haal van de carburateur en ik ga starten dan zou daar benzine uit moeten komen lijkt mij, dat is dus niet.. nu is het wel zo als ik zuig aan (2) voor de T splitsing dan komt er benzine uit (1) maar zodra ik ga zuigen na de T splitsing dus aan het eind waar hij aangesloten zit op (5) dan komt er niks uit. dus wat ik graag zou willen weten is wat doet (4) en is er een manier om te testen of (5) werkt

alvast bedankt, dean



IMG20231111040328.jpg
Jouw scooter heeft een elektronisch gestuurde carburateur dus geen CDI maar een ECU.
Maak eens een foto van dit

Dan is het misschien te beredeneren wat er mis is gegaan en de scooter niet meer wilt vonken.
Want eerst dacht ik dat je de lader bij het startrelais had aangesloten en daardoor het gezoem want dan zou de laadstrooom ook via de startmotor lopen, maar je zegt er zaten maar 2 draden op.
Ik begrijp trouwens niet waarom je niet bij de accu geladen hebt maar ergens anders, mij ontgaat de logica...?????
 
Ik kan het op de foto ondanks de goede beschrijving niet goed zien met name het vacuumslangetje en het brandstofslangetje dat naar je vacuumkraantje loopt..
Dat zwarte kastje is je sls-systeem, dat zorgt ervoor dat extra zuurstof wordt aangezogen dat bij je uitlaatgassen wordt gevoegd om de catalisator beter te laten werken.
Hierop zit een vacuumslang om het membraantje in dit zwarte kastje te bedienen.
Verder loopt de vacuumslang ook naar je vacuumkraantje.
Maw, het vacuum dat gecreeerd wordt door je motor en die bij je spruitstuk wordt weggenomen (op de foto slangetje 4) loopt naar het T-stuk vanuit het t-stuk loopt een slangetje naar je sls-systeem (slangetje naar nr5) en een slangetje naar de vacuumaansluiting van je vacuumkraantje (slangetje nr2)

Als je kickt of elektrisch start hoort er uit slangetje 2 benzine te komen.

Als dit niet gebeurt dan kunnen er 4 dingen aan de hand zijn namelijk:

  1. Het vacuumslangetje (nr2) en het benzine slangetje (nr1) naar je carburateur zit gewisseld op het vacuumkraantje.
  2. Er zit een lek in in 1 van de slangetjes die aangesloten zitten op het t-stuk (in 1 of meerdere vacuumslangetjes dus)
  3. Je vacuuumkraanje is stuk.
  4. De motor creeert niet voldoende vacuum.
 
Of het membraam van de sls lekt , testen kun je dit door : benzine slang op je carb te laten zitten , ( de kraan werkt , heb je met zuigen geprobeerd)
, dan de slang die aan het spruitstuk zit , eraf halen , en daar aan zuigen , en dan dichthouden met je tong . Dan moet het vacuum blijven bestaan , voel je aan je tong . Loopt deze weg is waarschijnlijk het membraam van de sls lek . Blijft deze bestaan is zoals Sparky aangaf , het vacuum onvoldoende .
 
Hoi, super bedankt voor jullie reacties
Punt 1. er is een slangetje dikker dan de andere en kunnen naar mijn idee niet omgewisseld zitten (de aansluitingen op het kraantje is ook 1 grote en 1 kleine)
punt 2. Slangetjes heb ik niet op lekken getest dus is een optie
Punt 3. het benzinefilter heb ik recentelijk vervangen daar zat een vacuüm kraantje bij en is dus nieuw. met zuigen kwam er idd ook benzine uit.
Punt 4. Heb ik dus geen idee van hoe ik dat kan testen.
punt 5 (membraan): Ga ik straks even testen

ik denk dat punt 1 en 3 het sowieso niet zijn, de overige punten ga ik vandaag testen ik zal dan met jullie de resultaten terugkoppelen. graag zou ik ook weten hoe ik punt 4 kan testen of is diet gewoon een kwestie van alle punten proberen en als punt 4 overblijft dan is dat het?

alvast bedankt!
Post automatically merged:

Of het membraam van de sls lekt , testen kun je dit door : benzine slang op je carb te laten zitten , ( de kraan werkt , heb je met zuigen geprobeerd)
, dan de slang die aan het spruitstuk zit , eraf halen , en daar aan zuigen , en dan dichthouden met je tong . Dan moet het vacuum blijven bestaan , voel je aan je tong . Loopt deze weg is waarschijnlijk het membraam van de sls lek . Blijft deze bestaan is zoals Sparky aangaf , het vacuum onvoldoende .
 
Je zou dan de compressie moeten meten , of een lek test doen . Je zuigt waarschijnlijk harder dan de motor doet , maar als de kraan nieuw is , kun je deze alvast afstrepen .
 
punt 5 (membraan): Ga ik straks even testen
Dit kun je gewoon doen door het slangetje op het t-stuk dat naar dat zwarte kastje gaat even lost te halen bij het zwarte kastje en dan af te doppen door in het slangetje een boutje in te draaien of simpelweg dubbel te vouwen terwijl je de startknop drukt.

Een derde hand is daarbij handig. ;)
 
Dit kun je gewoon doen door het slangetje op het t-stuk dat naar dat zwarte kastje gaat even lost te halen bij het zwarte kastje en dan af te doppen door in het slangetje een boutje in te draaien of simpelweg dubbel te vouwen terwijl je de startknop drukt.

Een derde hand is daarbij handig. ;)
Bedankt voor je reactie, het membraan houd vacuum in het zwarte kastje. ik zie nergens scheuren ofzo in de slangetjes ik zou dan een compressie test moeten doen om 100% zeker te zijn van de slangetjes en ook om te kijken of de motor genoeg compressie geeft. nu heb ik dus de carburateur eraf gehaald anders kon ik niet bij de benzineslang. toen vielen mij dus 2 dingen op de gaskabel zit vrij los (ook als ik gas geef bij het stuur beweegt de kabel amper en gaat hij ook niet terug. kort gezegd als ik gas geef blijft de gas open staan tenzij ik hem met mijn vinger terug duw. ook zit de stationairschroef nergens tegenaan. er zit zeker 1 centimeter tussen de schroef en het metalen armpje. lijkt mij dat dit niet kan kloppen. ik kan morgen wel een foto maken eventueel. ook zag ik dat het rubberen membraan waar de gasnaald aanzit gescheurd is en vrij verduurd is komt ook helemaal langs de zijkant naar buiten. ik weet niet of dit effect kan hebben op mijn probleem maar het lijkt me wel belangrijk

bedankt alvast

Edit: je ziet het membraan ook eruit komen op de foto hierboven
 
Als je het gas open draait moet die halve maan bij je carburateur verdraaien die wederom middels een asje de luchtklep bedient.
Deze moet ook weer vanzelf sluiten als je het gas weer los laat want als je goed kijkt zit er achter die halve maan, waar de gaskabel overheen loopt, een veer die daarvoor moet zorgen.

Aan het membraan in de carburateur mag geen enkele beschadiging zijn noch een lek anders werkt de carburateur helemaal niet.

Voor wat betreft het vacuum, ik heb de foto nog eens bekeken maar ik meen 2 gaatjes te zien op het zilveren/grijze slangetje dat naar je spruitstuk loopt.
Die twee gaatjes zitten precies binnen de rode cirkel met de 3 erbij.
 
Als je het gas open draait moet die halve maan bij je carburateur verdraaien die wederom middels een asje de luchtklep bedient.
Deze moet ook weer vanzelf sluiten als je het gas weer los laat want als je goed kijkt zit er achter die halve maan, waar de gaskabel overheen loopt, een veer die daarvoor moet zorgen.

Aan het membraan in de carburateur mag geen enkele beschadiging zijn noch een lek anders werkt de carburateur helemaal niet.

Voor wat betreft het vacuum, ik heb de foto nog eens bekeken maar ik meen 2 gaatjes te zien op het zilveren/grijze slangetje dat naar je spruitstuk loopt.
Die twee gaatjes zitten precies binnen de rode cirkel met de 3 erbij.
hallo, dank voor je reactie ik ben er de afgelopen weken nog verschillende keren mee bezig geweest de reden dat de halve maan niet terugging was vanwege wat vuil in de kabel ik heb het membraan rondom de gasnaald vervangen dus dat zou ook opgelost moeten zijn. ik heb dus een vacuum meter aangesloten op het bougie gat met kicken (5-10 Keer) gaf hij een compressie van max 2,5 Bar met de elektrische start was dit ongeveer 5 Bar. leek mij niet goed dus heb de cilinderkop eraf gehaald en kleppen geslepen en de ringen rond de zuiger vervangen alles goed schoongemaakt verse olie erop enz. nu geeft hij bij 3-5X kicken Max 6,5 bar en met elektrische start rond de 12 Bar. alles weer in elkaar gezet en nu komt er een heel klein beetje benzine uit het slangetje maar ook echt pas bij 7-8 bar compressie nooit genoeg om te kunnen starten denk ik. (bougie blijft ook droog) ik denk dat de nu hogere compressie compenseert voor een ander onderliggend probleem (een lek misschien) tevens als ik kick voel ik redelijk vacuum aan het spruitstuk voorderest die gaatjes in de slang dat is nog wel dicht er zitten bij mij 2 lagen over de slang heen en door de bovenste is hij open. nu is mijn vraag of er een manier is om te testen / checken waar je lek vandaan komt? ik heb verschillende dingen gezien met start spray spuiten enzo maar dat vereist allemaal een lopende motor die ik dus niet heb. ik zal foto's van de compressiemeter bijvoegen. ik hoor graag of jullie misschien tips voor mij hebben
 

Attachments

  • IMG20231129144804.jpg
    IMG20231129144804.jpg
    132.4 KB · Views: 7
  • IMG20231129114939.jpg
    IMG20231129114939.jpg
    129.2 KB · Views: 7
Wat je zou kunnen proberen , is op de benz aansluiting van de carb , je benzine slang die eraf komt in een potje hangen , of even dicht binden , een slang met een kleine trechter te monteren , en deze vol te doen met benz zodat de vlotter kamer vol loopt . Hij zou nu moeten starten , zeker met die bijna 12 bar.
 
Back
Top