Scooter 4t Sim orbit geen vonk

HenkSteZ

New Member
Brommer is van mij neef, staat al maanden stil.. Ik dacht dat ik ga er eens naar kijken, maar kom er niet uit.
Scooter heeft geen vonk meer, Soms deed hij het nog wel maar werd uiteindelijk en toen niks meer
Nieuwe bobine erop gedaan, nieuwe boegie.
Hij heeft er 2 CDI;s bij een langzame voor snurken en een snelle.
Ik heb alles door gelopen maar kan het niet vinden. CDI heef links stekker met 4 draden en rechts 1 waar stroom op staat.
Heeft geen alarm of zijstandaard ondersteund. Kan het zijn dat beide CDI's kapot zijn ??
Als ik start dan meet ik met een spanning pen op de stekker bij het startrelair dan meet ik lichte spanning dus ik weet het niet waar ik moet zoeken
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heb je wel een volle accu , op het start relais moet toch wel de volle 12 v staan . En je hebt waarschijnlijk een dc- cdi , die een goede accu spanning nodig heeft.
 
Ja ik heb stroom zat, er staat een auto accu op van 12 v anders is het allemaal zo leeg.. en de startmotor draait gewoon mooi rond
maar geen vonk.. de plug ligt tegen een ijzer aan maar noppie
 
Je zou eens kunnen meten , of er een kleine spanning op de trigger draad ( pick up , bij vliegwiel) komt bij het starten .
Je hebt spanning op de cdi , heb je ook massa , dit kun je ook nameten.
Hieronder de pin belegging van de cdi
 

Attachments

  • DC cdi.jpg
    DC cdi.jpg
    49.8 KB · Views: 5
ik heb massa op de CDI en als ik begin te ontmoeten ik bij de stekker iet wat stroom, ik zal het eens bij de cdi ook meten dat had ik nog niet gedaan. Trouwens, als ik wat hier schrijf, wordt er wel veel verandering hoe komt dat?
 
De zinnen worden automatisch veranderd hier.. maar goed.. net gemeten, raar... zonder de massa aangesloten op de scooter meet ik toch 10.4 volt op de draden van de bobine. en dat blijft zo.. Contact uit stroom eraf.. contact aan weer spanning op de draden ook op de CDI . stekker van de ontsteking los gehaald ook nog spanning .. en geen accu aangesloten alleen de plus zit erop..
 
Als je van de accu de min niet aangesloten hebt , is het haast onmogelijk dat je nog spanning meet , vanaf de cdi zou dat kunnen omdat daar misschien een condensator inzit die ontlaad. Maar je zou dus bij elke omwenteling van het vliegwiel , ook een spanning moeten meten , op draad die van de pickup afkomt
 
Dat leek mij ook.. wel 4 keer nagelopen.. anders zou ik de eeuwige stroom opwek hebben uit gevonden. maar een condensator houd dit niet zo lang vol.. dus schiet mij maar lek Dus jij zegt, starten en dan op nummer 1 de pickup moet spanning komen, net geprobeerd en niets bij starten.
Vreemde is als ik de massa kabel los haal staat er ook spanning op de beide draadjes van de bobine en dan ook op de stekker van de CDI. doe ik de massa kabel erop dan geen spanning meer op die draadjes. en ik weet het zeker dat er geen massa op staat.. Maar zou het iets te maken kunnen hebben de ontsteking spoel , ik doe maar een gooi natuurlijk.
 
Een ontsteking spoel , heb je niet bij een dc systeem , alleen de laad spoelen , deze wekken alleen spanning op bij het draaien van het vliegwiel.
Anders kun je goud verdienen als je dat uitvindt.
De spanning van de pickup spoel is maar heel zwak , en zou je denk ik met een multimeter kunnen meten . Ook zou je , van af de pickup draad , bij de cdi de weerstand kunnen meten van de pickup , over de massa .
 
Je zal de bedrading door moeten meten , vanaf de pickup , spanning heb je op de cdi , massa op de cdi ? En een rare vraag , maar er zit geen kill switch op ? En er zijn scooters , die hebben als eenvoudige beveiliging in de helmbak een schakelaar die je kunt omzetten als diefstal beveiliging .
Als alle bedrading heel is , en je meet weerstand over de pickup spoel , kun je de afstand , pickup vliegwiel nokje nog checken , hier moet een bankpasje krap tussen kunnen . Eventueel nog een andere cdi proberen , maar let wel op dat je een dc cdi hebt.
En een andere bougie , ook een nieuwe kan een mankement hebben .
 
Henk,

als ik het goed begrijp heeft jouw Sym een dc-cdi.

Dus wellicht heb je de volgende draadkleuren op de cdi stekkers.

Zwart = 12 Volt bij contact aan.
Geel/Blauw = pickupspoel bij je vliegwiel.
2 groene draden = massa.
Zwart/Geel = bobine.

Trek de stekkers eens uit de cdi.
Neem je multimeter erbij en sluit de zwarte meetpen aan op de min-pool van de accu.
Zet de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
Meet met de rode meetpen achtereenvolgens op de geel/blauw draad, de 2 groene draden en de zwart/gele draad.
Zet de multimeter nu op het 20 Volt gelijkspanning bereik, zet de scooter op contact en meet met de rode meetpen op de zwarte draad van de cdi-connector.

Noteer alle waardes en post ze hier, dan zien we verder.

Oh en wat je ook alvast zou kunnen doen is kijken of de pickupspoel niet te ver weg staat van het nokje op je vliegwiel dat erlangs draait.
 
Goed nieuws de sim doet het weer.. nieuwe ontsteking erin en benzine kraan, carbo schoon gemaakt en starte die handel.. dank juiie wel voor de info. allemaal. ......Nu komt net mijn kleinzoon weer met zijn hopeloze zip 2000 2 takt. die doet het weer niet.. vraagje ?? kan ik daar een 4 takt onder bouwen of moet ik echt dan weer alles vernieuwen.. heb op Mp wel wat gezien helemaal compleet maar moet ook een andere kabelboom ofzo.. Kan dat zippie echt niet meer zien.. al zo veel uren inzitten.. ze worden 16 willen een brommer koop geen 2 takt.. en toch doen na 3 maanden ja opa je had wel gelijk.. pffff
 
Hij had hem 1 dag... echt waar en dan denken ze dat ze kunnen rijden, en toen een wheely en dan op je bek.. de hele rotzooi afgebroken waar je uitlaat aan vast zit.. daar ben ik heel wat uur mee bezig geweest om het weer vast te krijgen.. en dat ding had al 300 eigenaren gehad.. maar goed zijn centen zitten erin.. maar hij moet er mee naar school.. kost veel benzine en is rustiger, vandaar mijn vraag is er een 4 takt blok onder te zetten?
 
Back
Top