oorzaak warmloper scooter injectiemotor (Italia Verona)

faevae

New Member
Hallo,
Graag jullie advies over een mogelijk oorzaak voor een warmloper:
Bijna een jaar geleden voor mijn dochter een nieuwe Italia scooter gekocht, type Verona. Hij heeft steeds zijn beurt gehad en er is netjes mee omgegaan.
Nu viel laatst het vermogen weg wat na afkoelen weer terug kwam. Hiermee naar de leverancier gegaan die concludeert dat het een warmloper is. De leverancier zegt
dat er schade is aan het blok en dat dit is veroorzaakt doordat er geen olie in heeft gezeten, waardoor het buiten de garantie valt.
De klachten van het terug lopende vermogen kwamen voor het eerst nadat ik een week eerder de olie had bijgevuld van halverwege de pijlstok naar boven aan de pijlstok, dus dat kan het volgens mij niet zijn. En ook weet ik zeker dat er altijd bij het controleren van de olie wel olie op de pijlstok zichtbaar was.
Als er echt geen olie in het blok zit loopt de scooter toch ook snel vast volgens mij. Nu is er een paar ritjes mee gereden met afnemend vermogen.
Wat kan er nog meer de oorzaak van zijn dat een scooter warm gaat lopen, of schade krijgt zoals bij een warmloper?

bedankt alvst!
Hein
 
Advertisement - register to remove this

Vervuiling van de carb, waardoor sproeier niet meer voldoende benzine doorlaat en dus niet voldoende koelt/smeert.

Een lekkende pakking, waar ie meer lucht pakt en dus arm gaat lopen.

Dit is wel lastig te bewijzen....
 
of kleppen die te weinig speling hebben en warm open gaan staan waardoor je compressie omlaag gaat.

moderne viertakts (mijn Kymco Agility uit 2019, mijn schoonvader's GTS Toscana uit hetzelfde jaar hebben ook een temperatuursensor die het mengsel en de ontsteking regelen op basis van die sensor: mijn Kymco bleef koud eerst heel beroerd rijden, dus hielp ik 'm opwarmen met een kapje voor de koelfan: als hij warm werd, bleef hij nog maar 35 lopen, haalde ik het kapje weg en liet ik 'm weer even vrieskou aanzuigen: 50-53. geen merkbare blijvende schade. (check eens of je koelluchtkanalen nog open zijn?)
die sensor is een blauwe draad door een wit transparant (teflon achtig) hoesje bij de scooters waar ik het van ken. de plaats ervan bepaalt mede hoe goed of fout je ECU erop reageert.
 
Vervuiling van de carb, waardoor sproeier niet meer voldoende benzine doorlaat en dus niet voldoende koelt/smeert.

Een lekkende pakking, waar ie meer lucht pakt en dus arm gaat lopen.

Dit is wel lastig te bewijzen....
Bedankt voor je reactie Banzai, omdat het injectie is valt de carburateur volgens mij af... dan zou een lekkende pakking misschien kunnen...
Er wordt mij gevraagd te bewijzen dat er altijd olie in heeft gezeten.... dat is ook niet te doen. Ik voel me wel bedonderd als het niet opgelost wordt door de leverancier. Heb je steeds ter goeder trouw gehandeld, alle beurten laten doen, en dan deze situatie.
 
Wie zegt dat dat klopt vd warmloper. Kunnen ze leuk roepen en dan jou de schuld geven dat er geen olie in zat en weten dat je het tegendeel niet kunt bewijzen.

Zou een second opinion vragen.
 
of kleppen die te weinig speling hebben en warm open gaan staan waardoor je compressie omlaag gaat.

moderne viertakts (mijn Kymco Agility uit 2019, mijn schoonvader's GTS Toscana uit hetzelfde jaar hebben ook een temperatuursensor die het mengsel en de ontsteking regelen op basis van die sensor: mijn Kymco bleef koud eerst heel beroerd rijden, dus hielp ik 'm opwarmen met een kapje voor de koelfan: als hij warm werd, bleef hij nog maar 35 lopen, haalde ik het kapje weg en liet ik 'm weer even vrieskou aanzuigen: 50-53. geen merkbare blijvende schade. (check eens of je koelluchtkanalen nog open zijn?)
die sensor is een blauwe draad door een wit transparant (teflon achtig) hoesje bij de scooters waar ik het van ken. de plaats ervan bepaalt mede hoe goed of fout je ECU erop reageert.
Bedankt C-Row, ga ik eens bij de leverancier aangeven of de koellucht kanalen nog open zijn, en of te temperatuur sensor nog wel goed werkt, communiceert.
 
Back
Top