Nu ik de zuiger en het gat voor zien hebt van olie, is mijn compressie 4 bar..monteer je zuiger en cilinder droog ofzo? daar moet (zeker nadat je er remmenreiniger in heb gespoten die niet verbrand is) een veeg 2t olie tussen hè)
ga jij nu je zuigerveer in je cilinder opmeten?Ik had de zuiger meegenomen met de veer, hij heeft de zuiger opgemeten
Post automatically merged:
Nu ik de zuiger en het gat voor zien hebt van olie, is mijn compressie 4 bar..
Ok... kan je het voor mij nog even in jij en janneke taal uitleggen voor me en waarmee ik dan die slotscène moet opmeten of welk gereedschapga jij nu je zuigerveer in je cilinder opmeten?
zuigerveer van je zuiger afhalen en los in de cilinder schuiven (of dwars erin zetten en dan ongeveer in zijn normale positie draaien), vanaf de kopzijde. Dan met de zuiger vanaf die kant voorzichtig verder schuiven (1 cm?) zuiger er weer uit en dan kijken/met voelermaatje meten hoeveel ruimte er tussen de open eindjes van je zuigerveer zit en of ie rondom mooi aansluit (niet ovaal is).zuigerveer los in de cilinder schuiven, voorzichtig aandrukken met je zuiger zodat ie vlak staat, dan slotspeling opmeten met voelermaten.
Ik weet niet of je het kan zien, maar rechts boven staat hij ietsje openzuigerveer van je zuiger afhalen en los in de cilinder schuiven (of dwars erin zetten en dan ongeveer in zijn normale positie draaien), vanaf de kopzijde. Dan met de zuiger vanaf die kant voorzichtig verder schuiven (1 cm?) zuiger er weer uit en dan kijken/met voelermaatje meten hoeveel ruimte er tussen de open eindjes van je zuigerveer zit en of ie rondom mooi aansluit (niet ovaal is).
je kunt ook op 2 of 2,5 cm naar beneden nog een meting doen (als je cilinder erg gesleten is, is de slotspeling bovenin (net onder de stootrand, daar hoef je niet te meten) het grootst. het belangrijkst is "boven" de poorten. daaronder sluit ie toch niet af. als je zuiger een slotpennetje heeft, moet je slot (opening dus) van de zuigerveer ongeveer op die plek zitten tijdens de meting.voelermaatjes een setje plaatjes van verschillende diktes, van 0,05 tot 1 mm bijvoorbeeld, in stappen van 0,05 mm maar een fotootje hier mag ook (als je kapotte zuigerveer er overdwars in past weten we dat het mis is).
Ik heb compressie!!!edit: nu met mooie uitleg èn een vuistregel voor de maat!
dat zou een oorzaak kunnen zijn.. die wordt naar verloop van tijd ovaal ja.Denk dat je cilinder niet goed rond meer is...
dat je compressie (hoeveel?) hebt, vind ik knap: boven kijk je zo tussen zuigerveer en cilinderwand door, en je zuigerslot is dàn al groot genoeg om een stukje oude zuigerveer er overdwars doorheen te schuiven.. als die veer boven ooit aan gaat sluiten (de enige taak van je zuigerveer) wordt die slotspeling nòg groter. (als we je zuigerdiameter afronden naar 5 cm(?) mag je maximaal 0,25 mm slotspeling hebben: je hebt nu al zéker het dubbele, zo niet 3x zo veel.
View attachment 68560
Die 10 bar kon komen door dat je ook olie in het bougie gat deed. Eerst 4 tot het zich goed verspreid heeft en zo hoger komt. nu dat weg is weer veel minder tot niks. Word dus een nieuwe cilinderPost automatically merged:
Ik had bijna 10 bar, maar nu weer alles weg...
Ik ben er klaar mee is een miskoop geweest
En honen is dat wat??nee, sorry, de cilinderwand is waarschijnlijk (dunwandig) gietijzer en/of hard verchroomd. dan moet je die wand er nieuw in zetten... ik heb het ooit ook eens bedacht, had de hardchromen (nikasil) wand eruit, maar om die gietijzeren bus netjes te draaien komt er nog wel wat bij kijken en heb dat uiteindelijk opgegeven.
Was hij toen wel koud , of had hij hem eerst lekker warm laten draaien ?speedfight ging ophalen kreeg dat ventje die hem verkocht wel gestart..
.. en cilinderwand ingeVET en opgestart met ether?Was hij toen wel koud , of had hij hem eerst lekker warm laten draaien ?
Nee was koud en na een keer of 10 kicken liep hij, daarom vindt ik het zo raar dat ik niks voor elkaar krijgWas hij toen wel koud , of had hij hem eerst lekker warm laten draaien ?
jij hebt later een gebroken zuigerveer gevonden, toch? en met déze nieuwe veer, die van geen kant afdicht, waardoor je te weinig compressie opbouwt, is het toch niet raar meer?Nee was koud en na een keer of 10 kicken liep hij, daarom vindt ik het zo raar dat ik niks voor elkaar krijg
Nee daar heb je gelijk in maar ik heb die veer zelf gebroken met overzetten de 1 naar 2jij hebt later een gebroken zuigerveer gevonden, toch? en met déze nieuwe veer, die van geen kant afdicht, waardoor je te weinig compressie opbouwt, is het toch niet raar meer?