This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Geen compressie

Ik had de zuiger meegenomen met de veer, hij heeft de zuiger opgemeten
Post automatically merged:

monteer je zuiger en cilinder droog ofzo? daar moet (zeker nadat je er remmenreiniger in heb gespoten die niet verbrand is) een veeg 2t olie tussen hè)
Nu ik de zuiger en het gat voor zien hebt van olie, is mijn compressie 4 bar..
 
Ik had de zuiger meegenomen met de veer, hij heeft de zuiger opgemeten
Post automatically merged:


Nu ik de zuiger en het gat voor zien hebt van olie, is mijn compressie 4 bar..
ga jij nu je zuigerveer in je cilinder opmeten?
 
zuigerveer los in de cilinder schuiven, voorzichtig aandrukken met je zuiger zodat ie vlak staat, dan slotspeling opmeten met voelermaten.
zuigerveer van je zuiger afhalen en los in de cilinder schuiven (of dwars erin zetten en dan ongeveer in zijn normale positie draaien), vanaf de kopzijde. Dan met de zuiger vanaf die kant voorzichtig verder schuiven (1 cm?) zuiger er weer uit en dan kijken/met voelermaatje meten hoeveel ruimte er tussen de open eindjes van je zuigerveer zit en of ie rondom mooi aansluit (niet ovaal is).
je kunt ook op 2 of 2,5 cm naar beneden nog een meting doen (als je cilinder erg gesleten is, is de slotspeling bovenin (net onder de stootrand, daar hoef je niet te meten) het grootst. het belangrijkst is "boven" de poorten. daaronder sluit ie toch niet af. als je zuiger een slotpennetje heeft, moet je slot (opening dus) van de zuigerveer ongeveer op die plek zitten tijdens de meting.voelermaatjes een setje plaatjes van verschillende diktes, van 0,05 tot 1 mm bijvoorbeeld, in stappen van 0,05 mm maar een fotootje hier mag ook (als je kapotte zuigerveer er overdwars in past weten we dat het mis is).
uitleg met plaatjes
 
Last edited:
Ik weet niet of je het kan zien, maar rechts boven staat hij ietsje open
edit: nu met mooie uitleg èn een vuistregel voor de maat!
Ik heb compressie!!!

Maar krijg hem nog niet gestart
 

Attachments

  • 20230127_112941.jpg
    142.4 KB · Views: 17
dat je compressie (hoeveel?) hebt, vind ik knap: boven kijk je zo tussen zuigerveer en cilinderwand door, en je zuigerslot is dàn al groot genoeg om een stukje oude zuigerveer er overdwars doorheen te schuiven.. als die veer boven ooit aan gaat sluiten (de enige taak van je zuigerveer) wordt die slotspeling nòg groter. (als we je zuigerdiameter afronden naar 5 cm(?) mag je maximaal 0,25 mm slotspeling hebben: je hebt nu al zéker het dubbele, zo niet 3x zo veel.
edit: sorry, ik vraag me nu af of ik je zuigerveerslot wel goed zie: het gaat om de spleet tussen de uiteinden waar hij de cilinder raakt, die kan ik niet zo goed zien..
 
Last edited:
Post automatically merged:

Ik had bijna 10 bar, maar nu weer alles weg...

Ik ben er klaar mee is een miskoop geweest
 
Post automatically merged:

Ik had bijna 10 bar, maar nu weer alles weg...

Ik ben er klaar mee is een miskoop geweest
Die 10 bar kon komen door dat je ook olie in het bougie gat deed. Eerst 4 tot het zich goed verspreid heeft en zo hoger komt. nu dat weg is weer veel minder tot niks. Word dus een nieuwe cilinder
 
waarschijnlijk had je dankzij een dikkere klodder olie éven compressie, maar als die laag is uitgesmeerd is het weer weg.. (wat @Telefonica2. zei)
maar klopt het dat je zuiger ook ruimte heeft om (in je foto gezien) op en neer te klapperen?
Troost je, ik heb me ooit door een lokale brommerboer een L-veer laten aansmeren voor een Kreidler-zuiger waar helemaal geen L-veer in hoorde. deze heb ik, omdat ik mòest rijden pas gemaakt door het liggende pootje van de L-vorm uit te vijlen, wat me tenslotte mijn hele cilinder kostte toen deze zuigerveer brak en in een poort bleef haken.. later werd me door een kreidler-specialist uitgelegd dat die L-veer ook speciaal voor een snelle enkelveers zuiger was, die hij me ook liet zien.
als ik dit setje voor de hobby/test/uitdaging lopend zou willen maken, zou ik (mits die zuiger niet op en neer klapperde) een grotere veer desnoods eerst overmaat, dat ie overlappend past, halen en deze rondom sluitend schuren in de cilinder (dat ie boven in jouw foto wèl aansluit (staat me bij dat ik dat al eens gedaan heb, heel vroegâh)
 
Last edited:
Ik ben er klaar mee, ik ga nu naar mijn visite..
Morgen die 50cc terug erop.

Mijn schoonvader zit in het aluminium misschien kan hij hem uitboren, zou dat werken?
 
nee, sorry, de cilinderwand is waarschijnlijk (dunwandig) gietijzer en/of hard verchroomd. dan moet je die wand er nieuw in zetten... ik heb het ooit ook eens bedacht, had de hardchromen (nikasil) wand eruit, maar om die gietijzeren bus netjes te draaien komt er nog wel wat bij kijken en heb dat uiteindelijk opgegeven.
 
En honen is dat wat??
Post automatically merged:

Ok blijf het eigenlijk wel raar vinden, toen ik vorige week vrijdag de speedfight ging ophalen kreeg dat ventje die hem verkocht wel gestart... en ik bij mij thuis niet meer
 
Was hij toen wel koud , of had hij hem eerst lekker warm laten draaien ?
.. en cilinderwand ingeVET en opgestart met ether?

nu ik me bedenk dat ie nikasil wand heeft, betwijfel ik of ie onrond is.. (dat slijt haast niet van alu zuiger en zuigerveertje)
heb je bovenin (dus vlak bij kop) al een stootrand van waar hij niet gesleten is?

het zou nog kunnen dat ie door warmte (zonder koelwater gelopen?) ovaal getrokken is, maar meten is weten! zal lastig worden, moet met de binnenmeethaken van een schuifmaat (liefst ene grote) langs die eventuele stootrand) of een binnenmicrometer (schoonpa?) kijken of ie nog rond is. dan is evt honen en een overmaat zuiger (als die veel speling heeft, òf alleen een goede maat zuigerveer met kleinere slotspeling en die aansluit (desnoods met engelengeduld en whetsteen pas maken) nog een optie.. (en nieuwe koppakking?)
 
Last edited:
Nee was koud en na een keer of 10 kicken liep hij, daarom vindt ik het zo raar dat ik niks voor elkaar krijg
jij hebt later een gebroken zuigerveer gevonden, toch? en met déze nieuwe veer, die van geen kant afdicht, waardoor je te weinig compressie opbouwt, is het toch niet raar meer?
edit: ik kraak je slotspeling af, maar vraag me nu af of het slot wel stomp is, of dat ie aan de binnenkant uitsparingen heeft om om zo'n pennetje heen te vallen: je moet de speling van de buitenste rand hebben, waar hij de cilinder raakt. heb je die gemeten? (foto was wat wazig)
 
Last edited:
jij hebt later een gebroken zuigerveer gevonden, toch? en met déze nieuwe veer, die van geen kant afdicht, waardoor je te weinig compressie opbouwt, is het toch niet raar meer?
Nee daar heb je gelijk in maar ik heb die veer zelf gebroken met overzetten de 1 naar 2

Toen ik nog op de 1 zat heb ik alleen de kop eraf gehad maar de cilinder ben ik vanaf gebleven
Post automatically merged:

Ik/wij met elkaar krijgen het niet voor elkaar, ben er klaar mee dus ik ga die 50cc er zo opzetten en hoop dat hij het dan weer doet...