Ok, over de Formule 1, ik kijk al sinds 1991 Formule 1 en aan de reacties te lezen heeft niemand er hier echt verstand van, dus doe ik dat wel...
Een Formule 1 auto gaat hard (duh) maar het is neit te zeggen of hij in een x aantal seconden naar de 100 gaat, want dat doet ie bijna nooit (is al eerder gezegd) En ze veranderen WEL de versnellingsverhoudingen bij elk circuit! In Monaco zijn de versnellingen kort en op Monza weer heel lang.
Het is ook waar dat een Formule 1 auto bij 200 kph ondersteboven kan rijden, met een personenauto is dit niet mogelijk natuurlijk! De achtervleugel geeft al zo veel neerwaartse druk en 'drag' dat als een Formule 1 rijder ook maar bij 300 km per uur alleen maar zijn gas los laat en dus niet remt, dat de wagen al sneller afremt dan een personenauto uberhaupt zou KUNNEN remmen! Dat zegt al genoeg van de werking van alleen al de achtervleugel...
Verder is de topsnelheid gemeten ooit van een formule 1 auto, gezet vorig jaar op Monza door Jean Alesi in de Jordan met een snelheid van 364 kilometer per uur... Maar... Monza mag dan wel een hogesnelheidsbaan zijn, er zitten nog wel vleugels op de wagen, als de vleugels nou helemaal vlak gezet zouden worden dan kunnen we zien hoe hard een F1 wagen echt zou kunnen gaan! Maar er is dan ook een kans dat de wagen de lucht in zou vliegen en das niet de bedoeling
Trouwens, de BMW motor schijnt nog steeds het meeste aantal PK te hebben, bijna 900 pk!!!
Nu denken mensen dat dat misschien niet zoveel is, vergeleken met bijvoorbeeld die getunede auto's in een andere thread met eentje die meer dan 1000 pk schijnt te hebben... Maar moet je toch denken dat het 'maar' 3 liter motoren zijn en dat de ontwerpers eigenlijk niet voor pk's gaan, maar voor de compactheid van de motor, ze willen de motor zo klein mogelijk maken zodat het zwaartepunt lager komt te liggen, waardoor de wagen beter de bochten ingaat.
Dus conclusie: Een F1 auto gaat helemaal niet voor de snelheid, maar eigenlijk meer voor de grip in bochten...
Amen...
mzzls
René